Domů > Odborné články > Jazykové vzdělávání > Phrasal verbs with come and turn
Odborný článek

Phrasal verbs with come and turn

13. 6. 2012 Jazykové vzdělávání
Autor
Mgr. Radmila Slonková

Anotace

Článek předkládá několik aktivit procvičujících použití frázových sloves s come a turn.

V tomto článku jsou obsaženy aktivity k procvičení konkrétních 14 frázových sloves s come a turn s různými částicemi. Aktivity mohou být do výuky zařazeny nezávisle na sobě, nicméně jsou řazeny tak, že se žáci nejdříve s danými slovesy seznamují a poté následují aktivity zaměřené na jejich aktivní používání (např. ve větách).

Running dictation (pracovní listy viz příloha)

  • kartičky s frázovými slovesy a jejich významem rozstřihneme a rozmístíme po třídě
  • žáky rozdělíme do dvojic a každému žákovi ve dvojici dáme pracovní list s českými překlady frázových sloves
  • žáci se střídají ve zjišťování sloves ukrytých po třídě – jeden žák vyběhne, najde kartičku se slovesy, zapamatuje si je (kartičku si nesmí vzít s sebou), vrací se do lavice a společně se partnerem se snaží nalezené sloveso přiřadit k českému překladu; poté vybíhá druhý žák a proces se opakuje tak dlouho, dokud dvojice nezjistí všechna slovesa
  • pokud si žáci nejsou jisti překladem, slovesa si pouze poznamenají a na konci aktivity se je snaží přiřadit
  • následuje společná kontrola
  • tato aktivita je zaměřena na seznámení se s danými frázovými slovesy, žáky vypracovaný pracovní list poslouží jako pomůcka k dalším aktivitám

Phrasal verbs in sentences (pracovní list viz příloha)

  • je vhodné, pokud si žáci dané frázové sloveso spojí s větou, ve které se vyskytuje – v kontextu si jej lépe zapamatují 

Board games – pexeso, domino, verbs on strips (viz přílohy)

  • vhodné k následnému procvičení frázových sloves, které se žáci naučili v předchozích aktivitách
  • hry určitě není potřeba představovat, v příloze jsou pracovní listy jednotlivým hrám, rozdíl je pouze v přípravě kartiček:

        PEXESO (memory game)

  • nastříháme na jednotlivé kartičky, vyjmeme kartičky s hvězdičkou
  • kartičky rozložíme slovy dolů, utvoříme skupiny po 2–3 žácích, žáci hledají dvojice

        DOMINO

  • kartičky nastříháme podle dvojitých čar
  • žáci ve dvojicích hledají kartičky, které k sobě patří, tvoří jeden řádek; začíná se a končí kartičku s hvězdičkou

       VERBS ON STRIPS

  • v této aktivitě je vhodné procvičit zvlášť slovesa s come a zvlášť slovesa s turn (kvůli počtu lístečků, se kterými žáci budou pracovat)
  • žáci mohou pracovat s vyplněným pracovním listem, který mají z první aktivity (running dictation)
  • vytvoříme skupiny po 3–4 žácích, každá skupina obdrží 7 lístečků s významy frázových sloves, kostku a figurku (místo kostky můžeme použít minci – hlava = 1, orel = 2; místo figurky mohou žáci použít gumu, jinou minci, ...)
  • žáci uspořádají lístečky na lavici do kruhu, slovy nahoru
  • žáci se postupně střídají, hází kostkou a posunují figurkou po lístečcích v kruhu. Pokud žák stoupne figurkou na lísteček s významem, musí říct dané frázové sloveso a napsat jej na druhou stranu lístečku. V této fázi se žáci mohou dívat do svého pracovního listu a své odpovědi si kontrolovat. Po zapsání slovesa zůstává frázové sloveso slovem nahoru.
  • další hráč hází kostkou a pokračuje v odpočítávání z místa, kde skončil předchozí hráč. Pokud teď stoupne na lísteček, který již byl otočen (frázové sloveso je slovem nahoru), musí říct český překlad a použít anglické sloveso ve větě. Nyní zůstává význam slovesa slovem vzhůru.
  • žáci pokračují ve hře, obracejí lístečky a říkají překlady a různé věty. Pokud si žáci myslí, že všichni ve skupině již daná slovesa znají, mohou lísteček z kruhu odstranit. Aktivita končí ve chvíli, když už v kruhu nezůstalo žádné sloveso.
  • aktivitu si můžeme zjednodušit tak, že žáci obdrží na začátku hry prázdné lístečky a sami si podle svého vypracovaného pracovního listu napíší významy sloves

 Chain reading (viz příloha domino) 

  • pro přípravu použijeme pracovní list z domina
  • pracovní list rozstříháme podle dvojitých čar – vzniknou kartičky, kde v levém poli je význam frázového slovesa a v pravém poli je dané frázové sloveso
  • kartičky rozdáme žákům, vzájemně si je neukazují
  • žák s hvězdičkou v levém poli přečte frázové sloveso (tzn. pravé políčko)
  • ostatní žáci hledají na svých kartách, jestli mají význam daného frázového slovesa (tzn. kontrolují levé políčko)
  • žák, který jej našel, přečte význam frázového slovesa a pokračuje ve čtení
  • proces opakujeme do vyčerpání všech kartiček
  • poté můžeme na jednu lavici ze všech kartiček vytvořit řetěz všech spojení (jako u domina)
  • doporučení: tato aktivita je dobrým poslechovým cvičení, je vhodná pro menší skupiny, max. 6 žáků (každý žák obdrží více karet); větší skupiny je vhodné rozdělit (tzn. pracovní list nakopírovat a nastříhat vícekrát)

Mime it! (viz příloha)

  • žáky rozdělíme do menších skupin (např. po 4), do každé skupiny dáme kartičky s popisem situace, kterou mají pomocí pantomimy zahrát; kartičky položíme slovy dolů
  • jeden (příp. dva – dle instrukcí na kartičce) žák si vezme kartičku a nahlas přečte úvodní informaci – např. Look for an object and a phrasal verb. Tzn. že žáci budou hádat předmět a frázové sloveso. Následně se žák (nebo žáci) s kartičkou snaží beze slov zahrát danou situaci.
  • aktivitu můžeme obměnit tak, že třídu rozdělíme na dva týmy, žáci z jednotlivých týmů se střídají v předvádění. Tým, který jako první uhádne danou situaci, získává bod.

Závěr

Frázová slovesa pravděpodobně patří k jedné z nejobtížnějších skupin slovní zásoby a žáci se s nimi setkávají prakticky v každé úrovni. V tomto článku jsem chtěla nabídnout aktivity, které mohou být při výuce frázových sloves použity.

Literatura a použité zdroje

[1] – Oxford Advanced Learner’s Dictionary. 7. vydání. Oxford : Oxford University Press, 2005. 1780 s. ISBN 0194316491.
[2] – HARRISON, Jeremy. Frázová slovesa. 1. vydání. Dubicko : Infoa, 2000. 64 s. ISBN 80-7240-156-4.
[3] – Really learn 100 phrasal verbs. 4. vydání. Oxford : Oxfrord University Press, 2002. 110 s. ISBN 0-19-431583-5.
[4] – Collins Cobuild New Student’s Dictionary. 4. vydání. Glasgow : HarperCollins Publishers, 2000. 754 s. ISBN 0003750949.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
doc
34.18 kB
Dokument
Pexeso, domino
doc
33.2 kB
Dokument
Verbs on strips
doc
34.18 kB
Dokument
Mime it!
doc
29.3 kB
Dokument
Phrasal verbs in sentences
doc
40.04 kB
Dokument
Running dictation

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Radmila Slonková

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
13. 6. 2012
Autorka velmi pěkně zpracovala téma frázových sloves. Nabízí nám několik zajímavých aktivit pro děti.

Hodnocení od uživatelů

Martin Rusek
13. 6. 2012, 11:31
Dobrý den, na popisovaném materiálu oceňuji zvláště to, jak autorka zavádí různé aktivity a působí tak na různé složky žákovy inteligence. Jen tak dál, paní kolegyně!

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová, Frontální

Organizace prostorová:

Školní třída