Odborný článek

Vyšehrad

20. 8. 2008 Základní vzdělávání
Autor
Eva Špačková

Anotace

Jak žákům přiblížit jedno z nejznámějších míst Prahy?

Příspěvek obsahuje Power-Pointovou prezentaci Vyšehradu, soutěžní testy a obrázky k vybarvování. Také zahrnuje návrhy možné další práce žáků, např. vytvoření reklamní tabule, její následná prezentace a hodnocení. Dětem můžeme tímto způsobem přiblížit jedno z nejznámějších míst Prahy a nechat je nahlédnout do krás naší vlasti. Samotná návštěva Vyšehradu je však osloví nejvíce.

Aktivity mohou následovat v uvedeném sledu (blok několika vyučovacích hodin ve dvou či více dnech) anebo si lze vybrat jednotlivé části a využít je podle potřeby.

  1. Žáci zjistí informace o Vyšehradu (stručně, ne rozsáhlé texty z internetu, jen několik větiček či pěknou pověst vhodnou pro jejich věk), které si poté vezmou s sebou na vycházku.
  2. Návštěva Vyšehradu. Těsně před vstupem žáci sdělí, co o Vyšehradu zjistili. Následuje prohlídka, při které si žáci mohou zapisovat informace sdělované učitelem a také vytvořit skupinky, v nichž budou později soutěžit.
  3. Shlédnutí Power-Pointové prezentace o Vyšehradu[H1] . I formou soutěže, kdy žáci v předem stanovených skupinkách a jejich pořadí hádají předložené obrázky. Po prvním kliknutí se vždy objeví obrázek bez názvu, při druhém kratičký text.
  4. Skupinové vyplnění testů[H2] .
  5. Žáci ve skupinkách vytvoří několik pravidel chování ve vztahu k historickým památkám a jednoduchou reklamní tabuli vybízející k návštěvě Vyšehradu (Proč navštívit? Kam zajít? Co vidět? Jak se dopravit?). Každá z úloh je na jednom samostatném papíru. Navíc mají žáci už v téhle fázi za úkol přemýšlet, jakým způsobem odprezentují (ústní formou) svou reklamní tabuli a pravidla tak, aby se jim podařilo přesvědčit ostatní žáky i učitele k návštěvě Vyšehradu.
  6. Vybarvování vybraných obrázků [H3] z Vyšehradu + příprava ústní prezentace (žáci si nachystají, jak budou mluvit o své práci a využívat reklamní tabuli, popisovat ji a také vysvětlovat, z jakého důvodu zařadili právě použité informace. Dále jak památné místo představí a zaujmou ostatní žáky a učitele, jak je přesvědčí o návštěvě Vyšehradu, o tom, proč právě tam by měli vyrazit na výlet. Samozřejmě nesmí zapomenout zařadit i pravidla chování k historickým památkám. Při ústní prezentaci se vystřídají všichni žáci ze skupiny.).
  7. Ústní prezentace - předvedení a hodnocení. Skupinky si nejprve vylosují pořadí, podle kterého budou vystupovat. Poté se první z nich nachystá, ostatní se posadí jako publikum a budou písemně hodnotit (každý ze skupiny sám a tajně) za pomocí bodů od 1 do 10. Na závěr každého vystoupení je možné přidat i dotazy publika. Hodnotit můžeme například:
    1. Jsem přesvědčen o návštěvě Vyšehradu?
    2. Kdo byl nejlepší řečník?
    3. Dokázali mne zaujmout?
    4. Řekli všechny důležité informace?
    5. Která reklamní tabule mne na první pohled nejvíce zaujala?
  8. Učitel hodnotí stejným způsobem jako žáci, tajně na kousek papírku. Po tajném hodnocení zkusí žáci vyjádřit své názory nahlas, zdůvodnit, proč se jim to právě popisované líbilo či naopak nelíbilo.
  9. Vyhodnocení skupinových testů a předání drobných cen.
  10. Následné vytvoření výstavky či brožurky Vyšehrad za přispění celé třídy.
  11. Zhodnocení celého projektu.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
234.38 kB
PDF
Chrám sv. Petra a Pavla - vybarvování
pdf
321.29 kB
PDF
Leopoldova brána - vybarvování
pdf
22.46 kB
PDF
Malý vyšehradský testík
pdf
32.23 kB
PDF
Oprava chyb
pdf
148.44 kB
PDF
Poznávačka objektu 1
pdf
125.98 kB
PDF
Poznávačka objektu 2
ppt
466.8 kB
Prezentace
Prezentace
pdf
222.66 kB
PDF
Slavín - vybarvování
pdf
178.71 kB
PDF
Studna - vybarvování
pdf
172.85 kB
PDF
Vyšehradský hřbitov - vybarvování
pdf
231.45 kB
PDF
Zbytky brány - vybarvování

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Eva Špačková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Kooperace a kompetice

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Frontální

Organizace prostorová:

Exkurze, Školní třída

Nutné pomůcky:

Psací potřeby, papír, počítač či interaktivní tabule, okopírované obrázky k vybarvování, drobné ceny pro výherce soutěží.