Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Ten dělá to a ten zas tohle
Odborný článek

Ten dělá to a ten zas tohle

25. 7. 2011 Předškolní vzdělávání
Autor
Bc. Hana Nováková

Anotace

Integrovaný blok blíže seznamuje děti s profesemi dospělých. Dítě má získat kladný vztah k práci, poznat její důležitost a v globálním měřítku si uvědomit, že ne každý na světě má práci. Náměty pro práci s dětmi jsou časově náročné, proto doporučuji výběr některých povolání.

Cíl

  • děti se zážitkovou metodou seznámí s profesemi dospělých,
  • děti napodobí pracovní pohyby dospělých,
  • budou diskutovat o tématu práce a zaměstnanosti.

„My jsme malí řemeslníci, vandrujeme ve dne v noci, naše řemeslo začíná na...(řeknou jedno písmeno) a končí na...(řeknou jedno písmeno).“ (Z knihy Řemesla ve hře, písni a tanci – v knize najdete spoustu dalších her.)

Náměty pro rozhovor v komunitním kruhu během integrovaného bloku:

„Čím je tvá maminka, čím je tvůj tatínek?“  (Kam chodí moji rodiče do práce?)

„Proč chodí dospělí do práce?“

„Čím bych chtěl být, až vyrostu?“

„Mají všichni lidé práci?“  (Vyzdvihnout práci maminky na MD – péče o dítě a rodinu; invalidé – chtějí pracovat a nemohou pro zdr. postižení; rozvojové země – bez pracovních příležitostí; nezaměstnanost: a/ chtějí pracovat a nemohou najít práci; b/ nechtějí pracovat.)

Hádanka:

„Jak se říká tomu, kdo nechce pracovat?“ (Lenoch.)

„Znáte z pohádek nějaké lenochy?“ (Líný – Hloupý Honza.)

„Co nejraději lenoch dělá?“

Báseň Král a Lenoši

V jedné zemi moudrý král
všem lenochům přikázal:
„Budete mít na práci
dělat sochy v paláci!“
Měli z toho legraci.
„Copak je to za práci?“
Chvíli stáli bez hnutí,
někoho to kýchat nutí.

Někoho zas na tváři
štípou mouchy, komáři.
Někoho zas svědí hlava,
je to práce namáhavá!

Král okřikl lenochy:
„Copak jste to za sochy?“
Už jste se mi pohnuli.
Stůjte jako ze žuly!“
„Pane králi, dělat sochy
není ani pro lenochy.
Máme žízeň, máme hlad,
raděj půjdem pracovat!“

(Michal Černík, Za pohádkou pohádka pro kluky a děvčátka)

Může následovat hra na sochy: děti rozesmíváme a ty se nesmí pohnout.

ŠVADLENA, KREJČÍ

Hádanka:

„Podle módní novoty
šije kabát, kalhoty...
Ještě poutko pro věšák
a z táty bude fešák.“

(Z knihy Kdo co dělá; J. Hejkal)

„Co šije švadlena?“ (Vytleskáváme počet slabik: ša-ty, kal-ho-ty…)

„Co potřebuje švadlena ke své práci?“ (Vhodné jsou obrázky nebo pomůcky: jehla, nit, špendlíky, krejčovský metr, krejč. křída, nůžky, knoflíky.)

Procv. zrakové paměti:

„Co se ztratilo?“ (Nechte děti předměty /obrázky/ prohlédnout a pak nějaký schovejte.)

„Znáš ve svém okolí nějakou švadlenu?“

Báseň

(Autor neznámý)

Šiju, šiju košilku,
ušiju ji za chviku.
Pak ušiju kabátek,
Toníkovi na svátek.

Když to všechno zašívám,
k tomu já si zazpívám.

Sedíme v kruhu, jedno dítě drží kus látky, předvádí pohybem ruky jako, že šije, a místo jména doplní jméno kamaráda. (Pavlíkovi na svátek, Honzíkovi… pro Michalku na svátek, pro Lucinku…)

V závěru vymyslí píseň, kterou mu s dětmi k práci zazpíváme. Ušitý kabátek pak předává vyvolenému kamarádovi a hra pokračuje.

Pohybová hra – děti se chytnou za ruce, vytvoří látku, vzpaží (udělají brány), jedno dítě představuje  jehlu a prošívá, proplétá se. Můžeme k jehle navléct nit (přidáváme děti).

Během hry recitujeme „Šiju, šiju košilku“ nebo zpíváme na libovolný nápěv, např. jednoduchou vzestupnou a sestupnou melodii.

Zdokonalování sebeobslužných dovedností: zapínání zipu a knoflíků na oblečení.

Knoflíky jsou kulaté jako… :Co je ještě kulaté?“

Dokreslování obrázku s přilepenými knoflíky dle fantazie dětí.

Dokreslování obrázku
1. Dokreslování obrázku
Autorka fotografie: Hana Nováková

Grafomotorická cvičení: kreslení knoflíku (viz příloha „Knoflíky“).

Procvičování matematických představ: počet, méně, více (hra s knoflíky).

„Švadlenka Hanička potřebuje na kabátek přišít pět knoflíků. Krejčí David čtyři knoflíky. Kdo má více, kdo má méně?“

Hledání stejných knoflíků: barvy (viz příloha „Zraková percepce – knoflíky“).

Procvičování pojmů: malý, větší, největší (viz příloha „Knoflíky s dírkou“).

Třídění podle velikosti a barev.

Náměty na pracovní činnosti

• jemná motorika – přišívání knoflíků (provlékání provázku papírovým knoflíkem),

Provlékání provázku
2. Provlékání provázku
Autorka fotografie: Hana Nováková

• vystřihování oblečení z látky, nalepování na papír, dokreslování těla,

• přišívání knoflíku k látce.

Přišívání knoflíku, dokreslování
3. Přišívání knoflíku, dokreslování
Autorka fotografie: Hana Nováková

CUKRÁŘ

Hádanka:

Z cukru, vajec, mouky hladké
vykouzlí dobroty sladké.
A za další hodinu
vyčaruje zmrzlinu.

(Z knihy Kdo co dělá; J. Hejkal)

Píseň: „Chtěl bych dort“ (Z knihy Veselé písničky; Z. Petržela – viz příloha.)

Text písně: Prosím, tě, chtěl bych dort, cukráři, upeč ho, jen ať se podaří. Ve středu chci mít ‚P‘ z marmelády, upeč ho pro mě a pro mé kamarády.“

Pepík slaví narozeniny. Cukrář mu bude péct dort. Našim přáním je, aby byl hotový ve středu a aby na něm bylo z marmelády napsáno P – jako Pepík. (V písni střídáme hlásky a děti určují, pro koho je dort objednán: A –Adélka, Adam...; K – Kryštof, Kačenka, Kuba...)

Modelování: marmeládových písmen z plastelíny (mladší děti modelují podle předlohy).

Modelování písmenModelování písmen

4. Modelování písmen                             5. Modelování písmen
Autorka fotografií: Hana Nováková

Zdobení dortu: kooperace dětí – na koberci vytvoříme kruhy několik dortů a ozdobujeme je netradičními materiály podle fantazie dětí.

Zdobení dortu netradičními materályZdobení dortu netradičními materály
6. Zdobení dortu netradičními materiály         7. Zdobení dortu netradičními materiály
Autorka fotografií: Hana Nováková

Poslech pohádky: Povídání o pejskovi a kočičce – Jak si pejsek s kočičkou dělali k svátku dort.

„Co přidáváme do těsta?" – prstem ve víčku od PET lahve mícháme na koberci těsto. Pohyb vychází z ramene a lokte. Přidáváme ingredience.

Sluchová paměť: děti sedí v kruhu, jeden začíná, ostatní se postupně přidávají:

Míchám, míchám těsto, přidám do něj všecko: mouku, mouku a cukr, mouku, cukr a vejce.“ (Můžete si zahrát na pejska a kočičku – kosti, myši, špekové kůže, hlavu z husy, cibuli...)

Vytváření dortu z písku na pískovišti: (jako udělali děti pejskovi a kočičce) – zdobení kamínky.

Poslech příběhu: Jak Martínek pomáhal – Martínkova čítanka (E. Petiška; viz příloha – upravený text).

Rozbor textu:

„Proč se Martínek zlobil, že má Vítek špinavé ruce?“

„Co se může stát, když se nemyjeme?“

„Můžeme, když jsme sami doma, zapínat domácí spotřebiče?" (Sporák, peč. troubu.)

„Co by se mohlo stát?“

Jak můžeme mamince doma pomáhat?

Pracovní činnosti: výroba dortu pro maminku – z kulaté krabičky od sýru (viz příloha Dort).

Dort
8. Dort
Autorka fotografie: Hana Nováková

PEKAŘ

Říkadla:Pekař peče housky...“, „Jedna dvě, Honza jde...“

Píseň:Pekla vdolky...“

Pohádka: „Pohádka o červené slepičce“ (J. A. Novotný, Soubor textů k literární výchově v mateřské škole – viz příloha.)

Obsah pohádky vás navede k vysvětlení přísloví „Bez práce nejsou koláče."

Jemnomotorické cviky:

  • vsedě na patách dlaněmi „hladíme" stehna – válíme těsto,
  • mačkání – hněteme těsto,
  • spojit prsty ve špetku – uštipujeme těsto,
  • postupně spojovat jednotlivé prsty s palcem – ulepené ruce od těsta,
  • sypat na těsto mák.

Makové koláče: z papíru děti vystřihnou kolečka, natřou lepidlem a posypou mákem.

Makové koláče
9. Makové koláče
Autorka fotografie: Hana Nováková

KUCHAŘ

Komunitní kruh: „Které jídlo máš nejraději?“

„Které jídlo bys uvařil pro pana prezidenta?“

Hádanka: „Co je to?“ (Nakreslete obdélník s ušima a kruh s ušima – hrnec z bočního pohledu a hrnec z nadhledu /prostorové vnímání tvarů/,názorně dětem ukažte.)

Grafomotorické cviky: krouživé pohyby na velkém formátu papíru – míchání jídla v hrnci.

Míchání jídla v hrnci
10. Míchání jídla v hrnci
Autorka fotografie: Hana Nováková

Hra na kuchaře: připravte si jídlo podle svého výběru (např. k obědu salát, polévku...).

Hra na číšníka: roznášíme na tácu uvařené jídlo – slalomová dráha mezi stoly s táckem na ruce (na tácek můžete postavit umělohmotné nádobí, vytvořit můžete překážkovou dráhu).

ŘIDIČ

Hádanka:

Za volantem sedí,
na dálnici hledí.
Pomeranče a fíky
dováží nám z Afriky.

(Z knihy Kdo co dělá; J. Hejkal)

„Co ještě může řidič dovážet? Začíná to písmenkem A – ananasy, B – banány, C – citróny... “

Dopravní prostředky – „Co všechno může řidič řídit?“

Motorika jazyka a rtů: rozkmitání rtů – zvuk motoru: jeden traktor jede – t t t t; druhý traktor jede – d d d d; oba jedou naproti sobě td td td td; a srazí se tdc.

  • pravolevá orientace,
  • reakce na barevný signál (co znamenají barvy na semaforu?),
  • dopravní znalosti (bezpečnostní prvky – helma na kolo, autosedačka, reflexní označení...; znalost dopravních značek),
  • matematické představy – vytvořte z hraček řadu aut – procvičování pojmů první, poslední, uprostřed, před, za; určování počtu,
  • barevné představy – barvy autíček – „Přijelo auto a mělo...(žlutou) barvu.“ Děti se snaží ve třídě takovou barvu najít,
  • hrubá motorika – jízda na koloběžkách, tříkolkách – slalomová dráha,
  • poslech pohádky Jak se auto předhánělo s vlakem“ (Eduard Petiška, Pohádkový dědeček) – pohádka o tom, že každá značka na silnici má svůj význam a musí se respektovat.

Reflexe

Vzhledem ke své obsažnosti je blok lépe realizovatelný při rozfázování na dva, tři roky – každý rok se zaměřujeme na jednu profesi podrobněji.

Pokud se můžete domluvit s rodiči dětí a podívat se do jejich zaměstnání, určitě to udělejte. Děti exkurse velmi zaujaly – v obchodě si mohly zkusit prodávat, v pekárně pozorovaly zaplétání housek, míchání těsta, prohlédly si penzion, hotel, seznámily se s prací pokojské...

Literatura a použité zdroje

[1] – PETIŠKA, Eduard. Martínkova čítanka. Praha : Albatros, 1971. ISBN 13-773-71.
[2] – PETRŽELA, Z. Veselé písničky. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-576-8.
[3] – KULHÁNKOVÁ, E. Řemesla ve hře, písni a tanci. Praha : Portál, 2009. 176 s. ISBN 978-80-7369-535-6.
[4] – HEJKAL, J. Kdo co dělá. Havlíčkův Brod : Knihy nejen pro bohaté, ISBN 80-86499-05-7.
[5] – ČERNÍK, M. Za pohádkou pohádka pro kluky a děvčátka. Praha : Albatros, 2002. 75 s. ISBN 80-00-01005-4.
[6] – VEBEROVÁ, E. Soubor textů k literární výchově v mateřské škole. Praha : SPN, 1982.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
30.27 kB
PDF
Chtěl bych dort
doc
206.05 kB
Dokument
Dort
doc
251.95 kB
Dokument
Dort barevný
doc
27.34 kB
Dokument
Jak Martínek pomáhal
doc
19.53 kB
Dokument
Knoflíky – grafomotorické cviky.
doc
21.48 kB
Dokument
Pohádka o červené slepičce
doc
23.44 kB
Dokument
Zraková percepce – knoflíky
xls
26.37 kB
Tabulka
Knoflíky s dírkou

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Bc. Hana Nováková

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
25. 7. 2011
Článek nabízí širokou škálu aktivit pro všechny předškolní děti, a jednotlivé aktivity vhnodně propouje. Představuje kvalitní inspiraci nejen pro dlouhodobý integrovaný blok, ale i pro doplnění jiných témat dílčími činnostmi. Některé dílčí úkoly lze uplatnit i na 1.stupni ZŠ. Děkuji, Martina Dráždilová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída, Exkurze

Nutné pomůcky:

viz jednotlivé pracovní činnosti