„My jsme malí řemeslníci, vandrujeme ve dne v noci, naše řemeslo začíná na...(řeknou jedno písmeno) a končí na...(řeknou jedno písmeno).“ (Z knihy Řemesla ve hře, písni a tanci – v knize najdete spoustu dalších her.)
Náměty pro rozhovor v komunitním kruhu během integrovaného bloku:
„Čím je tvá maminka, čím je tvůj tatínek?“ (Kam chodí moji rodiče do práce?)
„Proč chodí dospělí do práce?“
„Čím bych chtěl být, až vyrostu?“
„Mají všichni lidé práci?“ (Vyzdvihnout práci maminky na MD – péče o dítě a rodinu; invalidé – chtějí pracovat a nemohou pro zdr. postižení; rozvojové země – bez pracovních příležitostí; nezaměstnanost: a/ chtějí pracovat a nemohou najít práci; b/ nechtějí pracovat.)
Hádanka:
„Jak se říká tomu, kdo nechce pracovat?“ (Lenoch.)
„Znáte z pohádek nějaké lenochy?“ (Líný – Hloupý Honza.)
„Co nejraději lenoch dělá?“
Báseň Král a Lenoši
V jedné zemi moudrý král
všem lenochům přikázal:
„Budete mít na práci
dělat sochy v paláci!“
Měli z toho legraci.
„Copak je to za práci?“
Chvíli stáli bez hnutí,
někoho to kýchat nutí.
Někoho zas na tváři
štípou mouchy, komáři.
Někoho zas svědí hlava,
je to práce namáhavá!
Král okřikl lenochy:
„Copak jste to za sochy?“Už jste se mi pohnuli.
Stůjte jako ze žuly!“
„Pane králi, dělat sochy
není ani pro lenochy.
Máme žízeň, máme hlad,
raděj půjdem pracovat!“
(Michal Černík, Za pohádkou pohádka pro kluky a děvčátka)
Může následovat hra na sochy: děti rozesmíváme a ty se nesmí pohnout.
Hádanka:
„Podle módní novoty
šije kabát, kalhoty...
Ještě poutko pro věšák
a z táty bude fešák.“
(Z knihy Kdo co dělá; J. Hejkal)
„Co šije švadlena?“ (Vytleskáváme počet slabik: ša-ty, kal-ho-ty…)
„Co potřebuje švadlena ke své práci?“ (Vhodné jsou obrázky nebo pomůcky: jehla, nit, špendlíky, krejčovský metr, krejč. křída, nůžky, knoflíky.)
Procv. zrakové paměti:
„Co se ztratilo?“ (Nechte děti předměty /obrázky/ prohlédnout a pak nějaký schovejte.)
„Znáš ve svém okolí nějakou švadlenu?“
Báseň
(Autor neznámý)
Šiju, šiju košilku,
ušiju ji za chviku.
Pak ušiju kabátek,
Toníkovi na svátek.
Když to všechno zašívám,
k tomu já si zazpívám.
Sedíme v kruhu, jedno dítě drží kus látky, předvádí pohybem ruky jako, že šije, a místo jména doplní jméno kamaráda. (Pavlíkovi na svátek, Honzíkovi… pro Michalku na svátek, pro Lucinku…)
V závěru vymyslí píseň, kterou mu s dětmi k práci zazpíváme. Ušitý kabátek pak předává vyvolenému kamarádovi a hra pokračuje.
Pohybová hra – děti se chytnou za ruce, vytvoří látku, vzpaží (udělají brány), jedno dítě představuje jehlu a prošívá, proplétá se. Můžeme k jehle navléct nit (přidáváme děti).
Během hry recitujeme „Šiju, šiju košilku“ nebo zpíváme na libovolný nápěv, např. jednoduchou vzestupnou a sestupnou melodii.
Zdokonalování sebeobslužných dovedností: zapínání zipu a knoflíků na oblečení.
Knoflíky jsou kulaté jako… : „Co je ještě kulaté?“
Dokreslování obrázku s přilepenými knoflíky dle fantazie dětí.
1. Dokreslování obrázku Autorka fotografie: Hana Nováková |
Grafomotorická cvičení: kreslení knoflíku (viz příloha „Knoflíky“).
Procvičování matematických představ: počet, méně, více (hra s knoflíky).
„Švadlenka Hanička potřebuje na kabátek přišít pět knoflíků. Krejčí David čtyři knoflíky. Kdo má více, kdo má méně?“
Hledání stejných knoflíků: barvy (viz příloha „Zraková percepce – knoflíky“).
Procvičování pojmů: malý, větší, největší (viz příloha „Knoflíky s dírkou“).
Třídění podle velikosti a barev.
Náměty na pracovní činnosti
• jemná motorika – přišívání knoflíků (provlékání provázku papírovým knoflíkem),
2. Provlékání provázku Autorka fotografie: Hana Nováková |
• vystřihování oblečení z látky, nalepování na papír, dokreslování těla,
• přišívání knoflíku k látce.
3. Přišívání knoflíku, dokreslování Autorka fotografie: Hana Nováková |
Hádanka:
Z cukru, vajec, mouky hladké
vykouzlí dobroty sladké.
A za další hodinu
vyčaruje zmrzlinu.
(Z knihy Kdo co dělá; J. Hejkal)
Píseň: „Chtěl bych dort“ (Z knihy Veselé písničky; Z. Petržela – viz příloha.)
Text písně: „Prosím, tě, chtěl bych dort, cukráři, upeč ho, jen ať se podaří. Ve středu chci mít ‚P‘ z marmelády, upeč ho pro mě a pro mé kamarády.“
Pepík slaví narozeniny. Cukrář mu bude péct dort. Našim přáním je, aby byl hotový ve středu a aby na něm bylo z marmelády napsáno P – jako Pepík. (V písni střídáme hlásky a děti určují, pro koho je dort objednán: A –Adélka, Adam...; K – Kryštof, Kačenka, Kuba...)
Modelování: marmeládových písmen z plastelíny (mladší děti modelují podle předlohy).
4. Modelování písmen 5. Modelování písmen |
Zdobení dortu: kooperace dětí – na koberci vytvoříme kruhy několik dortů a ozdobujeme je netradičními materiály podle fantazie dětí.
6. Zdobení dortu netradičními materiály 7. Zdobení dortu netradičními materiály Autorka fotografií: Hana Nováková |
Poslech pohádky: Povídání o pejskovi a kočičce – Jak si pejsek s kočičkou dělali k svátku dort.
„Co přidáváme do těsta?" – prstem ve víčku od PET lahve mícháme na koberci těsto. Pohyb vychází z ramene a lokte. Přidáváme ingredience.
Sluchová paměť: děti sedí v kruhu, jeden začíná, ostatní se postupně přidávají:
„Míchám, míchám těsto, přidám do něj všecko: mouku, mouku a cukr, mouku, cukr a vejce.“ (Můžete si zahrát na pejska a kočičku – kosti, myši, špekové kůže, hlavu z husy, cibuli...)
Vytváření dortu z písku na pískovišti: (jako udělali děti pejskovi a kočičce) – zdobení kamínky.
Poslech příběhu: Jak Martínek pomáhal – Martínkova čítanka (E. Petiška; viz příloha – upravený text).
Rozbor textu:
„Proč se Martínek zlobil, že má Vítek špinavé ruce?“
„Co se může stát, když se nemyjeme?“
„Můžeme, když jsme sami doma, zapínat domácí spotřebiče?" (Sporák, peč. troubu.)
„Co by se mohlo stát?“
„Jak můžeme mamince doma pomáhat?“
Pracovní činnosti: výroba dortu pro maminku – z kulaté krabičky od sýru (viz příloha Dort).
8. Dort Autorka fotografie: Hana Nováková |
Říkadla: „Pekař peče housky...“, „Jedna dvě, Honza jde...“
Píseň: „Pekla vdolky...“
Pohádka: „Pohádka o červené slepičce“ (J. A. Novotný, Soubor textů k literární výchově v mateřské škole – viz příloha.)
Obsah pohádky vás navede k vysvětlení přísloví „Bez práce nejsou koláče."
Jemnomotorické cviky:
Makové koláče: z papíru děti vystřihnou kolečka, natřou lepidlem a posypou mákem.
9. Makové koláče Autorka fotografie: Hana Nováková |
Komunitní kruh: „Které jídlo máš nejraději?“
„Které jídlo bys uvařil pro pana prezidenta?“
Hádanka: „Co je to?“ (Nakreslete obdélník s ušima a kruh s ušima – hrnec z bočního pohledu a hrnec z nadhledu /prostorové vnímání tvarů/,názorně dětem ukažte.)
Grafomotorické cviky: krouživé pohyby na velkém formátu papíru – míchání jídla v hrnci.
10. Míchání jídla v hrnci Autorka fotografie: Hana Nováková |
Hra na kuchaře: připravte si jídlo podle svého výběru (např. k obědu salát, polévku...).
Hra na číšníka: roznášíme na tácu uvařené jídlo – slalomová dráha mezi stoly s táckem na ruce (na tácek můžete postavit umělohmotné nádobí, vytvořit můžete překážkovou dráhu).
Hádanka:
Za volantem sedí,
na dálnici hledí.
Pomeranče a fíky
dováží nám z Afriky.
(Z knihy Kdo co dělá; J. Hejkal)
„Co ještě může řidič dovážet? Začíná to písmenkem A – ananasy, B – banány, C – citróny... “
Dopravní prostředky – „Co všechno může řidič řídit?“
Motorika jazyka a rtů: rozkmitání rtů – zvuk motoru: jeden traktor jede – t t t t; druhý traktor jede – d d d d; oba jedou naproti sobě td td td td; a srazí se tdc.
Vzhledem ke své obsažnosti je blok lépe realizovatelný při rozfázování na dva, tři roky – každý rok se zaměřujeme na jednu profesi podrobněji.
Pokud se můžete domluvit s rodiči dětí a podívat se do jejich zaměstnání, určitě to udělejte. Děti exkurse velmi zaujaly – v obchodě si mohly zkusit prodávat, v pekárně pozorovaly zaplétání housek, míchání těsta, prohlédly si penzion, hotel, seznámily se s prací pokojské...
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.