Jan Balabán - Hořící dítě
Lekce byla vytvořena pro žáky literárního semináře 4. ročníku gymnázia.
Evokace
- Na tabuli je napsán jen název povídky: Hořící dítě. Sdělila jsem žákům pouze, že se povídka odehrává ve vánočním čase. Žáci odhadují, čeho by se mohla povídka týkat.
(frontální práce, dělí se o své nápady s celou třídou; 5 minut) - Klíčová slova na tabuli: počítání – nemoc – Vánoce – tajemství – vlásek času
Žáci píší vlastní příběh na základě klíčových slov z textu. Nemusí dodržet jejich pořadí, i když na tabuli jsou uvedena tak, jak se postupně v textu objevují.
(samostatná práce; 20 minut) - Žáci si ve skupinkách předčítají své minipovídky. Po vzájemné shodě posléze každá skupinka přečte třídě jednu z prací.
(skupinky po třech žácích; 10 minut)
Ukázky z textů žáků:
|
Uvědomění si významu
- Vysvětlila jsem žákům princip metody čtení s předvídáním (všichni čtou pouze určenou část textu, pak odhadují, jak se bude příběh vyvíjet dál, jejich hypotéza by měla logicky navazovat na přečtený text).
- Text povídky byl rozdělen na čtyři části, které dostávali postupně. Po každé jednotlivé části (kromě čtvrté, závěrečné) měli žáci napsat krátké pokračování textu. Stačily tři, čtyři věty. Své nápady předčítali plénu a zdůvodňovali svá pojetí na základě přečteného úryvku.
- Ke každé části jsem měla zároveň připraveno několik otázek, které měly být prodiskutovány poté, co žáci přečtou svá pokračování. Některé byly zodpovězeny předem, aniž by je žáci znali, a sice v jejich textech. Svědčilo to o jejich pozorném čtení a schopnosti vyhmátnout podstatu. Pokud se tak stalo, obracela jsem se pak s dotazy na dotyčné autory, jak na tu či onu myšlenku přišli.
Po 1. části textu
Ukázky z textů žáků:
|
Otázky k textu:
- Kde se příběh odehrává? (popř. Proč myslíš, že se odehrává v nemocnici?)
- Kolik je hrdince let? Považuje se ještě za dítě? Proč ne, navzdory svému věku?
Po 2. části textu
Ukázky z textů žáků:
|
Otázky k textu:
- Proč se Katce změnil svět?
- Co bylo Katce najednou jasné?
- Jakou nemocí zřejmě trpí Katka?
- Jaké tajemství Katka objevila v závěru úryvku?
Po 3. části textu
Ukázky z textů žáků:
|
Otázky k textu:
- Pojmenujte pocity, které prožívá otec Katky. Který z nich podle vás dominuje?
- Jak Katka vnímá jednotlivé úseky dne v nemocnici a proč?
- Jaký smysl má zasazení příběhu do období Vánoc?
- Proč je podle vás v tomto úryvku věnováno tolik prostoru motivu nuly?
Po 4. části (závěr povídky)
Otázky k textu:
- Překvapil vás závěr povídky? Pokud ano, proč?
- Která část dialogu je podle vás anticipační?
- Jak se mění vypravěčský postup v této části? Proč tomu tak asi je?
- Jakou roli v tomto úryvku hrají čísla?
- Má pohádka vyprávěná otcem nějakou souvislost s Katčiným příběhem?
- Co pozitivního lze nalézt na pointě příběhu?
REFLEXE
- Žáci si porovnají svůj úvodní příběh s povídkou. Třídě sdělí, co z jejich příběhu se objevilo v naší povídce.
- Žáci se podělí o své dojmy, nakolik a čím je autor oslovil.
- Na závěr uvedu základní informace o autorovi a povídkové sbírce Možná že odcházíme, z níž naše povídka pochází.
Komentář
Tato hodina byla poslední před Vánoci, kdy žáci většinou očekávají, že poslední předvánoční hodinu budou zpívat koledy či provozovat jinou činnost, ne až tak související s vyučováním. Ovšem nerada ztrácím čas, protože už tak jej máme málo. Chtěla jsem tedy, aby alespoň náplň semináře korespondovala s vánoční tematikou. Zároveň jsem chtěla žáky dovést k tomu, aby si uvědomili, že celá ta předvánoční reklamní masáž a shon jsou opravdu povrchní, že se nemusíme stresovat tím, co a za kolik pro koho máme, že to jsou malicherné starosti oproti tomu, co řeší jiní, konkrétně postavy našeho příběhu.
Možná že povídka není úplně vhodná pro zpracování metodou čtení s předvídáním, protože obsahuje reflexivní a popisné pasáže, které zpomalují vývoj příběhu. Myslím si, že právě pro svou náročnost a nevšední zpracování námětu žáky zaujala. Potěšilo mě, že ve většině případů byli schopni napsat krátké a smysluplné pokračování ke každému z úseků.
Ukázky z prací žáků nejsou vybírány podle žádného klíče. Použila jsem ty, které mi žáci přepsali a přeposlali.
Povídka Jana Balabána (v příloze) byla zveřejněna s laskavým souhlasem nakladatelství HOST.
Náhled | Typ | Velikost | Název |
---|---|---|---|
![]() | 47 kB | Balabán pracovní list text | |
![]() | 26 kB | Balabán pracovní list otázky |