Užitečné weby
Žáci ve skupinách posuzují různé internetové zdroje, určují jejich účel a důležitost.
Při vzájemné diskusi a spolupráci sestavují myšlenkovou mapu zdrojů informací na internetu.
Při vzájemné diskusi a spolupráci sestavují myšlenkovou mapu zdrojů informací na internetu.
Cíl výuky
Žák získá povědomí o užitečných webových stránkách na internetu a možnostech, jak je využít při řešení situací v běžném životě.
Popis činnosti
- Skupiny žáků dostanou v pracovním listu obrázkový seznam internetových zdrojů, se kterým budou pracovat.
- Nejprve si seznam prohlédnou.
- Vyberou internetové zdroje, které znají, a navzájem si ve skupině vysvětlí, k čemu je mohou použít.
- Do tabulky skupiny doplní další internetové zdroje, které v seznamu nenašly.
- Každá skupina si zvolí jednu z variant další práce se seznamem, příp. vybere učitel:
- Varianta A – Výběr užitečných zdrojů
- Varianta B – Výběr užitečných zdrojů a příklady použití
- Varianta C – Otázky a odpovědi
- Varianta D – Řešení situací
- Výstupem každé varianty je prezentace výsledků ostatním skupinám a výběr vystřižených ukázek internetových zdrojů.
- Vystřižené ukázky žáci použijí ve skupinách k vytvoření myšlenkové mapy.
- V závěrečné reflexi poznatky shrnou.
Předpokládaný čas
Pro každou z map podle zvolené varianty 35–45 minut.
Doporučený postup pro učitele
Příprava
- Prohlédněte si pracovní list se seznamem užitečných webových stránek a rozmyslete si, které druhy internetových zdrojů využijete a na které se budete soustředit. Pak se rozhodněte, zda upravíte seznam ukázek webových stránek jen na ty vybrané, nebo zda ponecháte všechny.
- Pročtěte si varianty aktivit a rozhodněte se, které z nich využijete.
- Pokud nemají žáci dostatek zkušeností s myšlenkovými mapami, připravte si jednoduchou ukázku (obrázek schématu myšlenkové mapy mají žáci i v pracovním listu).
- Určete, kolik skupin žáků budete mít. Připravte si metodu rozdělení do skupin. Pokuste se o rovnoměrné rozdělení žáků s ohledem na role. Pro každou skupinu:
- vytiskněte pracovní list se seznamem internetových zdrojů;
- připravte papír pro znázornění myšlenkové mapy (minimálně A4, nejlépe A3);
- připravte lepidlo a nůžky.
- Rozmyslete si, jak využijete vytvořené myšlenkové mapy žáků, aby pomohly k reflexi probraného učiva.
Zahájení
- Rozdejte skupinám výše uvedené pomůcky.
- Objasněte role ve skupině a jejich účel a nechte žáky, ať si role mezi sebou rozdají.
- Dejte žákům čas přečíst si úvodní pokyny, které jsou obsahem 3. kroku v pracovním listu (výběr webů, které žáci znají), a následně odpovězte na případné dotazy.
- Upřesněte pravidla pro výběr variant.
- Pokud nemají žáci dostatek zkušeností s myšlenkovými mapami, pomocí vlastní ukázky nebo schématu v pracovním listu vysvětlete základní pravidla pro jejich tvorbu.
Průběh
- Buďte žákům připraveni pomoci s plněním 3. kroku v pracovním listu, zejména ze začátku.
- Sledujte, jak žáci zvládají svou roli ve skupině.
- Sledujte, zda žáci pracují na správných variantách.
- Sledujte, nakolik žáci dodržují pravidla pro tvorbu myšlenkových map.
Ukončení
-
Dohodněte se s žáky na způsobu dalšího využití myšlenkových map.
Reflexe
- Které webové stránky představené v dnešní hodině jsou pro vás nové?
- Je nějaká stránka, která vám připadala natolik zajímavá, že bychom se k ní měli v dalších hodinách ještě vrátit?
- Uveďte příklady:
- internetových služeb pro vyhledávání na internetu
- zdrojů na internetu se zobrazením míst (měst)
- konkrétních webových stránek, které patří k určitému typu internetových zdrojů, například internetové mapy, elektronické slovníky, zpravodajské weby apod.
![]() |
Materiál vznikl v rámci celorepublikového projektu IN-Generation zaměřujícího se na vzdělávání žáků základních škol, jejich učitelů a rodičů v oblasti internetové gramotnosti.
Projekt IN-Generation je realizován společností European Leadership & Academic Institute (ELAI) ve spolupráci s dalšími partnery pod záštitou MŠMT.
|
Přílohy:
Náhled | Typ | Velikost | Název |
---|---|---|---|
![]() | 10295 kB | Pracovní list pro žáky | |
![]() | 197 kB | Metodický list pro učitele |
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.