Úcta k člověku a lidskosti
Cíl výuky
porozumění textu formulace myšlenek psaní projevu a charakteristiky úctaVlastní strukturovaný popis činnosti
1. část lekce - Čtení s předvídáním
Sedíme v kruhu, žáci mají sešit a pero, koluje fotografie Sira Nicholase Wintona (dostupné na internetu) a žáci si označují odpovědi na dvě otázky:
- Jaká věta tě při pohledu na fotografii napadá?
- Kolik je asi pánovi na fotografii let?
Žáci se rozdělí do skupin po čtyřech - vyberou si kartičku a na základě společných znaků vytvoří skupiny.
Na kartičkách jsou pojmy: NACISMUS, ANTISEMITISMUS, KONCENTRAČNÍ TÁBOR, 2. SVĚTOVÁ VÁLKA, ADOLF HITLER.
Společně si vysvětlíme jejich význam (je možné použít slovník cizích slov) a souvislost s dnešní hodinou - tématem hodiny bude život muže, který prožil dobu 2. světové války, Nicholase Wintona. Následuje krátká reflexe o práci ve skupinách (Co žáci napsali?).
Žáci si ve skupinách sesednou do lavic, potřebují psací potřeby a papíry. Následuje čtení s předvídáním1 - kopie textu Sir Nicholas Winton (viz Příloha č. 1). Na některé otázky budou žáci ve skupině reagovat písemně na papíry, které mají k dispozici.
Reflexe 1. části textu:
- Kolik z vás správně tiplo věk Nicholase Wintona?
- Víte, jakou roli sehrálo RAF za 2. světové války?
- Znáte český film, který přibližuje účast československých pilotů v RAF?
- Napište na přiložený papír, jak si představujete život pana Wintona během 2. světové války (následuje 5 minut tvorby a čtení).
Reflexe 2. části textu:
Překvapilo tě, co Winton během války vykonal?
- Znáš někoho, kdo udělal podobný čin?
- Napište, jaké schopnosti a vlastnosti měl pan Winton, aby mohl dokázat to, co dokázal (5 minut tvorby a čtení).
- Předvídání: Podaří se Wintonovi zachránit nějaké děti? Jaké máš pocity z toho, co čteme? Co si myslíš o panu Wintonovi?
Reflexe 3. části textu:
- Pracoval pan Winton skutečně s plným nasazením na záchraně dětí?
- Jaký měl asi pocit, když se dozvěděl, že 1. září 1939 neodjel vlak s 250 dětmi? Co se podle tebe pak s těmi dětmi stalo?
- Předvídání: Co očekáváte od poslední části příběhu?
Reflexe 4. části textu:
- Představte si, že slyšíte děkovný projev zachráněných dětí. Jak by asi mohl vypadat? Pokuste se ho napsat (10 minut tvorby a čtení projevů).
Žáci se posadí zpět na svá místa a sepíší závěrečné hodnocení hodiny (Co se vám líbilo a nelíbilo? Jak vás zaujalo téma? Jak se vám pracovalo ve skupině?).
Během psaní se vyjádří především k těmto otázkám:
- Liší se nějak tvá věta o muži na fotografii s tím, co ses o něm dočetl/a?
- Dokážeš definovat svůj pocit, vztah k panu Wintonovi?
- Znáš někoho ve svém okolí, který pro druhé udělal něco záslužného?
Na závěr sedíme v kruhu, čteme si reflexe, pokusíme si definovat, co je to úcta, obdiv. Za jakých okolností tato slova používáme a zda je používáme i v souvislosti s lidmi v rodině, ve svém okolí.
2. část lekce - Charakteristika přímá a nepřímá
Navážeme na předchozí hodinu. Pokusíme se opět si připomenout Nicholase Wintona, a to pomocí pětilístku2. Následuje samostatná práce a čtení pětilístků - na tabuli zapisuji přídavná jména, která by mohla vyjadřovat vlastnosti člověka, a slovesa.
Příklad pětilístků, které děti vymyslely:
Nicholas poctivý, dobrý pomáhá, chrání, pracuje Zachránil děti a přežil válku. zachránce |
Nicholas obětavý, cílevědomý pomáhá, věří, nevzdává se Nikdy se kvůli válce nevzdával. 1 (jednička) |
V učebnici si najdeme pravidla psaní charakteristiky, žáci si je přečtou a napíší charakteristiku pana Wintona.
Zdroje informací: fotografie z internetu, text (stejný jako v literatuře), poznámky v sešitě, pětilístek, slova na tabuli.
Nakonec žáci přečtou své práce a dochází ke vzájemnému hodnocení (kdo vystihl podstatné věci z jeho života, kdo na nějakou důležitou událost zapomněl, opravujeme formulace vět, hodnotíme přednes, citujeme charakteristiku přímou a nepřímou apod.).
1 Metodu jsem převzala z RWCT - Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Pracuje se s textem, který je rozdělen na několik částí. Čte se po jednotlivých úsecích, nikdo nesmí vědět, co je dál. Pracuje se vždy s přečtenou částí, odhaduje se další vývoj - je zde prostor pro rozvíjení fantazie, pocitů.
2 Metodu jsem převzala z RWCT - Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Umožňuje shrnout téma, postoj. Jedná se v podstatě o pětiřádkovou básničku. Každý řádek obsahuje jiné informace: první řádek - jedno podstatné jméno, druhý řádek - dvě přídavná jména, třetí řádek - tři slovesa, čtvrtý řádek - věta o čtyřech slovech, pátý řádek - heslo, shrnuje námět.
Dílčí cíle dané aktivity |
|
Integrace vzdělávacího obsahu z jiných vzdělávacích oborů, resp. průřezových témat | Člověk a společnost - Výchova k občanství (Stát a právo - Lidská práva) |
Didaktická povaha příspěvku | osvojení dovednosti |
Organizační forma výuky |
|
Vyučovací metoda |
|
Předpokládaný časový nárok | 3 vyučovací hodiny |
Nutné pomůcky a prostředky |
|
Informační zdroje |
|
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami | ne |
Reflexe
Úcta k člověku a lidskosti: blok vyučovacích hodin, praktický námětNáhled | Typ | Velikost | Název |
---|---|---|---|
![]() | 42 kB | Sir Nicholas Winton |