Stupeň vzdělávání: SŠ/G/ZŠ/lyceum (úroveň A1)
Věková skupina: 12–16 let
Vzdělávací obor: další cizí jazyk
Tematický okruh: psaní e-mailu
Časová dotace:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové:
Žáci a žákyně:
– napsat / jednoduše říct: Je m’appelle…, J’ai … ans, J’habite à…
– krátce popsat svou rodinu (J’ai une sœur, Mon frère s’appelle…)
– např. Je suis à Paris, Je ne suis pas à l’école.
– formální: Bonjour Monsieur/Madame, Cordialement, Je vous écris pour…
– neformální: Salut, Ça va?, Bisous
– poradí si s těmito výrazy s podporou učitele nebo slovníku
– angličtina může být použita jako pomocný jazyk (CLIL metoda)
Digitální:
Žáci a žákyně mají své e-mailové adresy a základně se orientují ve struktuře e-mailu:
Přínos využití digitálních technologií:
Po této vyučovací hodině budou umět i ti nejmladší žáci a začátečníci ve francouzštině napsat obsahově i formálně správný e-mail. Upraví si finální text a e-mail odešlou. Výstup sdílí se svým učitelem.
Žáci a žákyně samostatně vytvoří jednoduchý e-mail ve francouzštině, v němž správně použijí základní slovní zásobu a fráze odpovídající formálnímu nebo neformálnímu kontextu a pochopí rozdíl mezi oběma styly psaní.
POPIS VÝUKOVÉ AKTIVITY
Formální versus neformální e-mail (10 minut)
V úvodní části hodiny učitel aktivuje žáky pomocí evokace předchozích znalostí. Zeptá se, jaké typy e-mailů znají (formální, neformální) a v jakých situacích upřednostňují e-mailovou komunikaci například před chatem na sociálních sítích. Poté si projdou základní části e-mailu (úvod, tělo, závěr) nejprve v češtině, poté ve francouzštině. Viz prezentace ZDE.
Ukázka prezentace, autor: Pavlína Jurzykowská, Canva
Poslední slide – návrh samotného e-mailu – si necháme na hlavní část hodiny, samotnou tvorbu e-mailu. Se žáky si ale nejdříve projdeme základní slovní zásobu pro e-mailové oslovení / pozdrav a rozloučení – neformální a formální.
"Salut" (Ahoj)
"Ça va?" (Jak se máš?)
"Bisous" (Pozdravy, polibky)
"Bonjour Monsieur/Madame" (Dobrý den pane/paní)
"Je vous écris pour…" (Píšu Vám kvůli…)
"Cordialement" (S pozdravem)
Individuální práce: Žák/žákyně rozhodne, jestli je pro navázání kontaktu se žákem/žákyní přátelské školy ve Francii vhodnější formální nebo neformální první úvodní e-mail.
Ukázka výstupu, Akademické lyceum Futurum (1. rok výuky francouzštiny)
Žáci si nakonec formou online kvízu ověří, jestli umí na základě osvojené slovní zásoby rozhodnout, který z reálných e-mailů je formální a který neformální. Online digitální aktivita poslouží jako reflexe naší výukové aktivity – potvrdí nebo vyvrátí, do jaké míry žáci pochopili rozdíl ve formulacích a slovních vazbách pro pozdrav či rozloučení ve formálních a neformálních e-mailech.
Hru naleznete ZDE.
Autorka: Pavlína Jurzykowská
Zkušenosti z ověření ve výuce: Žáci v mé třídě mají za sebou pouze 15 vyučovacích hodin francouzštiny, jsou tedy úplní začátečníci. Bylo nám ale líto nevyužít nabízenou reálnou možnost psát si se žáky z Francie, a tak jsme se do psaní e-mailů pustili i na začátečnické úrovni. Během psaní e-mailů jsem žákům právě kvůli nízké úrovni znalosti francouzštiny dovolila použít i anglické výrazy všude tam, kde jim chyběla francouzská slovní zásoba – například u detailnějších popisů koníčků nebo snů a plánů do budoucna (metoda CLIL).
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025