Stupeň vzdělávání: ZŠ/SŠ/gymnázium
Věková skupina: 15–16 let
Vzdělávací obor: další cizí jazyk – FRJ
Tematický okruh: galicismy, první hodina – úvod do studia FRJ
Očekávané výstupy:
Žák/žákyně
Časová dotace: Výuka – 45 minut / Příprava: 20 minut
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové:
Digitální:
Žák/žákyně
Přínos využití digitálních technologií:
Žák/žákyně
Žák/žákyně
Popis výukové aktivity
Přivítejte žáky francouzským „Bienvenue“. A šampaňským…
Autor obrázku sklepení: Canva Magic Media (AI)
Nebude se ovšem jednat o alkoholický nápoj, ale o odpověď na úvodní hádanku, kterou žákům položíte po přečtení jedné ze starých francouzských legend. Žáky vyzvěte, aby si položili hlavy na lavici, zavřeli oči a přenesli se do tmavého podzemí středověkého kláštera někde ve Francii.
Odpovědí na hádanku je šampaňské – gestem, které naznačí zvednutí číše, přivítejte žáky ve světě frankofonie – na vaší první společné hodině francouzštiny. A vyzvěte je, aby šli napsat na tabuli alespoň jedno slovo, které podle nich doputovalo do českého jazyka z jazyka francouzského. Aktivitu vyhodnocujte průběžně.
Zadání:
Autor: Pavlína Jurzykowská
Autor: Pavlína Jurzykowská
Reflexe – hra Kat (10 minut)
Žáci ve dvojicích sdílejí hru, kterou vytvořili, a poté si ji samostatně zahrají. Podaří se všem přežít? To nevíme. Jisté ale je, že si touto zábavnou formou zopakují celou novou slovní zásobu ještě jednou. Na závěr hodiny žákům poděkujte a povzbuďte je, aby na příští hodinu přinesli svůj vlastní seznam francouzských slov, se kterými se ve svém okolí během týdne (byť v mateřštině) setkali.
Autor printscreenu: Pavlína Jurzykowská
[1] MENSDORFF-POUILLY, Lucie; OPATSKI, Sergueï; PETITMENGIN, Violette; PONS, Sylvie; SPÉRANDIO, Caroline et al. Édito A1: méthode de français. 2e édition. Paris: Didier, 2022. ISBN isbn978-2-278-10364-5.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Když jsem poprvé uvedla svou hodinu francouzštiny legendou o Domu Pérignonovi, věděla jsem, že tak už budu činit napořád. Je to symbolické, francouzské, a když k tomu koupíte i dětské šampaňské, tak i lákavé. Ze začátku jsme hráli šibenici společně na tabuli. Díky digitálním technologiím mám ale produkční etapu hodiny více pod kontrolou – žáci musí jednotlivé galicismy (většinou ty, které jsou zapsány během úvodního brainstormingu) opravdu bez chyby přepsat do jednoduchého formuláře.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.
Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.
Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/
Národní pedagogický institut České republiky © 2025