Odborné články Základní vzdělávání Buňka – úlohy s využitím mikroskopu
Odborný článek

Buňka – úlohy s využitím mikroskopu

1. 4. 2020
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Lenka Benediktová
Spoluautoři
Mgr. Petra Vágnerová
prof. RNDr. Michal Mergl, CSc.
Mgr. Jiří Kout Ph.D.

Anotace

Materiál vznikl jako jeden z výstupů týmu biologie projektu Didaktika – Člověk a příroda A (http://didaktika.zcu.cz/). Autoři materiálu si kladou za cíl překonat problémy spojené s výukou tématu Buňka, které byly zjištěny od učitelů napříč Českou republikou. V tomto případě materiál nabízí inspiraci na práci s mikroskopem. Obsahová správnost materiálu je garantována v rámci projektu Didaktika – Člověk a příroda A.

1. Buňky cibule

Jedná se o klasické mikroskopování buněk cibule, které asi všichni umí nachystat. Zkusme ale vymyslet otázky, které bychom mohli pokládat žákům k zamyšlení.

Buňky cibule
1. Buňky cibule
 

 K úloze je vytvořen pracovní list, který naleznete níže.

2. Senný nálev

Návod na senný nálev

Do větší zavařovací sklenice nasypeme zeminu a rostlinný materiál, například seno. Směs zalijeme vodou z rybníka. Sklenici uzavřeme víčkem a necháme stát na světlém a teplém místě. První nálevníci se objeví do týdne, ale je vhodné v kultivaci pokračovat po dobu 3–5 týdnů.

Co můžeme pozorovat v senném nálevu
2. Co můžeme pozorovat v senném nálevu
Autor díla: Lenka Benediktová

K úloze je vytvořen pracovní list, který naleznete níže.

3. Buňky mého těla

Cíl: Vidět živočišný typ buňky, tedy i lidskou buňku jednoduchým pokusem. Žák uvidí buňku vlastního těla, lze předpokládat, že to pro něj může být silný zážitek.

Postup: Plastovou jednorázovou lžičkou lehce přejedeme po vnitřní straně tváře v ústní dutině. Je dobré před tímto pokusem mít ústní dutinu bez zbytků jídla, čistou a vypláchnutou vodou. Na podložní sklo dáme kapku setřené hmoty z okraje lžičky a přikápneme barvivo, nejlépe methylenovou modř. Necháme chvilku probarvit a pak přikryjeme krycím sklem a pozorujeme s postupným zvětšováním.

Výsledek: V preparátu jsou vidět ploché epitelové buňky sliznice ústní dutiny, které mají lehce namodralou cytoplazmu a modře probarvené oválné jádro. Buňky někdy tvoří menší shluky. Tyto ploché buňky vystýlají vnitřní stranu ústní dutiny a postupně se od stěny odlupují.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
docx
169.92 kB
Dokument
Buňky cibule – PL
docx
12.7 kB
Dokument
Nálevníci – PL

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Lenka Benediktová

Hodnocení uživatelů

Miroslav Melichar
9. 4. 2020, 16:17
Ad Jan Maršák: V článku nejsou faktické chyby. Ale má smysl opakovat základní, běžně známá fakta? 4 odborníci v rámci projektu financovaného EU opíšou kousek učebnice - bez faktických odborných chyb (již po druhé jim na to stačil zdroj starý 80 let a možná i starší). Prošla by takto napsaná diplomová práce? Pro zlepšení výuky matematiky na 1. stupni sem mohu opsat malou násobilku (bezchybně) - bude to dávat smysl?
Jestliže jsou si autoři této série článkú jisti svou pravdou (tedy tím, že texty splňují zaměření Projektu a reálně přispějí ke zlepšení kvality výuky na ZŠ), pak mají možnost se mé kritice bránit. Projekt jistě zahrnuje rozsáhlou dokumentaci, z níž mohou čerpat. Výstupy Projektu byl ověřovány v praxi a již jsem vyzýval k tomu, aby bylo zvěřejněno, jak se osvědčil 1. materiál série Přehled koncepcí vzniku života - zda se prokázalo, že text je dobře ve výuce využitelný a zda žáci lépe tématu porozuměli.
Proč takto reaguji? Didaktika (oborové didaktiky i obecná didaktika) požívají mezi učiteli z praxe pramalou úctu. (Snad s výjimkou pana Čapka, autora Líného učitele a Moderní didaktiky, který se sám dokáže natolik vychválit, že mnohé okouzlí.) Představitelé těchto oborů by si toho měli být vědomi a neshazovat pověst svých oborů. Měli by vstupovat do kontaktu s učiteli, ale tak, aby ukázali, že jim mají skutečně co říci, že mohou přispět ke kvalitě reálné výuky na školách. A neměli by se nad učitele z praxe vyvyšovat tím, že jim zopakují nejzákladnější fakta z jejich oboru (něco jako malou násobilku) a tváří se, jako by jim otevřeli zcela nové obzory.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému