František Mička
Úvod
- Základní vzdělávání -> 1. stupeň -> Člověk a jeho svět -> Lidé a čas -> žák pojmenuje některé rodáky
- Základní vzdělávání -> 2. stupeň -> Člověk a společnost -> Dějepis -> První světová válka
- Gymnaziální vzdělávání -> Dějepis -> První světová válka
- Základní vzdělávání -> Výtvarná výchova 1. a 2. stupeň
- Základní vzdělávání -> Vlastivěda a dějepis
- Gymnaziální vzdělávání -> Dějepis
- Gymnaziální vzdělávání -> Výtvarná výchova
- Základní vzdělávání -> Multikulturní výchova
- Gymnaziální vzdělávání -> Multikulturní výchova
![]() |
Obr. 1: Dean Franklin [cit. 2014-05-26], dostupné pod licencí CC-BY 2.0 na Wikimedia Commons. |
1. MOTIVACE (15 minut)
(Motivační fáze slouží k uvedení do problematiky a podnícení zájmu o následný úkol. Pokládané otázky můžete podle vlastního uvážení přizpůsobit skupině, se kterou pracujete. Cílem je, aby žáci nacházeli odpovědi samostatně. Žádná odpověď není špatná. Není nutné vycházet z konkrétního názvu díla, aby nebyli žáci omezeni v tvořivosti.)
Nejprve vytiskněte žákům obrázky z části pro žáky s dílčími úkoly. Poté jim promítněte fotku portrétů prezidentů a pokládejte jim následující otázky.
- Víte, co je to „busta“?
- Viděli jste někdy nějakou bustu? Koho zobrazovala?
- Z jakého materiálu bývá busta vytvořena, co myslíte?
- Která osobnost by si zasloužila mít svou vlastní bustu? A kde byste ji umístili a proč?
2. ZADÁNÍ A VYSVĚTLENÍ ÚKOLU (10 minut)
- Tvrdý papír použijte jako podložku.
- Budete vytvářet portrét s částí krku a ramen z novinového papíru.
- Mačkáním novinového papíru vytvářejte části obličeje – oči, uši, čelo, ústa, krk, ramena, …
- Tyto části nalepte na podložku, ale nezapomeňte, že by měl být obličej, který vytváříte, reliéfně odstupňovaný. To znamená, že celý reliéf obličeje bude tvořit polokouli (polovajíčko).
- Až vytvoříte obličej z novin, vše pořádně přilepte a překryjte hedvábným papírem jako kůží. Kůži také přilepte tak, aby hezky kopírovala obličejové části.
- Přidejte vlasy, klobouk anebo jiné doplňky.
- Nechte vše uschnout a pomalujte temperami.
3. TVŮRČÍ FÁZE (50 minut)
4. ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ PRÁCE, SPOLEČNÁ PREZENTACE DÍLA (15 minut)
- Vybarvi si obrázek.
Zdroje:
ČŠBH, o. s. Licence CC BY-NC-ND http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
Projekt byl podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy v rámci dotačního programu Podpora vzdělávání v jazycích národních menšin a multikulturní výchovy v roce 2013.
Mediální partner: Český rozhlas – Radio Praha.
Náhled | Typ | Velikost | Název |
---|---|---|---|
![]() | 238 kB | Medailonek | |
![]() | 269 kB | Medailonek žáci | |
![]() | 1322 kB | Metodika I | |
![]() | 1181 kB | Metodika II | |
![]() | 1118 kB | Metodika III | |
![]() | 1297 kB | Pracovní list I | |
![]() | 1202 kB | Pracovní list II | |
![]() | 1187 kB | Pracovní list III | |
![]() | 783 kB | Metodika učitele | |
![]() | 649 kB | Výtvarný list |