Phrasal verbs with come and turn
V tomto článku jsou obsaženy aktivity k procvičení konkrétních 14 frázových sloves s come a turn s různými částicemi. Aktivity mohou být do výuky zařazeny nezávisle na sobě, nicméně jsou řazeny tak, že se žáci nejdříve s danými slovesy seznamují a poté následují aktivity zaměřené na jejich aktivní používání (např. ve větách).
Running dictation (pracovní listy viz příloha)
- kartičky s frázovými slovesy a jejich významem rozstřihneme a rozmístíme po třídě
- žáky rozdělíme do dvojic a každému žákovi ve dvojici dáme pracovní list s českými překlady frázových sloves
- žáci se střídají ve zjišťování sloves ukrytých po třídě – jeden žák vyběhne, najde kartičku se slovesy, zapamatuje si je (kartičku si nesmí vzít s sebou), vrací se do lavice a společně se partnerem se snaží nalezené sloveso přiřadit k českému překladu; poté vybíhá druhý žák a proces se opakuje tak dlouho, dokud dvojice nezjistí všechna slovesa
- pokud si žáci nejsou jisti překladem, slovesa si pouze poznamenají a na konci aktivity se je snaží přiřadit
- následuje společná kontrola
- tato aktivita je zaměřena na seznámení se s danými frázovými slovesy, žáky vypracovaný pracovní list poslouží jako pomůcka k dalším aktivitám
Phrasal verbs in sentences (pracovní list viz příloha)
- je vhodné, pokud si žáci dané frázové sloveso spojí s větou, ve které se vyskytuje – v kontextu si jej lépe zapamatují
Board games – pexeso, domino, verbs on strips (viz přílohy)
- vhodné k následnému procvičení frázových sloves, které se žáci naučili v předchozích aktivitách
- hry určitě není potřeba představovat, v příloze jsou pracovní listy jednotlivým hrám, rozdíl je pouze v přípravě kartiček:
PEXESO (memory game)
- nastříháme na jednotlivé kartičky, vyjmeme kartičky s hvězdičkou
- kartičky rozložíme slovy dolů, utvoříme skupiny po 2–3 žácích, žáci hledají dvojice
DOMINO
- kartičky nastříháme podle dvojitých čar
- žáci ve dvojicích hledají kartičky, které k sobě patří, tvoří jeden řádek; začíná se a končí kartičku s hvězdičkou
VERBS ON STRIPS
- v této aktivitě je vhodné procvičit zvlášť slovesa s come a zvlášť slovesa s turn (kvůli počtu lístečků, se kterými žáci budou pracovat)
- žáci mohou pracovat s vyplněným pracovním listem, který mají z první aktivity (running dictation)
- vytvoříme skupiny po 3–4 žácích, každá skupina obdrží 7 lístečků s významy frázových sloves, kostku a figurku (místo kostky můžeme použít minci – hlava = 1, orel = 2; místo figurky mohou žáci použít gumu, jinou minci, ...)
- žáci uspořádají lístečky na lavici do kruhu, slovy nahoru
- žáci se postupně střídají, hází kostkou a posunují figurkou po lístečcích v kruhu. Pokud žák stoupne figurkou na lísteček s významem, musí říct dané frázové sloveso a napsat jej na druhou stranu lístečku. V této fázi se žáci mohou dívat do svého pracovního listu a své odpovědi si kontrolovat. Po zapsání slovesa zůstává frázové sloveso slovem nahoru.
- další hráč hází kostkou a pokračuje v odpočítávání z místa, kde skončil předchozí hráč. Pokud teď stoupne na lísteček, který již byl otočen (frázové sloveso je slovem nahoru), musí říct český překlad a použít anglické sloveso ve větě. Nyní zůstává význam slovesa slovem vzhůru.
- žáci pokračují ve hře, obracejí lístečky a říkají překlady a různé věty. Pokud si žáci myslí, že všichni ve skupině již daná slovesa znají, mohou lísteček z kruhu odstranit. Aktivita končí ve chvíli, když už v kruhu nezůstalo žádné sloveso.
- aktivitu si můžeme zjednodušit tak, že žáci obdrží na začátku hry prázdné lístečky a sami si podle svého vypracovaného pracovního listu napíší významy sloves
Chain reading (viz příloha domino)
- pro přípravu použijeme pracovní list z domina
- pracovní list rozstříháme podle dvojitých čar – vzniknou kartičky, kde v levém poli je význam frázového slovesa a v pravém poli je dané frázové sloveso
- kartičky rozdáme žákům, vzájemně si je neukazují
- žák s hvězdičkou v levém poli přečte frázové sloveso (tzn. pravé políčko)
- ostatní žáci hledají na svých kartách, jestli mají význam daného frázového slovesa (tzn. kontrolují levé políčko)
- žák, který jej našel, přečte význam frázového slovesa a pokračuje ve čtení
- proces opakujeme do vyčerpání všech kartiček
- poté můžeme na jednu lavici ze všech kartiček vytvořit řetěz všech spojení (jako u domina)
- doporučení: tato aktivita je dobrým poslechovým cvičení, je vhodná pro menší skupiny, max. 6 žáků (každý žák obdrží více karet); větší skupiny je vhodné rozdělit (tzn. pracovní list nakopírovat a nastříhat vícekrát)
Mime it! (viz příloha)
- žáky rozdělíme do menších skupin (např. po 4), do každé skupiny dáme kartičky s popisem situace, kterou mají pomocí pantomimy zahrát; kartičky položíme slovy dolů
- jeden (příp. dva – dle instrukcí na kartičce) žák si vezme kartičku a nahlas přečte úvodní informaci – např. Look for an object and a phrasal verb. Tzn. že žáci budou hádat předmět a frázové sloveso. Následně se žák (nebo žáci) s kartičkou snaží beze slov zahrát danou situaci.
- aktivitu můžeme obměnit tak, že třídu rozdělíme na dva týmy, žáci z jednotlivých týmů se střídají v předvádění. Tým, který jako první uhádne danou situaci, získává bod.
Závěr
Frázová slovesa pravděpodobně patří k jedné z nejobtížnějších skupin slovní zásoby a žáci se s nimi setkávají prakticky v každé úrovni. V tomto článku jsem chtěla nabídnout aktivity, které mohou být při výuce frázových sloves použity.
Náhled | Typ | Velikost | Název |
---|---|---|---|
![]() | 35 kB | Pexeso, domino | |
![]() | 34 kB | Verbs on strips | |
![]() | 35 kB | Mime it! | |
![]() | 41 kB | Running dictation | |
![]() | 30 kB | Phrasal verbs in sentences |