Odborné články Gymnaziální vzdělávání Dějepis a jeho příležitosti v digitálním prostředí
Odborný článek

Dějepis a jeho příležitosti v digitálním prostředí

Anotace

Odborný článek akcentuje aktuální možnosti a příležitosti školního dějepisu v digitálním prostředí. Uvádějí se nové projekty, inspirativní přístupy a metody, které využíváním digitálních technologií umožňují v praxi školního dějepisu úzké a inspirativní propojení mezi historickou a digitální gramotností.

Co je na historii tak jedinečného? Je to nekončící řetězec otázek a pátrání po odpovědích. Vzdělání a znalost dějin jsou klíčem k pochopení mnoha věcí, které se dějí i dnes. Historicky gramotný člověk by se měl orientovat v minulosti proto, aby dokázal v současnosti přijímat relevantní opatření směřující k budoucnosti.

Současný stav a příležitosti pro změnu

Tradice i nové projekty

V českém prostředí je dějepisné vyučování postaveno dosud do značné míry na výkladu učitele, na frontálním způsobu prezentace pedagoga, při níž učitel pracuje s celou třídou najednou formou přednášky, výkladu, vysvětlování nebo rozhovoru s žáky, kteří jsou za této výukové situace více či méně pasivní.

Aktuálně jsou pro školní praxi ve výuce dějepisu k dispozici i projekty, které zpřístupňují a analyzují historické prameny a dokumenty pomocí digitálních médií (internet, dějepisné portály, DVD, CD aj.). Využívají dobových pramenů a svědectví pro starší dějiny a metodu tzv. orální historie pro moderní dějiny (písemné, zvukové a obrazové záznamy dobových svědectví žijících pamětníků dějinných událostí). Důraz se klade i na prezentaci regionálních dějin, na práci s rodinnou pamětí, na každodenní či všední „malé“ dějiny mapující běžný život lidí.

Inspirativní přístupy a metody

V Evropě se již od konce 20. století rozvíjí nové pojetí historie a školního dějepisu (New History). Vzniklo v důsledku nespokojenosti se stavem výuky dějepisu zaměřené především na prezentaci stále vzrůstajícího rozsahu historických vědomostí, převážně z oblasti politických dějin. Proti této skutečnosti byla postavena inovace historické metodologie ve vyučování dějepisu. Představuje cestu vedoucí k osvojení určité nadstavby, než je prosté získání dějinných poznatků – žáci se neučí značné množství nespojitých faktů, ale učí se historicky přemýšlet, tj. osvojovat si pomocí tvůrčích aktivních činností historické myšlení (gramotnost).

Přiměřeně věku a schopnostem se učí kritickému vyhledávání, analýze a hodnocení dějinných pramenů, dokumentů a literatury i s pomocí nových komunikačních digitálních technologií. Jsou vedeni ke schopnosti analyzovat historickou situaci, interpretovat ji pomocí historických pramenů a využívat získané, kriticky ověřené informace k řešení zadaného historického problému či příběhu. Využívání digitálního prostředí umožňuje v praxi školního dějepisu úzké a inspirativní propojení mezi historickou a digitální gramotností.

Historie jako příběh

Metoda pojetí historie jako příběhu umožňuje konfrontaci tzv. „velkých dějin“ prezentovaných v učebnicích a encyklopediích a tzv. „malých dějin“, tedy dějin osobních a rodinných, které se dotýkají konkrétních rodinných příběhů a regionálních lokalit, k nimž člověka váže nějaké zvláštní osobité pouto. Zvýšená pozornost se věnuje ve školním dějepisu nyní také sociálním dějinám, kulturní historii, generačním zkušenostem, problémům národních, etnických a náboženských minorit, postavení dětí, rodičů, žen a migrantů ve společenském prostředí. Historická fakta tak dostávají v konfrontaci s příběhy konkrétní rozměr, který je často nutný pro jejich hlubší pochopení.

Pojetí historie jako příběhu jde ruku v ruce s dalšími používanými postupy ve výuce dějepisu, kterými jsou metody práce s přímými historickými dokumenty, které mohou představovat audiovizuální mediální materiály (obrazy, fotografie, filmy a písemné archivní materiály). Také metody orální historie – modelové využití vyprávění pamětníků rozličných dějinných událostí konfrontovaných s rodinnou orální historií a s obsahem rodinných dokumentů a archivů umožňuje žákům chápat rozličné interpretace dějinných událostí. Mají možnost si uvědomit, na čem závisí a co ovlivňuje naše chápání dějin.

Moderní a efektivní výuka dějepisu používá množství aktivizačních metod, které podporují produktivní a kritické myšlení žáků – školní dějepis má reálnou příležitost stát se pro žáky určitým dobrodružstvím, hledáním příběhů, které nikdy nejsou uzavřené a které stále přinášejí nová zjištění a konfrontace dobových faktů, jevů a procesů.

Dějepis a digitální technologie

Digitální technologie se tím, že jsou schopny zpřístupnit historické prameny a dokumenty i pro potřeby školního dějepisu, do značné míry podílejí na vzniku konceptu změn ve výuce dějepisu i na zvýšení zájmu o práci s těmito archiváliemi. Podporují zároveň akcent na orální historii tím, že umožňují žákům přístup k širšímu spektru autentických dobových svědectví z různých regionů a sociálních prostředí. 

Všechny moderní metody výuky dějepisu se opírají o užívání digitálních komunikačních médií (např. vyhledávání informací podle klíčového slova, využití stávajících rejstříků, adresářů, jakýchsi regest, zpřístupnění digitalizovaných archiválií). Digitální technologie, např. včetně zapojení virtuální reality, nabízejí možnosti, které zřejmě v budoucnosti zásadně změní podobu vlastní výuky. Těmto otázkám je třeba se dále věnovat jak v oblasti pedagogického výzkumu a didaktiky dějepisu, tak v přípravě dalších digitálních zdrojů pro výuku s cílem seznamovat učitele dějepisu s jejich využitím ve výuce, zejména nových dějin.

Zdroje:

Historicky gramotný člověk by se měl orientovat v minulosti proto, aby dokázal v současnosti přijímat relevantní opatření směřující k budoucnosti. Klíčovou okolností je orientace historického vzdělávání na současnost a budoucnost. Právě tato skutečnost umožňuje propojení historické a digitální gramotnosti. Důležitou součástí dějepisu by mělo být poučené „užívání minulosti“ pro současnost. Tato komunikace minulosti se v naší kulturní situaci odehrává na digitálních platformách, v prostředí sociálních sítí.

Text informativního článku je pojat jako rozhovor učitele dějepisu a výchovy k občanství s produktovým designérem k metodě tzv. tandemového učení, ve kterém oba aktéři sledovali výstavbu smysluplné a efektivní výuky dějepisu a výchovy k občanství pomocí zvolených aktivit, nástrojů a metod digitálního designu, směřujících k osvojení a upevnění klíčových kompetencí výuky.

Ve vzdělávacím oboru Dějepis a v podpoře mediální výchovy si žáci v gymnaziálním vzdělávání osvojují digitální kompetence tím, že využívají své znalosti a dovednosti pracovat s digitálními technologiemi při vnímání a posuzování historické reality a při práci s historickými zdroji a prameny. Posilují se dovednosti v oblasti historické a mediální gramotnosti.

Vzor budování digitální gramotnosti v oblasti dějepisu a společenských věd. HistoryLab je webová aplikace pro práci s historickými prameny v dějepise. Zaměřuje se na 20. století. Nabízí učitelům a žákům bezpečné prostředí, v němž mohou tvořivě pracovat a nebát se chyby.

DVZ se věnuje poznávání historické proměny města v 19. století s pomocí online dostupných historických map, současné mapy a obrazových pramenů. DVZ lze pojmout jako procvičování dovedností práce s mapou a pramenem, ale také lze navázat šířeji na téma proměn života lidí v 19. století. Ač příklad vychází ze zkušenosti v jednom konkrétním městě, díky široké databázi historických map a obvykle dobře dostupných shrnutí regionálních dějin je rozhodně přenositelný i do jiných měst a obcí.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
RNDr. Josef Herink

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Článek pro obor:

Dějepis