Plánování vychází z provedené analýzy třídy, týká se konkrétní vzdělávací nabídky, konkrétních vzdělávacích činností, které dětem nabízíme v rámci integrovaných bloků.
Principy třídního vzdělávacího programu
- individuální přístup k dítěti
- plánování a pozorování
- ověřování dosažené úrovně klíčových kompetencí u předškolních dětí
- učení hrou a činnostmi
- vést děti k tomu, aby byly schopny sebereflexe a sebehodnocení
- sledování úrovně osvojení přepokládaných výstupů podle RVP PV
- možnost výběru ze vzdělávací nabídky dle zájmu dítěte
- poskytování prostoru pro spontánní aktivity a dětské plány
- aktivní účast rodičů jako partnerů
- profesní a osobní růst pedagogů
- rozvoj kreativity a týmové spolupráce pedagogů
Pro získávání zpětné vazby využíváme evaluaci, vyhodnocujeme rizika.
Volbou forem a metod usměrňujeme utváření klíčových kompetencí.
K podpoře rozvoje osobnosti dětí využíváme různé styly vzdělávání, metodu prožitkového a kooperativního učení, skupinovou i individuální práci, činnostní učení.
Individualizujeme vzdělávání na základě vzdělávacích potřeb dítěte, vyplývajících z pedagogické diagnostiky.
Prostředky, metody a formy realizace TVP jsme stanovily s přihlédnutím k věkovým zvláštnostem dětí na přípravu předškolních dětí v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, s ohledem na jejich schopnosti a osobitost. Ve vzdělávání předškolních dětí se zaměříme zejména na podporu rozvoje základů
čtenářské a matematické gramotnosti,
sociální a přírodovědné gramotnosti.
Mezi základní kompetence, které budeme u dětí akcentovat, patří sebejistota a zdravé sebevědomí, důvěra ve své schopnosti a sílu.
Při vytváření optimálních podmínek pro poznávací a učební činnosti zohledníme
- emocionalitu dítěte
- smyslové poznávání
- praktickou činnost
- živou dětskou zkušenost a prožitek dítěte
- učení s porozuměním
- učení s osobním vztahem
- učení se zaujetím a tvořivým zpracováním
Nad vzdělávací nabídkou jsme se podrobně zamýšlely. Abychom si ulehčily plánování, zformulovaly jsme si priority vzdělávacích záměrů sociální, matematické, čtenářské a přírodovědné gramotnosti, zaměřily jsme se na výstupy, na to, čemu chceme děti naučit, kam je dovést. Rozhodly jsme se připravit si metodický zásobník, ze kterého v průběhu roku budeme čerpat. Podstatu učební činnosti chápeme jako proces, v němž napomáháme dítěti osvojit si určité způsoby chování i jednání, dovednosti, vědomosti a postoje.
Výběr očekávaných kompetencí v souvislosti se vzdělávacími záměry sociální a přírodovědné, čtenářské a matematické gramotnosti.
Sociální gramotnost
Cílevědomé působení na prožívání a chování dítěte, na rozvoj sociálních dovedností, které dítě kultivují v jeho mravním vnímání, cítění a prožívání
Sebepojetí, city a vůle
- poznávat sebe sama, uvědomovat si vlastní identitu, získávat sebevědomí, sebedůvěru, osobní spokojenost
- podporovat rozvíjení schopnosti sebeovládání
- posilovat schopnost citové vztahy vytvářet, rozvíjet a city plně prožívat
- podporovat rozvoj a kultivaci mravního vnímání, cítění a prožívání
- podporovat schopnost záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat vlastní situaci
- rozvíjet schopnost dítěte projevovat se autenticky, chovat se prosociálně a aktivně se přizpůsobovat společenskému prostředí (komunitní kruh)
Interpersonální vztahy
- společně vytvářet a dodržovat pravidla chování
- sledovat a usměrňovat pravidla chování ve vztahu k druhému
- vytvářet prosociální postoje (rozvoj sociální citlivosti, tolerance, respektu, přizpůsobivosti, ohleduplného chování, porozumění, soucítění, zdvořilost)
- vytvářet prostor pro inkluzi
- podporovat rozvoj komunikativních a kooperativních dovedností
- vytvářet povědomí o mezilidských morálních hodnotách (dobro, zlo, spravedlnost, pravda, upřímnost, otevřenost, ochota pomoci)
- rozvíjet interaktivní a komunikativní dovednosti verbální i neverbální
- rozvíjet dovednost spolupracovat při hře i ostatních činnostech, vzájemně si pomáhat (přípravy zábav a slavností)
- rozvíjet dovednost spolupracovat a pomáhat si ve hrách se sociálním zaměřením
Hrací pátky – citová podpora, kultivace mravního vnímání, cítění, individuální péče dětem s OŠD
Přírodovědná gramotnost
Získávání povědomí o vlivu člověka na životní prostředí, vytváření odpovědného postoje k životnímu prostředí, k přírodě
Postoj k životnímu prostředí a k přírodě
- rozvíjet úctu k životu ve všech jeho formách
- chápat, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit
- vytvářet elementární povědomí o širším přírodním prostředí, o vlastní sounáležitosti s živou a neživou přírodou, se zvířaty (hrátky se zvířátky)
- přímé pozorování přírodních, kulturních objektů a jevů, sledování okolí mateřské školy (vycházky a výlety)
- tvořivě zachytit přečtený příběh o zvířatech i se vztahem k přírodě (Tygřík a jeho kamarádi)
Čtenářská gramotnost
Aktivní účast dítěte, založená na využívání prožitkového učení, na citlivém, emotivně zabarveném procesu poznávání, seznamování s knihou a dětskou literaturou
Činnosti předcházející čtení a psaní
- projevovat zájem o knížky, soustředěně poslouchat četbu
- zaměřovat se na to, co je z poznávacího hlediska důležité
- procvičovat zrakovou analýzu a syntézu, srovnávání, diferenciaci a identifikaci, jemnou diferenciaci ve sluchové oblasti
- sledovat očima zleva doprava, shora dolů
- procvičovat paměť a pozornost (didaktické hry, říkanky, pracovní listy)
- rozlišovat náslovné a konečné hlásky a slabiky, slabikovat slova za pomoci rytmizace
- naučit se zpaměti krátké texty, úmyslně si je zapamatovat
- chápat slovní vtip, rým, humor i skryté symboly v hádankách
- odhadovat podstatné znaky, podobu, rozdíly i souvislosti (vizuální vlastnosti písmen, slov)vnímat literární podněty (příběhy a pohádky), hodnotit svoje zážitky
- sledovat a vyprávět pohádku, příběh
- záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost
- poznat některá písmena
- poznat a napsat své jméno
- práce se cvičebnicí Včelička
Grafické znázorňování příběhů, tvorba myšlenkových map
- vytvářet kompozice v podobě zvířat, nalepovat je (koláže)
- tvořivě zachytit přečtený příběh (znázornit charakteristické rysy zvířat v různých pozicích a v pohybu se vztahem k přírodě i s pozadím)
- řešit problémy, úkoly a situace, myslet kreativně, předkládat nápady
- nalézat nová anebo alternativní řešení
- vyjadřovat svou představivost prostřednictvím fantazie v tvořivých činnostech (konstruktivních, výtvarných) i ve slovních výpovědích k nim
Matematická gramotnost
Zpřesňování a kultivace smyslového vnímání
Rozvoj poznávacích schopností, myšlenkových procesů, asociativního myšlení, řeči, představivosti, paměti a pozornosti
Stimulace smyslů
- vnímání, postřehování, rozlišování pomocí hmatu a zraku
Činnosti předcházející počítání
- vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci
- zaměřovat se na to, co je z poznávacího hlediska důležité (hádanky)
- odhadovat podstatné znaky, podobu, rozdíly i souvislosti
- rozlišovat obrazné symboly, piktogramy, porozumět jejich významu a komunikativní funkci (práce na počítači)
- chápat prostorové pojmy
- seznamovat se se základními číslicemi a číselnou řadou do10
- chápat základní číselné matematické pojmy, elementární matematické souvislosti a podle potřeby je prakticky používat (porovnávat, uspořádávat, třídit soubory předmětů podle určitého pravidla, poznat více – méně, první – poslední, hned před – za apod.) v prostoru i rovině
- sledovat očima zleva doprava, shora dolů
- postupovat a učit se podle pokynů
- procvičovat paměť a pozornost (didaktické hry, pracovní listy)
- záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost
- vyjadřovat smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách (myšlenkové mapy)
Tvorba myšlenkových map, grafické znázorňování příběhů
- řešit problémy, úkoly a situace, myslet kreativně, předkládat nápady
- nalézat nová anebo alternativní řešení
- vyjadřovat svou představivost prostřednictvím fantazie v tvořivých činnostech (konstruktivních, výtvarných) i ve slovních výpovědích k nim
- vytvářet kompozice, nalepovat je (koláže)
- tvořivě zachytit přečtený příběh (znázornit charakteristické rysy zvířat v různých pozicích i v pohybu)
Pohybová oblast
Stimulace neurofyziologického vývoje, podpora fyzické pohody, zlepšení tělesné zdatnosti i pohybové kultury, rozvoj pohybových a manipulačních dovedností, hrubé i jemné motoriky, obratnosti a zručnosti
Cvičení na rozvoj motoriky
- zvládat správné držení těla
- zvládat základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci
- posilování hrubé motoriky, zacházení s míči i jiným náčiním
- dokázat používat jednoduché rytmické nástroje
- zvládat lokomoci, koordinaci a pohyby těla
- vědomě napodobit jednoduchý pohyb podle vzoru a přizpůsobit jej podle pokynu
- zvládat dovednosti související s udržením rovnováhy
- podpora vědomého ovládání těla
- podporovat spolupráci pravé i levé mozkové hemisféry
- sebeobslužné činnosti
- předplavecká výuka
Grafomotorika
- zvládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku (pohyby prstů, mimika, pohyb mluvidel…); zacházení s grafickým a výtvarným materiálem, pracovními pomůckami
- zvládat jemnou motoriku, ukazování, obkreslování, grafickou podobu tvarů (činnosti předcházející čtení a psaní)
- využití cvičebnice Včelička
Stimulace smyslů
- vnímání, postřehování, rozlišování pomocí hmatu a zraku
- zvládat házení a chytání, zacházení a manipulaci s jednoduchým náčiním
Integrované bloky budeme dotvářet za spoluúčasti dětí, nepovažujeme vzdělávací nabídku činností a příležitostí za uzavřenou. Stupeň rozvoje a učení dítěte může být v průběhu roku ovlivněn různými nepředvídatelnými událostmi, proto náš TVP budeme dotvářet postupně, podle dosahovaných výsledků vzdělávání u dětí.
Hlavní témata
Tygřík a jeho kamarádi
Hrajeme si a poznáváme
Tygříkova pravidla
Příběh v dešti
Tygřík chce být zdravý
Svačina v přírodě
Barevný talíř
Zlatá pravidla
Co škodí a co prospívá
Nemocná opička
Výpravy za zvířátky
Tajemné značky
Kdo kde bydlí
Výpravy do světa zvířat
V zahrádce
Slavíme s tygříkem
Dárky
Slavíme
Gogo má narozeniny
Velikonoční zajíček
Hrátky se zvířátky
O smutném tygrovi
Kreslíme s tygříkem
Podvodní poklady
Divné zvíře
Tygřík a jeho kamarádi
Charakteristika integrovaného bloku: Přiměřeným a srozumitelným způsobem upevňujeme u dítěte pravidla chování zejména ve vztahu k druhému dítěti, rozvíjíme sociální citlivost, toleranci, soucítění, dovednost spolupracovat při hře i ostatních činnostech. Podporujeme dítě v samostatnosti, v osvojování si poznatků o nejbližším okolí, ochraně a bezpečnosti, kultivaci smyslového vnímání, vyjadřování i odvaze v mezilidských vztazích – řešit vzájemné spory, obhajovat a přijímat jiný názor, nabídnout řešení, pomoc, vyjednávat s ostatními dětmi, respektovat právo na soukromí jedince apod.
Časový rozsah: měsíc s přesahem do běžného života
Věková skupina: 5–6 let
Výběr tématu
Označení třídy, jako dětem blízký symbol, slouží jako přirozený motivační zdroj rozvoje a vzdělávání dítěte. Jeho motivací chceme zajistit vhodné tematické okruhy (vlastní jméno i jména dětí, bydliště, pravidla chování) a ve spolupráci s dětmi jejich naplnění činnostmi, rozvíjejícími sociální, pohybové, estetické, poznávací a komunikativní dovednosti.
Hrajeme si a poznáváme
Tygříkova pravidla
Příběh v dešti
Cíl
Vytváření prosociálních postojů, posilování prosociálního chování, rozvíjení spolupráce, interaktivních a komunikativních dovedností, ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s druhými dětmi i postiženými.
Rozvíjení myšlení, představivosti a fantazie.
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
Má elementární poznatky o světě lidí, který dítě obklopuje, orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije.
Učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje, při zadané práci dokončí, co započalo.
Sociální a personální kompetence
Dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, rozpozná nevhodné chování, vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost.
Napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí.
Spolupodílí se na společných rozhodnutích, přijímá zdůvodněné a vyjasněné povinnosti, dodržuje dohodnutá a vyjasněná pravidla.
Je schopno chápat, že lidé se různí a umí být tolerantní k jejich odlišnostem a jedinečnostem.
Činnostní a občanské kompetence
Svoje činnosti a hry se učí plánovat, organizovat a vyhodnocovat.
Očekávané výstupy
- dovednost, empatie (dítě je vnímavé, respektuje potřeby integrovaného dítěte)
- uplatňovat své individuální potřeby s ohledem na druhého
- porozumět běžným projevům vyjádření emocí a nálad
- dodržovat dohodnutá a pochopená pravidla
- vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech
- chápat základní matematické pojmy, řešit problémy
Rizika
- nevšímavost k nevhodné komunikaci a ke sporům mezi dětmi
- malá podpora dětských přátelství
- nevytvořená a nedostatečně formulovaná pravidla chování ve vztahu k druhému
- nedostatek možností a příležitostí k poznávacím činnostem
- nemožnost spolupodílet se na volbě činností a realizovaného tématu
- schematické řešení konfliktů bez zjišťování příčin jejich vzniku, bez možnosti dítěte se ke konfliktu vyjádřit.
Nabídka činností a příležitostí
- sociální hra Kamarád
- nácvik básně Kamarád
- rozhovory o přátelství
- komunitní kruh
- cvičení podle hudby
- vytleskávání rytmu Na jména
- poslech a rozbor povídky o přátelství Tygřík a jeho kamarádi
- vytváření pravidel soužití
- sociální hra Koho schováš pod deštník
- grafomotorika Malované písničky
- cvičení seriality cvik č. 1, 2
- logopedické hříčky a řečově metodická cvičení
- kreslení příběhu
- hry s míči (kutálení, házení, chytání, podávání)
- rozhovory – Čím se lišíme
- seznámení s novými knížkami o zvířatech
- didaktická hra Co je vpravo a co vlevo
- nácvik a práce s písní Zpívejme si
- pracovní list Shody a rozdíly
- pohybová hra Na tygříka
- vycházky do okolí, kde kdo bydlí
Tygřík chce být zdravý
Charakteristika integrovaného bloku: Přiměřeným a srozumitelným způsobem seznamovat dítě s jeho tělem, zdravou výživou, vést je ke zdravým životním návykům a postojům, působit preventivně proti drogám a závislosti.
Časový rozsah: dva měsíce
Věková skupina: 5–6 let
Výběr tématu
Blok je zaměřen na získávání postojů k vlastní osobě, zejména na získávání informací o zdravé výživě, o škodlivosti kouření, zdravotním riziku. Seznamuje děti s lidským i zvířecím tělem, co mu škodí, co prospívá, zdravým způsobem života.
Svačina v přírodě
Barevný talíř
Zlatá pravidla
Co škodí a co prospívá
Nemocná opička
Cíl
Uvědomění si vlastního těla, osvojení poznatků o těle a jeho zdraví.
Vytváření zdravých životních návyků a postojů jako základů zdravého životního stylu.
Rozvoj poznatků, schopností a dovedností umožňujících pocity, získané dojmy a prožitky vyjádřit.
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
Klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem děje, chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí, poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo dokázalo a zvládlo.
Kompetence k řešení problémů
Řeší problémy, na které stačí, známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně, náročnější s oporou a pomocí dospělého.
Sociální a personální kompetence
Při setkání s neznámými lidmi či v neznámých situacích se chová obezřetně, nevhodné chování i komunikaci, která je mu nepříjemná, umí odmítnout.
Očekávané výstupy
- získat elementární informace o zdravotním riziku kouření, drogy
- získat informace o zdravé výživě
- pozitivní vztah ke zdraví
- uvědomovat si svou samostatnost, zaujímat vlastní názory a postoje a vyjadřovat je
- chovat se obezřetně při setkání s neznámými dětmi, staršími i dospělými jedinci
Rizika
- nedostatek či zkreslení informací o lidském těle, o jeho růstu a vývoji, o funkcích některých orgánů, o zdraví a možnostech ohrožení, způsobech ochrany zdraví a bezpečí
- nedostatek možností a příležitostí k poznávacím činnostem
Nabídka činností a příležitostí
- rozhovory o tom, čím se lišíme
- modelování zvířecí a lidské postavy
- didaktická hra Ovoce a zelenina
- příprava svačiny pro rodiče
- cvičení podle říkanky Brambora
- práce s básničkou Švestka, Jablíčko
- poslech a rozbor povídky Nemocná opička
- seznámení s bacily, dodržování hygieny
- pohybová hra Na bacily
- kresba tuší a dřívkem – bacily
- sluchová hra Co začíná a končí, rytmizování
- třídění ovoce – zelenina – květiny, určování počtu, umístění
- poučení o bezpečnosti, využití pomůcky Zlatá pravidla
- využití pomůcky Já kouřit nebudu a vím proč
- zubní prohlídka, beseda s lékařkou
- nácvik a práce s písní Čistím zoubky, Medvědí trápení
- cvičení seriality cvik č. 2, 3
- vytváření koláže, vystřihování, nalepování, práce ve dvojicích
- vystoupení pro rodiče, farmářské odpoledne
Slavíme s tygříkem
Charakteristika integrovaného bloku: Téma oslav narozenin dítěte, seznamování s lidovými tradicemi, slavnostmi a oslavami svátku roku. Integrovaný blok zaměřený na rozvoj společenského a estetického vkusu a chování, seznamování s čísly, poznávání tradic, upevňování přátelství mezi dětmi.
Časový rozsah: krátkodobě, příležitostně
Věková skupina: 5–6 let
Výběr tématu
Oslava narozenin dítěte, svátky v roce, obdarovávání, prožívání radosti.
Předčíselné představy, počítání.
Dárky
Slavíme
Gogo má narozeniny
Velikonoční zajíček
Velký koncert
Cíle
Poznávání pravidel společenského soužití, rozvoj společenského i estetického vkusu.
Rozvoj sebeovládání, řečových schopností a jazykových dovedností.
Rozvoj a kultivace mravního i estetického vnímání, cítění a prožívání.
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
Získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení.
Kompetence k řešení problémů
Při řešení myšlenkových i praktických problémů užívá logických, matematických i empirických postupů.
Komunikativní kompetence
V běžných situacích komunikuje bez zábran a ostychu s dětmi i dospělými.
Činnostní a občanské kompetence
Má základní dětskou představu o tom, co je v souladu se základními lidskými hodnotami a normami, co je s nimi v rozporu, a snaží se podle toho chovat.
Očekávané výstupy
- vědomě využívat všech smyslů, záměrně pozorovat, postřehovat, všímat si chybějícího
- umět vyjádřit souhlas i nesouhlas, zaujímat vlastní názory a postoje
- těšit se a prožívat radost
- utvořit si základní představu o pravidlech chování a společenských normách
- zachytit a vyjádřit své prožitky
- naučit se nazpaměť krátké texty
Rizika
- nepřiměřené nároky na dítě
- nevhodné vzory a modely chování
- nedostatek etických a estetických podnětů a příležitostí k jejich prožívání
- nevšímavost k nevhodné komunikaci a jednání mezi dětmi
- nedostatek možností projevovat vlastní city, sdělovat prožitky
Nabídka činností a příležitostí pro zimní období
- oslava narozenin
- pracovní list Kolik – tolik
- vkládání geometrických tvarů, přiřazování číslic
- třídění přírodnin
- rozhovory o obdarovávání
- využití pomůcky o slušném chování
- práce s knihou Gogo má narozeniny
- kreslíme – rukavičky pro tygříka
- péče o zvířata v zimě
- přidávání a ubírání množství
- balíme dárky – Grafomotorika
- skákání panáka
- co je stejné, co jiné (písmena, číslice)
- cvičení seriality, cvik č. 3, 4
- vytváření myšlenkové mapy k Vánocům
- realizace záměrů dětí
- hry a pokusy se sněhem, bobování, zimní radovánky
- nácvik písně a pohybové vyjádření Byly čtyři koledníci
- společné posezení s rodiči, vystoupení dětí
Nabídka činností a příležitostí pro jarní období
- pozorování změn v přírodě
- písničky Kos a Otevřelo jaro zem
- zamyšlení v kruhu
- práce podle myšlenkové mapy dětí, realizace jejich nápadů
- didaktická hra Co schází a co se změnilo
- práce s pomůckou Předcházíme dyslexii, dysgrafii
- řečově metodická cvičení
- sociální hra Kdo je můj kamarád
- pokusy s větvičkami
- péče o zahradu
- divadelní představení O tygříkovi
- více, méně, stejně – pracovní listy
- cvičení seriality, cvik č. 4, 5
- řešíme sudoku
- grafomotorika Malované písničky
- četba a rozbor příběhu Velký koncert
- příprava oslav velikonoc
- didaktická hra Zvířata a jejich mláďata
- vystoupení pro rodiče
Výpravy za zvířátky
Charakteristika integrovaného bloku: Prostřednictvím her, výletů, exkurzí seznamujeme děti se světem zvířat, vytváříme elementární povědomí o vlivu člověka na životní prostředí. Rozvíjíme grafomotoriku, hrubou i jemnou motoriku, jazykové dovednosti.
Časový rozsah: střednědobý
Věková skupina: 5–6 let
Výběr tématu
Seznamování dětí s přírodou, návštěva ZOO, chování v přírodě, její ochranou, světem zvířat, dovednosti předcházející čtení a psaní.
Tajemné značky
Kdo kde bydlí
Výpravy do světa zvířat
V zahrádce
Cíle
Vytváření pozitivního vztahu k životnímu prostředí, rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách, poznávání přírody.
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
Soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, užívá přitom jednoduchých znaků, pojmů a symbolů.
Komunikativní kompetence
Ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní. Dovede využít informativní a komunikativní prostředky (knížky, encyklopedie, počítač).
Očekávané výstupy
- být citlivý ve vztahu k živým bytostem, chránit je
- chránit přírodu, rozlišovat aktivity, které mohou zdraví zvířat poškozovat a které chránit
- pomáhat pečovat o okolní prostředí
- chovat se a jednat na základě vlastních pohnutek a zároveň s ohledem na druhé
- orientovat se v prostoru
- vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění ve vhodně zformulovaných větách
- chápat slovní vtip a humor
Rizika
- výběr a nabídka témat, které jsou životu dítěte příliš vzdálená, pro jeho vnímání a chápání náročná, která přesahují přirozenou zkušenost dítěte
- nedostatek pozornosti prevenci vlivů prostředí, které mohou být pro dítě nezdravé a nebezpečné
- nerespektování rozdílných tělesných a smyslových předpokladů a pohybových možností jednotlivých dětí
- nedostatečná pozornost k rozvoji dovedností předcházejících čtení a psaní
- omezený přístup ke knížkám
Nabídka činností a příležitostí
- práce s příběhem Tajemné značky
- výtvarné činnosti k příběhu
- kreslení geometrických tvarů
- fiktivní psaní, grafomotorická cvičení
- prohlížení encyklopedie a knížky o zvířatech
- sluchová hra Na zvířátka
- humorné říkačky
- exkurze do ZOO, pozorování zvířat
- napodobujeme pohyby zvířat – hádanky
- modelování – písmena a číslice
- výlet do lesoparku pozorování zvířat
- pohybová hra Na ovečky
- návštěva Mořského světa
- práce s encyklopedií Kdo žije pod zemí
- hry s písmeny
- cvičení seriality, cvik č. 5, 6
- návštěva městské knihovny
- vyrábíme knížku o zvířatech
- řešení pracovních listů
- práce se cvičebnicí Včelička
- ubírání a přidávání množství
- dramatizace pohádky Budka
- posezení s rodiči
Hrátky se zvířátky
Charakteristika integrovaného bloku: Integrovaný blok je zaměřený na rozvíjení dovedností předcházejících čtení, psaní, počítání. Využíváme pohádkových příběhů k rozšíření slovní zásoby dětí, ke zpřesňování početních představ a vnímání elementárních matematických souvislostí, řečových schopností a jazykových dovedností.
Časový rozsah: střednědobý
Věková skupina: 5–6 let
Výběr tématu
Využití vhodné motivace pohádkových příběhů, písniček a básniček o zvířatech. Podporovaní duševní pohody, psychické zdatnosti a odolnosti, sebepojetí a sebevyjádření. Rozvíjení vzdělávacích dovedností, poznávání a učení prostřednictvím Tygříka.
O smutném tygrovi
Kreslíme s tygříkem
Podvodní poklady
Divné zvíře
Cíle
Rozvoj komunikativních dovedností a kultivovaného projevu. Rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka i další formy sdělení verbální i neverbální (výtvarné, hudební, pohybové, dramatické).
Poznávání sebe sama, rozvoj pozitivních citů ve vztahu k sobě (uvědomění si vlastní identity, získání sebevědomí, sebedůvěry, osobní spokojenosti).
Získání schopnosti záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat vlastní situaci.
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
Učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si pamatuje. Při zadané práci dokončí, co započalo, dovede postupovat podle instrukcí a pokynů.
Kompetence k řešení problémů
Chápe jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací a využívá je v dalších situacích.
Komunikativní kompetence
Ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, slovně reaguje a vede smysluplný dialog.
Ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní.
Sociální a personální kompetence
Ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje, je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy.
Činnostní a občanské kompetence
Dokáže rozpoznat a využívat vlastní silné stránky, poznávat svoje slabé stránky.
Má smysl pro povinnost ve hře, práci i učení.
Rizika
- nedostatečná motivace dětí k jejich sebevyjádření a sebeuplatnění
- nepřiměřené nároky na dítě, časté negativní hodnocení, kdy dítě opakovaně prožívá svoje selhání
- autoritativní vedení, direktivní zacházení s dítětem
- zvýhodňování a znevýhodňování některých dětí ve skupině
- užívání abstraktivních pojmů, předávání „hotových“ poznatků
Nabídka činností a příležitostí
- poslech a rozbor příběhu O smutném tygrovi
- kreslíme a malujeme pohádku o tygrovi
- opakování básní a písní o zvířatech
- hledáme řešení – Kdo tu byl, co tu bylo, co tu bude
- skákací panák s čísly
- komunitní kruh
- sociální hra Na ohradu
- řešíme hádanky, algoritmy, hledáme pravidlo
- návštěva 1. třídy ZŠ
- nácvik básně Divné zvíře
- koláž – divné zvíře
- serialita – opakování cviků
- fiktivní písmo – kreslíme s tygříkem
- pohybová hra Na tygra
- doplňování a skládání obrázků zvířat
- využití pomůcky Předcházíme dyslexii, dysgrafii
- výlet do lesa – hry s přírodním materiálem, stavba domečků pro zvířátka
- myšlenková mapa k podvodním pokladům
- realizace nápadů dětí, využití her s vodou
Spolupráce s rodiči: třídní schůzky, ranní zastavení, společné ukončení projektů a akce v rámci školy, dotazníky