Národní ústav odborného vzdělávání (NÚOV) byl založen právě před šedesáti lety. I když působil pod různými názvy, jeho poslání bylo po celou dobu podobné – starat se o úroveň odborného vzdělávání v České republice. Po šedesáti letech existence se změnilo téměř všechno - školy už nepodléhají „socialistické“ idelologii, změnily se společenské podmínky, požadavky zaměstnavatelů, poptávka žáků, skladba škol i oborů.
Změnilo se ale i celé pojetí vzdělávání. Dříve měly školy připravit úzce specializované odborníky, kteří budou s velkou pravděpodobností vykonávat stejnou profesi po celý život. Dneska mají připravit lidi, kteří budou sice ovládat určitou profesi, ale zároveň budou připraveni se celý život učit nové věci.
Právě perspektiva celoživotního vzdělávání je nosným motivem probíhající reformy ve školství. NÚOV už proto nevytváří centrální osnovy závazné pro všechny, ale pomáhá školám najít vlastní cestu k modernizaci vyučování a přispívá k rychlému rozvoji vzdělávání dospělých. To je také cílem několika národních projektů, kterými se NÚOV intenzivně zabývá a díky nimž by měly akcelerovat změny jak v počátečním, tak v dalším vzdělávání. K těmto projektům patří i Metodika II., díky níž existuje Metodický portál rvp.cz.
Příloha článku obsahuje nástin vývoje Národního ústavu odborného vzdělávání od padesátých let minulého století po současnost.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.