Chtěla bych představit projekt, který jsme realizovali v průběhu uplynulého roku. Jeho cílem bylo citlivě se zabývat chováním dětí, poskytnout jim příležitost k osvojování si poznatků a dovedností potřebných při rozvoji pozitivních citů ve vztahu k sobě i k ostatním dětem. Projekt byl realizován za použití metod, které v dětech rozvíjely dovednost chápat a správně používat humor.
1. týden
2. týden
3. týden
4. týden
Konkrétní příklady některých aktivit:
"Ahoj, děti, jmenuji se Šašek a budu si s vámi povídat a hrát. Jsem pořád veselý a mám radost, když se ostatní smějí. Naučím vás nějakou legraci, když budete chtít, a budeme se smát společně. Důležité je, aby moje šaškování nikomu neublížilo. Vy jste ještě neslyšely, že smích a legrace může taky ublížit? Hned vám to vysvětlím. Dělá mi starost, když si někdo neprávem dělá legraci z toho druhého. Myslí si, že je to správné a veselé, a přitom nemyslí na to, jestli se mu to líbí, anebo je mu to dokonce i nepříjemné. Třeba když někdo schoval Vojtíškovi bačkůrku a myslel si, že to bude legrace. Nebyla. Vojtíšek byl smutný a bylo mu do pláče. Anebo když Pepík zakopnul a upadl. Jednou jsem si všiml, že při obědě někdo vzal kamarádovi skleničku a dával si ji na hlavu, místo toho, aby ji nechal na stole. Jindy se zase někdo drbal vidličkou ve vlasech a myslel si, že je to legrace. Někdo se tomu hodně smál, ale legrace to nebyla. Moc bych si přál, abyste přemýšlely o tom, co je skutečná legrace a co ne. Pojďte, trochu si zatancujeme a pak si zase budeme povídat."
1. Motivace maňáskem Autor © Alžběta Palatinová |
Šašek zvoní rolničkami v pravidelném sledu čtvrťových hodnot. Děti skáčou snožmo na místě, lehce se odrážejí a otáčejí dokola. Paže mají zalomené v upažení. Při výskoku se snaží propnout nárty a udržet paty u sebe.
Další činnosti plánujeme společně, rozvíjíme zájem dětí o dané téma. Neodmítáme žádné řešení, návrhy anebo nápady, které děti vysloví. Pouze taktně upozorníme na zápory nevhodných návrhů, ty nejlepší necháme odsouhlasit dětmi. Zformulujeme úkol, který pro nás z návrhu vyplynul, a domluvíme se s dětmi na jeho realizaci.
Zahrát si na šaška, zazpívat veselou písničku, nakreslit legrácky, prohlížet kreslené vtipy, vyprávět si, hrát si na cirkus a smát se.
Prohlížíme si obrázky, diskutujeme nad nimi. Hovoříme s dětmi o tom, co by se mohlo v určité situaci stát, jestli to je, anebo není legrace, když se tak někdo chová. Společně se domluvíme, že se budeme chovat tak, aby se to líbilo všem, a že se budeme smát pouze tehdy, když to opravdu legrace je. Vysvětlujeme dětem, že mezi opravdovým humorem a mezi situací, kterou nesmíme zneužít, je velký rozdíl.
Co vás dokáže nejvíc rozesmát? Směješ se rád? Co je to legrace, kdy se smějeme? Máte rádi veselé příhody anebo legrační písničky? Kdo chce říct nějakou veselou příhodu anebo vtip?
Hra Na šaška
Děti utvoří kruh, jedno dítě je uprostřed a představuje šaška. Předvádí různé pohyby, dělá veselé obličeje, grimasy, předvádí legraci. Ostatní ho napodobují a v roli šaška se vystřídají. Je vhodné využít hudebního doprovodu, např. Kouzelný krámek Rossiniho, Chaplin, Znovu v cirkusu, Respighi, Klasika před školou.
Přehráváme běžnou situaci při hrách, při oblékání, při stolování. Postavy mají změněná jména. Vedeme děti k přemýšlení, diskutujeme o pocitech, o chování jedinců i ostatních.
Hovoříme s dětmi o tom, že to, co je pro někoho legrace, pro druhého nemusí být veselé a dokonce se mu to nemusí líbit vůbec. Společně se domluvíme, že se musíme chovat tak, aby se to líbilo všem. Musíme se také učit kontrolovat své chování a smát se pouze tehdy, když to je legrace. Pocity druhého nemusí být stejné jako naše. Vysvětlujeme dětem, že jsou hranice mezi humorem a mezi situací, kterou nesmíme zneužít.
Hra Na rýmování
Vybereme si říkanku, kterou děti dobře znají, a pokusíme se obměnit původní text o nová vtipná slova. Podněcujeme děti v této činnosti a společně se smějeme novým originálním textům. Říkanku zmelodizujeme. Lidové říkadlo Jenda Benda děti doplnily o exotická zvířata, která se splašila a do auta skočila.
Jenda Benda bubeník
nosil ryby na rybník.
Ryby se mu splašily,
do rybníka skočily.
(logopedická pomůcka Pro hbité jazýčky, pro bystré hlavičky, s. 28)
Vašek Šašek bubeník
honil tygry přes rybník.
Tygři se mu splašili
a do auta mu skočili.
Otázky:
Co je legrace, kdy se smějeme? Smějeme se rádi? Co vás dokáže nejvíc rozesmát? Necháme děti, aby sdělovaly své zážitky, myšlenky a názory.
Prohlížíme si obrázky klaunů a šašků, pozorujeme jejich obličeje. Děti popisují, co vidí, jak se asi klaun cítí, když se směje, co bylo příčinou jeho smíchu, povídáme si o cirkuse, o tom, co šaškové umí: žonglovat, házet a chytat míčky, roztáčet a nosit na tyči talíře, padat a skákat, dělat všelijakou legraci. Mají zvláštní oblečení a jejich pomalovaný obličej nás rozesměje. Musí se šašek usmívat, i když ho něco bolí? Jak se asi cítí? Je to v pořádku, říct, když tě něco trápí ? Dá se to poznat i na obličeji? Kde bydlí šašek? Proč lidé chodí do cirkusu?
Vzpomeňte si, jak se šašek obléká, jak vypadá jeho obličej, jaké má boty a co dělá. Nakreslete si svého šaška, který ostatním dětem ukazuje, co umí. Kdo chce, může polepit jeho oblečení barevnými geometrickými tvary. Budeme pracovat ve dvojicích anebo ve skupinkách. Budeme si pomáhat a radit si navzájem.
Děti si vybírají z dané nabídky činností:
Pomůcky: papíry formátu A4, fixy, pastelky, foukací fixy, barevné samolepky, nastříhané geometrické tvary. Obrázky využijeme k výzdobě.
2. Veselé dveře Autor © Alžběta Palatinová |
3. Foukání pro radost Autor © Alžběta Palatinová |
Šašek je vždycky veselý, proto je dětem blízký. Je představitelem pohybu, volnosti. Nabídnu dětem nafukovací balonky, drátěnky, míčky i velké balanční míče. Vyzvu děti, aby předvedly své legrácky, zahrály nějakou veselost. Využíváme balančních míčů ke kutálení, převalování a skákání. Podněcuji děti k pohybu, ke smíchu a k uvolnění přebytečné energie.
Máme radost z toho, když něco sami zvládneme. Sami se oblékneme, uklidíme po sobě hračky, pomůžeme kamarádovi a třeba se naučíme i hezky stolovat a neříkat kamarádovi, když pláče, že je mimino. Dohodneme se, že se to zkusíme naučit do konce týdne (konec týdne děti poznají podle hracího pátku).
Vytváření situací s určením vzájemné polohy tří objektů.
Budeme společně krotit blešky a ony budou skákat tak, jak jim to přikážeme. Kažká musí být v políčku sama. Budu vám pomáhat a radit. To bude cirkus!
Pomůcky: molitanová tiskátka, štětce, barvy, papíry
Tiskátka natíráme barvou a otiskujeme tvary vedle sebe, pod sebou. Děti určují, které tvary jsou stejné, které jiné. Tvary pojmenujeme. Vytváříme různé řady, např.
ŠA, ŠA, ŠA, ŠA
ŠE, ŠE, ŠE, ŠE
K, K, K, K
ŠAŠE – K
Na školní zahradě je namalovaný šašek jako skákací panák s čísly od 1 do 10. Děti určují, na jakou číslici skočily, kterou přeskočily, jakou má barvu, počet poskoků apod. Skákacího panáka si můžeme vytvořit i ve třídě z malých kostek, které děti přeskakují, a doplnit ho písmeny anebo čísly nakreslenými na papír. K upevnění papíru na koberec doporučuji kobercovou pásku.
4. Skákací šašek Autor © Alžběta Palatinová |
Děti získaly představu o tom, co je v souladu s pravidly slušného chování a co ne, které projevy chování jsou vhodné a které nevhodné. Děti, které předtím na sebe poutaly pozornost nevhodným chováním, změnily své chování, začaly víc přemýšlet o tom, co udělají. Důležité je, že se snažily zaujmout postoj k vlastním chybám, k vlastnímu chování. Ze sociálních dovedností si děti procvičily naslouchání, porozumění, schopnost sdělit svůj názor, sebeovládání, toleranci a přizpůsobení se, ohleduplnost a dodržování pravidel.
Děti se učily znát míru i obsah toho, komu a co jsme chtěli humorem sdělit, i předvídat reakci, kterou vyvolá.
U dětí se zlepšila hrubá i jemná motorika, rytmizace, melodizace, smysl pro slovní humor, poznaly číslice 1–10, písmena A, E, Š, K.
Na závěr projektu jsme uspořádali setkání s rodiči, na kterém děti předvedly to, co se naučily: Tatrtanec, píseň Pec nám zvadla, Cirkus a říkanku Vašek Šašek.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.