Na základě Opatření ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ze dne 26. 6. 2007 (č.j. 15523/2007-22) se s účinností od 1. 7. 2007 změnil Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Z tohoto důvodu jsou některé informace obsažené v tomto článku již neplatné. Aktualizovanou verzi článku najdete zde.
Vzdělávací obor Výchova ke zdraví je součástí vzdělávací oblasti Člověk a zdraví. V RVP ZV (viz rámcový učební plán) byla této oblasti stanovena minimální časová dotace 11 hodin. Aby byla na daném stupni základního vzdělávání ve výchově ke zdraví zachována potřebná celistvost a kontinuita vzdělávacího obsahu (postupné rozvíjení a prohlubování poznatků a dovedností, formování potřebných postojů a hodnot), vazby na tělesné, duševní i psychické zrání žáků a vytvořeny předpoklady pro dostatečný prostor k uplatňování specifických postupů (aktivizující metody a formy práce), doporučuje se při konstrukci vyučovacího předmětu (samostatného, integrovaného) vycházet z reálného předpokladu, že z celkového objemu minimální časové dotace (11 hodin) náleží vzdělávacímu oboru Výchova ke zdraví 3 hodiny a 8 hodin Tělesné výchově. Další hodinu (či hodiny) je možné získat z disponibilní časové dotace.
V této souvislosti je třeba připomenout, že tematické okruhy (RVP ZV - viz Učivo) si vzájemně nejsou nadřazeny a nemají předem stanovenou hierarchii pořadí.
Učitel s nimi pracuje tak, aby:
Učební osnovy vyučovacího předmětu tvoří:
Název vyučovacího předmětu vyjadřuje vzdělávací obsah a cílové zaměření vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví. Může se proto shodovat s názvem vzdělávacího oboru, být jeho modifikací (Výchova k podpoře zdraví) nebo může být zcela nový (Naše zdraví atd.). V případě, že budeme vytvářet integrovaný vyučovací předmět ze dvou nebo více vzdělávacích oborů, měl by jeho název vyjadřovat vzdělávací obsahy, které jsou v rámci integrace využity. Například v případě dílčí mezioborové integrace mezi vzdělávacími obory Přírodopis a Výchova ke zdraví lze pro pojmenování integrovaného vyučovacího předmětu doporučit "Člověk, podpora a ochrana zdraví". V každém případě bychom měli pro vyučovací předmět zvolit takový název, aby byl žákům, rodičům i široké veřejnosti dostatečně srozumitelný.
Poznámka:
Pro vyučovací předmět se nedoporučuje používat dnes již překonaný název Rodinná výchova, který širokou problematiku zdraví příliš zužuje na podporu a ochranu zdraví jedince v rodině a dostatečně nevyjadřuje vzdělávací obsah nově koncipovaného vyučovacího oboru.
V dalším textu se při popisu předmětu pracovně využívá název "Výchova ke zdraví (VkZ)". Je ovšem zcela na škole, pro jaký název vyučovacího předmětu se rozhodne.
Charakteristika vyučovacího předmětu tvoří důležitou a neoddělitelnou součást učebních osnov a ve své obsahové struktuře stručně, jasně a srozumitelně popisuje vyučovací předmět (důležitost předmětu pro žáky, jeho cíl/-e, specifika předmětu na konkrétní škole, způsob realizace předmětu aj.), které jsou zásadní pro jeho realizaci, inspekční činnost a rodiče žáků.
Součástí charakteristiky vyučovacího předmětu jsou výchovné a vzdělávací strategie. Představují společné postupy, metody a formy práce a činnosti uplatňované ve výuce i mimo ni, které v daném vyučovacím předmětu vedou k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků. Rozpracovávají se ke každé klíčové kompetenci zvlášť, případně k více kompetencím najednou.
Pokud se rozhodneme pro rozpracování vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví do školního vzdělávacího programu (ŠVP) formou samostatného vyučovacího předmětu, doporučujeme jeho vzdělávací obsah rovnoměrně rozložit do jednotlivých ročníků (6. - 9. roč.).
Příklad:
SAMOSTATNÝ VYUČOVACÍ PŘEDMĚT
Předmět s názvem Výchova ke zdraví nebo jiným vhodným názvem, který vyjadřuje cílové a obsahové zaměření vyučovacího předmětu.
Doporučené varianty založené na předpokladu, že v učebním plánu ŠVP vyčleníme pro VkZ 3 hodiny, případně k posílení vyučovacího předmětu využijeme disponibilní časovou dotaci:
INTEGROVANÝ VYUČOVACÍ PŘEDMĚT
Předmět by měl být příznačný název, který vyjadřuje obsahy vzdělávacích oborů, které jsou v rámci integrace využity.
Vzdělávací obsah, dvou nebo více vzdělávacích oborů můžeme integrovat:
Pokud se rozhodneme pro integrovaný vyučovací předmět, je třeba si vyjasnit, z kterých vzdělávacích obsahů daných oborů bude daný vyučovací předmět utvořen (z Výchovy ke zdraví a Přírodopisu; z Výchovy ke zdraví a Výchovy k občanství apod.). V této souvislosti musíme do integrovaného předmětu současně s jeho vzdělávacím obsahem převést i příslušnou časovou dotaci (např. 2 hodiny z časové dotace Přírodopisu a 1 hodinu z časové dotace Výchovy ke zdraví). Obdobně tomu je i v případě integrace vzdělávacího obsahu dvou nebo více vzdělávacích oborů na úrovni blízkých tematických okruhů nebo dílčích témat.
Vytvořit funkční integrovaný vyučovací předmět není snadné. Integrace dvou nebo více vzdělávacích oborů do jednoho vyučovacího předmětu předpokládá týmovou práci zkušených pedagogů, založenou na dovednosti uspořádat a logicky provázat vzdělávací obsah, časové i organizační vymezení integrovaných vzdělávacích oborů tak, aby výsledkem nebylo pouhé formální sesazení jejich vzdělávacích obsahů. V této souvislosti se proto za jednodušší a snáze proveditelný způsob považuje integrace na úrovni blízkých tematických okruhů, dílčích témat dvou, případně více vzdělávacích oborů.
Za mezioborovou integraci nelze považovat formální rozdělení vzdělávacího obsahu VkZ do více vyučovacích předmětů. Takový přístup snižuje celkovou kvalitu vzdělávání žáků v oblasti ochrany a podpory zdraví v důsledku:
Členění vzdělávacího obsahu VkZ do více předmětů by mělo být spíše otázkou přechodného řešení nevyhovující personální situace na konkrétní škole.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.