Příspěvek č. 2 – Co děláme ve škole – je zaměřen na prezentaci vybraných sloves spojených s aktivitami odehrávajícími se ve třídě v průběhu vyučování. Pro tento text byla vybrána následující slovesa:
Zvolené pořadí sloves není pro samotnou výuku určující, je možné je vyučovat podle vlastního zvoleného pořadí, a to v rámci jedné vyučovací jednotky nebo zcela odděleně v samostatných vyučovacích jednotkách.
Cíl příspěvku
Tento článek si klade za cíl popsat metodické postupy při práci s jednotlivými kartami prezentujícími vybraná slovesa; hlavním komunikačním cílem propojujícím pracovní listy je umožnit žákům porozumění základním instrukcím zadávaným učitelem při vyučování.
Dílčí cíle
Návaznost příspěvku na téma
Pro osvojení si vybraných sloves není nutné, aby žáci nutně prošli jiné téma. U tohoto příspěvku také není nutné, aby si žáci osvojili všech 10 sloves v návaznosti; naopak je velmi vhodné, aby učitel postupně vybíral instrukce, které potřebuje pro svou práci v hodině a žákům představoval jednotlivá slovesa aktuálně. Vybraná slovesa netvoří tematický konverzační celek v pravém slova smyslu, pojítkem mezi nimi je právě jejich instruktážní charakter.
Cílová skupina: žáci-cizinci, začátečníci
Časový nárok
Časový nárok na práci s jednotlivými pracovními listy je cca 20 minut na jeden pracovní list. V některých případech, kdy jsou součástí pracovního listu i říkanky, je časové rozpětí cca 30 minut.
Příprava
Doporučujeme pro jednotlivá slovesa připravit karty s obrázky zobrazujícími dané činnosti – tyto obrázky je možné při zvětšení kopírovat z pracovních karet.
Metodika
Při prezentaci jednotlivých sloves jsme se zaměřili pouze na vybrané tvary sloves, které žákům poslouží k naplnění komunikačních potřeb v průběhu vyučování. Cílem není naučit žáky kompletní paradigmatiku sloves!
Protože všechna slovesa představují názorné děje, které je možné pantomimicky znázornit, doporučujeme, aby učitel propojil tuto činnostní složku se samotnou verbalizací ještě předtím, než budou žáci pracovat s pracovními listy. Tj. učitel zvolí pro každou činnost určité gesto, např. gesto psaní, spojené ruce dlaněmi vzhůru pro čtení apod., které po něm žáci napodobují a zároveň se učí zvuku slova vyjadřujícího danou činnost, teprve potom se soustředí na vizuální podobu.
Pokud prezentujeme slovesa ve větším počtu v průběhu jedné vyučovací jednotky, můžeme pro jejich nácvik zvolit různé varianty hry Kuba řekl. Při tomto nácviku dbáme na to, abychom oddělovali tvary oznamovacího a rozkazovacího způsobu v rámci jedné hry, tj. hru hrajeme jen pro oznamovací způsob, např. Kuba řekl: Píšu. Nebo pro rozkazovací způsob, v tomto případě můžeme kombinovat formy jednotného a množného čísla, např. Kuba řekl: Piš! Kuba řekl: Pište!
Z paradigmatu sloves jsme vybrali následující formy:
Pokud je to komunikačně potřebné, zapojujeme v pracovních kartách sloveso do širšího kontextu, např. dívám se na tabuli. Ke komentářům jednotlivých pracovních karet jsou připojeny i poznámky k problematice fonetického charakteru jevů, které se pojí s daným slovesem.
Vzhledem k tomu, že vybraná slovesa netvoří žádné jednotné komunikační téma, budou v následující části komentovány pouze vybrané jevy u jednotlivých sloves.
V posledním oddíle karty žáci na základě obrázku nejprve vybírají, kam se mohou posadit: dokreslují pozitivní a negativní výraz. Teprve potom učitel žáky naučí zvukovou podobu věcí, na které se mohou posadit. Následně může objekty nacvičovat pomocí instrukcí, např.: Učitel: Natálie, posaď se na židli. Žák ukáže na obrázek židle.
V posledním oddíle karty učitel nejprve žáky seznámí se zvukovou podobou objektů: oči, knížka, dveře, sešit, taška. Následně může objekty nacvičovat pomocí instrukcí, např.: Učitel: Natálie, otevři dveře. Žák ukáže na obrázek dveří. Jinou variantou je skutečné otvírání objektů, které si žáci položí na lavici (u objektu dveře naznačí otevření pantomimicky, oči nejprve zavřou, pak otevřou). Teprve po této fázi necháme žáky nakreslit na první stranu pracovního listy objekty, které mohou otevřít. Mohou doplnit i další objekty, o kterých si myslí, že je otevíráme.
Při prezentaci tohoto slovesa postupuje stejně jako u slovesa OTEVŘÍT. Vhodné je prezentovat tato slovesa společně jako opozita.
U slovesa POSLOUCHAT je pro většinu jinojazyčných žáků výslovnostně obtížná kombinace dvojhlásky ou a ch. Z tohoto důvodu jsme do pracovního listu zařadili logopedickou říkanku kombinující hlásky ch, o, ou.
U slovesa DÍVAT SE kombinujeme v rozkazovacím způsobu obě vidové formy, tj. dívat se – podívat se. Žákům je však prezentujeme jako dvě varianty a nijak tuto diferenci nevysvětlujeme. Do karty jsme zařadili říkanku obsahující slova dívat se – divit se, jejich významový rozdíl žákům znázorníme pantomimicky (např. ruce přiložené k očím jako dalekohled – překvapený výraz obličeje). Ve slově DÍVAT SE je obtížná hláska ď , zároveň v říkance procvičujeme různou délku samohlásky í. V logopedické říkance není pro žáky důležité porozumění textu, ale zvládnutí jeho zvukové podoby.
U slovesa KRESLIT kombinujeme obě vidové formy, tak jak je pravděpodobné, že se s nimi žáci setkají, tj. sloveso KRESLIT pro oznamovací způsob, kreslím obrázek, a sloveso NAKRESLIT pro rozkazovací způsob, nakresli! Tento rozdíl žákům nijak nevysvětlujeme.
V posledním oddíle karty žáci vybírají pouze jednotlivé tvary slovesa VYBARVIT. Všechny tyto tvary zakroužkují/podtrhnou pastelkou stejné barvy. Cílem tohoto cvičení je příprava na používání předpon v češtině, nijak však žáky na ostatní předpony neupozorňujeme.
U slovesa NAPSAT kombinujeme obě vidové formy, tak jak je pravděpodobné, že se s nimi žáci setkají, a to ve všech zvolených formách píšu, napíšu, piš!, napiš!, pište!, napište! V posledním oddíle karty žáci spojují dvojice forem dokonavého a nedokonavého slovesa, tj. psát – napsat, píšu – napíšu apod.
U slovesa ČÍST si žáci všimnou hláskového nesouladu mezi infinitivní formou a ostatními formami slovesa (pouze infinitiv obsahuje hlásky ÍS). V posledním oddíle pracovního listu žáci vyhledávají jednotlivé tvary slovesa ČÍST. V tabulce mohou tyto tvary vybarvovat, každý z tvarů pastelkou jiné barvy.
Tato pracovní karta neobsahuje žádný nový typ úkolu, ani toto sloveso není gramaticky a výslovnostně komplikované.
Příloha – 10 karet
Bibliografické údaje
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Čeština pro žáky-cizince: Pracovní karty pro začátečníky.
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích: