Příspěvek je o pozdravech při setkání dětí a dospělých, o nácviku pravopisu, čtení a výslovnosti jednotlivých slov, o používání těchto slov ve větách. Aktivity v tomto článku obsažené si kladou za cíl naučit žáky pozdravit, rozloučit se, představit se, oslovit osobu, poprosit, poděkovat, rozlišovat tykání a vykání, odpovědět na otázku. Na konci hodiny žáci správně vyslovují jednotlivé formální a neformální pozdravy, umí se představit, rozlišují 2. os. č. j. (ty) a 2. os. č. mn. (vy), ovládají čtení jednotlivých slov, umí je správně napsat. Žáci odpovídají správně na různé otázky, zapamatují si básničku. V jedné skupině mohou být žáci např. i z deseti různých států, mají různou úroveň osvojení češtiny, proto ke každému žákovi přistupujeme individuálně.
Cílová skupina: žáci-cizinci, začátečníci.
Časový nárok: 45 minut.
Příprava
Před výukou je potřeba připravit pro každého žáka jednotlivá písmena české abecedy, aby z nich žáci mohli poskládat určená slova, která si mají osvojit. Žáci používají k nácviku a procvičení slov připravenou kartu, do které píší a malují.
Metodika
V příloze je deset karet, které vyjadřují různé pozdravy, představování či otázky při setkání dvou nebo více lidí (ahoj, čau, dobré ráno, dobrou noc, dobrý den, na shledanou, děkovat, prosit, jmenovat se, kolik). Na obou stranách karty je v úvodu motivační obrázek k probíranému slovu a vztahuje se k básničce na zadní straně karty. Na přední straně karty je vytvořena grafická podoba slova několikrát pod sebou, kdy je vždy v následujícím řádku vynechané poslední písmeno. Žák postupně doplňuje písmena, na posledním řádku žák musí napsat celé slovo sám. Po nácviku psaní jednotlivých písmen se žák samostatně pokusí o obrazové ztvárnění významu slova a o grafický zápis psané podoby slova. Na zadní straně karty jsou slova používaná v jednoduchých větách, tzv. aktivity a básnička na procvičení slovní zásoby a paměti.
V úvodu hodiny je třeba žáky seznámit s grafickou podobou slova a na základě obrázků z jednotlivých karet žáci vyvozují, co které slovo znamená a v jakých situacích se používá. Černobílé karty slouží k vybarvení obrázku, děti zde mohou rozvíjet svou představivost. V jedné vyučovací hodině použijeme jednu nebo více karet, vždy záleží na úrovni znalosti českého jazyka u žáků-cizinců, která ve skupině máme. Určíme si cíl hodiny, kterého chceme dosáhnout, a vybereme si některou z následujících aktivit.
Pozdravy a představování
Cíl: hovorový pozdrav, důraz na zvukovou stránku jazyka a koncovky.
Čas: 10 minut.
Ahoj, já jsem Jana. Ahoj Jano.
Ahoj, já jsem Tom. Ahoj Tome.
Čau, jak se máš? Mám se dobře.
Učitel zvolá: Čau, jak se máte? Žáci odpovědí: Máme se dobře.
Cíl: nácvik zdvořilého pozdravu a oslovení.
Čas: 10 minut.
Dobré ráno (dobrou noc), Jano. Dobré ráno (dobrou noc), mami, tati.
Dobré ráno (dobrou noc), Tome. Dobré ráno (dobrou noc), mami, tati.
Dobrý den, děvčata a chlapci.
Dobrý den, paní učitelko.
Na shledanou, děti.
Na shledanou, paní učitelko (pane učiteli).
Vezmi si ovoce, Tome. Děkuji.
Vezměte si ovoce, děti. Děkujeme.
Tome, sedni si, prosím.
Děti, sedněte si, prosím.
Cíl: upevnění dovednosti představit se, porozumění otázce, rozlišovat tykání a vykání.
Čas: 10 minut
Jak se jmenuješ? Jmenuji se Jana.
Jak se jmenujete, paní učitelko?
Kolik je Ti let, Tome?
Kolik je Vám let, pane učiteli?
Básnička
Cíl: procvičení slovní zásoby, důraz klást na výslovnost.
Čas: 15 minut
Reflexe
Při výuce se nám velmi osvědčilo používat karty tematicky. Například u tématu Je ráno si připravíme obrázek znázorňující slunce a použijeme karty se slovy dobré ráno, dobrý den, ahoj, čau. U tématu Je večer s obrázkem měsíce či hvězd použijeme karty dobrou noc, na shledanou, ahoj, čau. Stejně tak postupujeme u ostatních karet. Ke každému tématu je potřeba si předem připravit další slovní zásobu a hlavně obrázky. Jako nejvíc problematické se u žáků-cizinců jeví nácvik 2. os. č. j. a 2. os. č. mn., tzv. tykání a vykání. Neosvědčilo se výuku uspěchat.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Čeština pro žáky-cizince: Pracovní karty pro začátečníky.
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích: