Portfolio školy je průběžně doplňovaná sbírka informací a výsledků práce, která jednak srozumitelně objasňuje cíle a vizi školy, ale také dokumentuje nepřetržité úsilí školy o lepší služby.
Portfolio školy může mít kromě informační funkce i funkci reprezentační, motivační a sebereflexní, a to jak pro žáky, tak pro učitele. Usnadňuje spolupráci a diskusi o výsledcích činností nejen uvnitř školy, ale také s jejím okolím. Poskytuje celistvé podklady pro rozhodování a také zpětnou vazbu na změny, jež škola provádí.
Prostřednictvím portfolia může škola sledovat míru dosažených cílů podle stupně shody mezi vizemi a skutečnými výkony v jedné nebo vícerých oblastech práce. Portfolio je také účelné v tom, že poskytuje materiál pro zjišťování oblastí pro zlepšení, ale také pomoc při sestavování autoevaluační zprávy, protože odhaluje skryté souvislosti mezi výsledky měření, jež škola zjistila, a tak napomáhá při zvyšování kvality školy. Může být rovněž podkladem pro další autoevaluační nástroje, např. SWOT analýzu či marketingový audit; na druhé straně výsledky autoevaluačních činností by měly být obsahem portfolia školy.
Z toho vyplývá, že portfolio není užitečné jenom jako sbírka informací, kterou škola shromáždí například v podobě výroční zprávy, ale mnohem důležitější je, jak škola s portfoliem pracuje a jak tyto informace využívá. Škola by si měla do portfolia zahrnout především to, co je pro ni významné, a do tvorby zapojit celou školu, protože čím větší a různější materiál sesbírá, tím získá komplexnější pohled na svou činnost a její portfolio bude mít větší výpovědní hodnotu. Je zřejmé, že tvorba portfolia je dlouhodobý proces, který nejde vykonat ze dne na den, proto se to učitelé a žáci musí postupně naučit.
Portfolio školy můžeme prezentovat například jiné škole, rodičům, zřizovateli, v mezinárodních projektech, k získání grantů, k oslovení potenciálních žáků, a to různou formou (tištěná elektronická podoba, součást dne otevřených dveří). Výhodou elektronického portfolia je, že ho lze efektivně prezentovat, nevyžaduje prostor na skladování, lze jej zpřístupnit / znepřístupnit (např. některé složky opatřit heslem či osobním kódem na vyhledávání výsledků, hodnocení). Při tvorbě podobného portfolia navíc žáci a učitelé rozvíjejí své ICT dovednosti.
Dříve, než se přistoupí k samotné tvorbě portfolia, je nutné stanovit cíle a kritéria hodnocení. Je vhodné si stanovit, k čemu bude portfolio sloužit, kdo, co a kdy bude do portfolia zaznamenávat, jak budeme jednotlivé položky zařazovat a vyhodnocovat, jaké osoby budou zodpovědné za aktualizaci jednotlivých částí portfolia, také technologické a finanční zajištění tvorby portfolia i to, komu budou jednotlivé části portfolia přístupné (sponzorům, veřejnosti, žákům atd.).
Školy dnes mají tendenci shromažďovat informace o své činnosti na vlastních webových stránkách, propagačních materiálech apod. Školy tak mohou navzájem porovnávat svou práci a výsledky. Pro snazší orientaci uvádíme možnou strukturu portfolia školy:
1. Charakteristika školy
2. Informace o pedagogickém sboru a jeho činnosti
3. Informace o školních aktivitách
4. Prezentace žáků
5. Reference o škole
6. Informace o spolupráci a komunikaci s partnery
7. Informace o propagaci školy
Je veliká škoda, že školy nevyužívají všech nabízených možností, i když tendence systematizovat informace o práci školy jsou patrné. Tvorba portfolia je jedna z cest jak odstranit obavy z autoevaluace školy a zlepšovat kvalitu škol přirozeným způsobem. Nevyžaduje vysokou finanční podporu, jenom ochotu všech zúčastněných.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: