Odborný článek

Portfolio školy

19. 10. 2006
Základní vzdělávání
Autor
Zuzana Maťašová

Anotace

Portfolio školy může být jednou z cest k autoevaluace.

Portfolio školy je průběžně doplňovaná sbírka informací a výsledků práce, která jednak srozumitelně objasňuje cíle a vizi školy, ale také dokumentuje nepřetržité úsilí školy o lepší služby.

Proč tvořit portfolio?

Portfolio školy může mít kromě informační funkce i funkci reprezentační, motivační a sebereflexní, a to jak pro žáky, tak pro učitele. Usnadňuje spolupráci a diskusi o výsledcích činností nejen uvnitř školy, ale také s jejím okolím. Poskytuje celistvé podklady pro rozhodování a také zpětnou vazbu na změny, jež škola provádí.

Prostřednictvím portfolia může škola sledovat míru dosažených cílů podle stupně shody mezi vizemi a skutečnými výkony v jedné nebo vícerých oblastech práce. Portfolio je také účelné v tom, že poskytuje materiál pro zjišťování oblastí pro zlepšení, ale také pomoc při sestavování autoevaluační zprávy, protože odhaluje skryté souvislosti mezi výsledky měření, jež škola zjistila, a tak napomáhá při zvyšování kvality školy. Může být rovněž podkladem pro další autoevaluační nástroje, např. SWOT analýzu či marketingový audit; na druhé straně výsledky autoevaluačních činností by měly být obsahem portfolia školy.

Z toho vyplývá, že portfolio není užitečné jenom jako sbírka informací, kterou škola shromáždí například v podobě výroční zprávy, ale mnohem důležitější je, jak škola s portfoliem pracuje a jak tyto informace využívá. Škola by si měla do portfolia zahrnout především to, co je pro ni významné, a do tvorby zapojit celou školu, protože čím větší a různější materiál sesbírá, tím získá komplexnější pohled na svou činnost a její portfolio bude mít větší výpovědní hodnotu. Je zřejmé, že tvorba portfolia je dlouhodobý proces, který nejde vykonat ze dne na den, proto se to učitelé a žáci musí postupně naučit.

Další využití portfolia

Portfolio školy můžeme prezentovat například jiné škole, rodičům, zřizovateli, v mezinárodních projektech, k získání grantů, k oslovení potenciálních žáků, a to různou formou (tištěná elektronická podoba, součást dne otevřených dveří). Výhodou elektronického portfolia je, že ho lze efektivně prezentovat, nevyžaduje prostor na skladování, lze jej zpřístupnit / znepřístupnit (např. některé složky opatřit heslem či osobním kódem na vyhledávání výsledků, hodnocení). Při tvorbě podobného portfolia navíc žáci a učitelé rozvíjejí své ICT dovednosti.

Na co je dobře nezapomínat

Dříve, než se přistoupí k samotné tvorbě portfolia, je nutné stanovit cíle a kritéria hodnocení. Je vhodné si stanovit, k čemu bude portfolio sloužit, kdo, co a kdy bude do portfolia zaznamenávat, jak budeme jednotlivé položky zařazovat a vyhodnocovat, jaké osoby budou zodpovědné za aktualizaci jednotlivých částí portfolia, také technologické a finanční zajištění tvorby portfolia i to, komu budou jednotlivé části portfolia přístupné (sponzorům, veřejnosti, žákům atd.).

Struktura portfolia

Školy dnes mají tendenci shromažďovat informace o své činnosti na vlastních webových stránkách, propagačních materiálech apod. Školy tak mohou navzájem porovnávat svou práci a výsledky. Pro snazší orientaci uvádíme možnou strukturu portfolia školy:

1. Charakteristika školy

  • specifika školy (zaměření, formy výuky, alternativní metody, rozšířená výuka apod.);
  • vize a cíle školy;
  • školní řád a pravidla;
  • školní plán rozvoje, rozpočet na školní rok, vyúčtování předchozího roku;
  • historie školy (např. významní absolventi);
  • materiální podmínky a prostředí (prostory, budova, knihovna, odebíraná periodika, učebnice, vlastní didaktické materiály, využití ICT, tělocvična, internát, dostupnost);
  • výroční zprávy, autoevaluační zprávy, inspekční zprávy.

2. Informace o pedagogickém sboru a jeho činnosti

  • osobní profily pedagogů (CV, osobní portfolia, fotografie, certifikáty, osvědčení o absolvovaní dalšího vzdělávání, zájmy, konzultační hodiny, kontakty);
  • efektivní metody výuky (příklady dobré praxe, přípravy na hodiny, videozáznamy).

3. Informace o školních aktivitách

  • kalendář akcí na školní rok, dny otevřených dveří, informace pro uchazeče;
  • fotografie a výsledky nejvýznamnějších akcí a činností, které škola organizovala;
  • informace o projektech, do kterých se škola zapojila;
  • zajímavé školní a mimoškolní aktivity, videozáznamy/fotodokumentace (kroužky, studentský parlament, média - školní časopis, studentský zpravodajský web apod.);
  • preventivní programy, které vytvořila - protidrogová tematika, zdravá výživa apod.;
  • jídelní lístek, ukázky práce školního klubu, nepovinných kroužků.

4. Prezentace žáků

  • ukázky nejlepších prací žáků;
  • úspěchy v soutěžích, celkové výsledky žáků (mohou být seřazeny podle tříd v jednotlivých školních letech nebo jako síň slávy);
  • webové stránky jednotlivých tříd (které mohou být vytvářeny na principu portfolia).

5. Reference o škole

  • úspěšnost přijímání žáků na vyšší stupeň školy;
  • reference (ředitele, kolegů, žáků i rodičů), články z tisku.

6. Informace o spolupráci a komunikaci s partnery

  • spolupráce s rodiči, jinými školami, místní komunitou, organizacemi a zahraničím;
  • spolupráce s pedagogicko-psychologickou poradnou nebo speciálně pedagogickým centrem;
  • aktuality pro rodiče a žáky (písemné informace, pozvánky, důležité e-maily...);
  • odkazy.

7. Informace o propagaci školy

  • propagační akce, odkazy na články v novinách, na internetu atd.;
  • sponzoři, které škola získala.

Je veliká škoda, že školy nevyužívají všech nabízených možností, i když tendence systematizovat informace o práci školy jsou patrné. Tvorba portfolia je jedna z cest jak odstranit obavy z autoevaluace školy a zlepšovat kvalitu škol přirozeným způsobem. Nevyžaduje vysokou finanční podporu, jenom ochotu všech zúčastněných.

Autor
Zuzana Maťašová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

RVP do 2024

Téma článku:

Autoevaluace školy