V ŠVP jsme na ZŠ Máj II České Budějovice všechny tematické okruhy průřezových témat integrovali na 1. a 2. stupni do vyučovacích předmětů. Na 2. stupni škola zároveň vytvořila nový povinný vyučovací předmět "Zdravotní a osobnostní výchova", který vznikl integrací vzdělávacích obsahů vzdělávacích oborů Výchovy ke zdraví a Výchovy k občanství a začleněním některých tematických okruhů průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova. Tento vyučovací předmět je vyučován v 6. ročníku.
Ve školním roce 2005-2006 začala škola připravovat a ověřovat celoškolní projekty, které by se měly stát trvalou součástí školního vzdělávacího programu. Právě v těchto projektech škola vidí prostor pro uplatnění tematických okruhů průřezových témat. Např. pro uplatnění průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova a Environmentální výchova připravili učitelé obou stupňů projektový den. Na prvním stupni měl projekt název "Hrajeme si na...", na druhém stupni byl zaměřený převážně na Environmentální výchovu a učitelé mu dali název "Seminářové dny".
Projektové dny na prvním stupni byly vytvářeny zvlášť pro jednotlivé ročníky:
Na druhém stupni vypracovali učitelé v rámci "Seminářových dnů" pro jednotlivé ročníky tyto projekty:
Ukázka ročníkového projektu Trosečníci
(školní projekt Hrajeme si na...)
Hlavní myšlenka projektu: | Žáci vytvoří skupiny a vžívají se do role ostrovních trosečníků. Každá skupina plní úkoly, které jim zajistí přežití v náročných podmínkách neobydleného ostrova a následně úspěšný návrat do civilizace. K tomu potřebují poznat sami sebe a spolupracovat s ostatními. |
V projektu byly rozvíjeny tyto klíčové kompetence: |
|
Věková skupina: | 9 let (3. ročník) |
Cíl projektu: | Realizace průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova hravou formou:
|
|
Environmentální výchova
|
Vyučovací předměty: | Český jazyk a literatura Prvouka Hudební výchova Výtvarná výchova, Tělesná výchova, Pracovní činnosti |
Časové rozvržení projektu: | 4 vyučovací hodiny |
Průběh projektu
Činnost a rozvíjené kompetence | Metody a formy práce | Průřezové téma |
Úvod:
|
Činnosti se odehrávají na koberci. Řízený rozhovor Dělení do skupin |
OSV Sociální rozvoj:
|
Poslechově-pohybová část:
|
Řízený rozhovor Komunikační kruh Prezentace názorů skupiny Poslech nahrávky autentického zvuku bouře Dramatizace Pohybová cvičení (k vyjádření atmosféry) Poslech nahrávky, dramatizace příběhu |
OSV Osobnostní rozvoj - Rozvoj schopností poznávání, Sebepoznání a sebepojetí, Kreativita:
Mezilidské vztahy:
|
Samostatná práce ve skupinách:
|
Skupinová práce Práce s pracovními listy Prezentace práce skupiny Dílčí hodnocení učitelem - přidělení bodů |
OSV Osobnostní rozvoj - Rozvoj schopností poznávání:
Komunikace, Kooperace a kompetice:
Hodnoty, postoje, praktická etika:
Ekosystémy:
|
Produktivní činnost ve skupinách:
|
Skupinová práce Sestavení dopisu Prezentace práce skupiny Dílčí hodnocení učitelem i skupinami - přidělení bodů |
OSV Sociální rozvoj - Komunikace:
|
Výtvarná činnost ve skupinách:
|
Skupinová práce Výtvarné ztvárnění moře (balicí papír - A1, umělecké křídy) Výroba papírových loděk ve skupině (výběr šablon, barevný papír - stříhání, zdobení, lepení) Prezentace práce skupiny - výstava Dílčí hodnocení skupinami - přidělení bodů |
OSV Osobnostní rozvoj - Kreativita:
Komunikace |
Ukázka ročníkového semináře Globální problematika světa
(školní projekt Seminářové dny)
V projektu byly rozvíjeny tyto klíčové kompetence: |
|
Věková skupina: | 14-15 let (9. ročník) |
Cíl projektu: |
|
Vyučovací předměty: |
|
Časové rozvržení projektu: | 4 vyučovací hodiny |
Průběh projektu (2. stupeň)
Činnost | Metody a formy práce | Průřezové téma |
Motivační program - Projektová učebna - "Dopis z roku 2078":
|
Řízený rozhovor | OSV Morální rozvoj - Hodnoty, postoje, praktická etika:
|
1. stanoviště - prezentace žáků (vytvořené v Power Pointu) na téma Abiotické podmínky:
|
Předvedení prezentací pomocí Microsoft Power Pointu Využití modelů Řízený rozhovor Diskuze Vytváření vlastních materiálů |
EV Základní podmínky života:
Osobnostní rozvoj - Rozvoj schopnosti poznávání, Sebepoznání a sebepojetí:
Hodnoty, postoje, praktická etika:
|
2. stanoviště - vyhledávání informací prostřednictvím internetu, odborných časopisů (21. století, Epocha, Lidé a země) Kompetence k učení, kompetence k řešení problémů:
|
Práce s odbornou literaturou Vyhledávání a třídění informací z internetu |
MV Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení:
|
3. stanoviště:
|
Diskuse | EV Základní podmínky života:
Vztah člověka k prostředí |
4. stanoviště:
|
Výklad Dialog Tvorba koláže |
OSV Osobnostní rozvoj - Rozvoj schopností poznávání, Sebepoznání a sebepojetí:
|
Stupeň vzdělávání a období vzdělávání | 1. a 2. stupeň základní školy |
Dílčí cíle dané aktivity | Utváření a rozvíjení KK:
|
Integrace vzdělávacího obsahu z jiných vzdělávacích oborů, resp. průřezových témat | Osobnostní a sociální výchova
|
Didaktická povaha příspěvku | Metodický příspěvek |
Organizační forma výuky | Projekty |
Předpokládaný časový nárok | Celodenní projekt |
Nutné pomůcky a prostředky | Viz text |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.