Témata spojená s multikulturní výchovou jsou velice zásadně ovlivněna i mediální diskuzí a informacemi, které jsou v médiích předkládány. Na jednotlivých mediálních tématech je možné dobře trénovat kritické čtení. Jako ukázka byly vybrány dva články, které na sebe navazují. Jeden je vydán v Kanadě a řeší otázky spojené s integrací Romů, kteří tam emigrovali z České republiky a z Maďarska. Druhý článek vyšel v českých novinách a interpretuje tento původní kanadský článek. Informace v českých novinách se však na několika místech zřetelně odlišují od kanadské verze, a to především v dikci a zdůvodňování v textu.
Cíl: kritické čtení textů
Formy práce: práce v malých skupinkách, diskuze
Pomůcky: Brown, Louise: Roma children perplex local educators. 2009.
Zprávy iDnes. Kanadský deník: Školy si nevědí rady s liknavostí romských dětí z Česka. 2009.
Krok 1
Nejprve dejte žákům za úkol přečíst si kanadský text. Ve skupinkách je nechte sepsat několik hlavních tezí tohoto textu. Jednotlivé skupinky následně představí svou verzi před celou třídou. Je možné vést diskuzi o tom, do jaké míry jednotlivé skupinky vnímají hlavní teze článku shodně.
Krok 2
Nechte žáky opět pracovat v malých skupinkách v původním složení. Předložte jim text české verze zpravodajství o stejné kauze. Úkolem je najít pět rozdílů v obou textech.
Krok 3
Nechte žáky zformulovat, jakých chyb se podle nich dopustili novináři deníku iDnes z hlediska kritického čtení textů.
Literatura:
Morvayová, P. – Moree, D.: Dvakrát měř, jednou řež. Varianty, Člověk v tísni, o. p. s. 2010.
Publikace vznikla v rámci projektu Jak na to, který byl financován z prostředků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy pro rok 2009.
|
|||
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Dvakrát měř, jednou řež – od multikulturní výchovy ke vhledu .
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích: