Tento překlad vznikl jako reakce na článek Pojetí výuky dějepisu v britském kurikulu. Mým záměrem bylo vytvořit studijní materiál pro české učitele a umožnit jim srovnání dějepisného a zeměpisného (geografického) kurikula ve stupni Key stage 3 a dát i možnost porovnat část geografického kurikula českého (v RVP ZV) a britského (správně anglického/velšského).
Výuka by měla podporovat "geografické bádání/zjišťování a dovednosti" při rozvoji "vědomostí a porozumění místům, geografickému rozmístění a procesům" a pochopení "environmentálních změn a udržitelného rozvoje".
Pro pochopení geografického bádání/zjišťování by se žáci měli naučit:
Pro hlubší rozvíjení geografických dovedností by se žáci měli naučit:
Žáci by se měli naučit:
Žáci by se měli naučit:
Během školního stupně (žáci ve věku 11 - 14 let) by žáci měli porozumět, získat dovednosti a vědomosti studiem dvou států a deseti témat.
Vybrané státy se musí výrazně lišit ekonomických rozvojem (vyspělostí), včetně:
Témata:
1. Tektonické procesy a jejich dopady na krajinu a obyvatele, včetně:
2. Geomorfologické procesy a jejich účinky na krajinu a obyvatele, včetně:
3. Jak a proč se mění počasí/podnebí, včetně:
4. Ekosystémy - jak přírodní a humánní procesy ovlivňují vegetaci, včetně:
5. Rozmístění obyvatelstva a změny, včetně:
6. Změny v sídlení struktuře, včetně:
7. Změny v distribuci ekonomických aktivit a jejich dopadů, včetně:
8. Vývoj, včetně:
9. Environmentální problémy, včetně:
10. Problémy se zdroji, včetně:
V rámci studia zemí a témat by se žáci měli:
Úroveň 1
Žáci prokazují vědomosti, dovednosti a porozumění v lokálním měřítku. Rozpoznávají a vypozorují přírodní a humánní charakteristické rysy lokalit. Vyjádří své názory na tyto rysy lokalit. Využívají zdroje, které jsou jim předloženy, provedou vlastní pozorování, ptají se a reagují na otázky, které se týkají daných míst a přírodního prostředí.
Úroveň 2
Žáci prokazují vědomosti, dovednosti a porozumění v lokálním měřítku. Popisují přírodní a humánní charakteristické rysy míst, zjišťují a pozorují tyto rysy, které dávají místům jejich charakter. Prokazují vědomosti o místech, které nezahrnují jen jejich vlastní lokalitu. Vyjadřují názory na přírodní prostředí lokality a zjišťují, jak lidé zasahují do přírodního prostředí. Provádějí jednoduché úkoly a vybírají užitečné zdroje, které jim jsou předloženy. Používají tyto informace a k tomu svá vlastní pozorování, aby se ptali a odpovídali na otázky o místech a přírodním prostředí. Začínají používat vhodnou geografickou terminologii.
Úroveň 3
Žáci prokazují vědomosti, dovednosti a porozumění v lokálním měřítku. Popisují a srovnávají přírodní a humánní charakteristické rysy různých lokalit a dovedou vysvětlit, proč se některé tyto rysy v lokalitách vyskytují. Uvědomují si, že různá místa mohou mít jak podobné, tak odlišné charakteristické rysy. Dovedou zdůvodňovat výsledky svých pozorování, které jsou jim oporou pro jejich názory a hodnocení míst a přírodních prostředí. Zjišťují, jak lidé usilují o zlepšení a udržení přírodního prostředí. Využívají dovedností a zdrojů pro dokazování takovým způsobem, aby byli schopni odpovídat na celou řadu geografických otázek, v komunikaci o svých zjištěních začínají používat geografickou terminologii.
Úroveň 4
Žáci prokazují vědomosti, dovednosti a porozumění ve studiu míst a přírodních prostředí v širokém měřítku a ve studiu různých částí světa. Začínají zjišťovat a popisovat geografické rozmístění a hodnotit významy v chápání míst, jejich umístění, a to ze širšího hlediska. Zjišťují a popisují přírodní a humánní procesy. Začínají rozumět, jak dochází ke změnám charakteristických rysů míst a jak tyto změny ovlivňují životy a aktivity lidí, kteří v daném místě/prostředí žijí. Rozumějí tomu, jak lidé mohou zlepšit, ale také zhoršit přírodní prostředí. Vysvětlují své názory a názory jiných lidí, které se týkají změn přírodního prostředí. S nápomocí dovedou pokládat vhodné geografické otázky a používat řadu geografických dovedností ze stupně Key stage 2 nebo 3, které jim pomáhají ve zkoumání míst a přírodních prostředí. Používají primární a sekundární zdroje pro nalezení důkazů a v komunikaci o svých zjištěních používají příslušnou terminologii.
Úroveň 5
Žáci prokazují vědomosti, dovednosti a porozumění ve studiu míst a přírodních prostředí v širokém měřítku a ve studiu různých částí světa. Popisují a začínají vysvětlovat rozmístění v geografických prostředích, přírodní a humánní procesy. Popisují, jak tyto procesy mohou vést k podobnostem a odlišnostem přírodních prostředí na různých místech a v životě lidí, kteří tam žijí. Rozpoznávají některé vazby a vztahy, které tato místa činí na sobě závislá. Navrhují vysvětlení, jak lidské aktivity způsobují změny, a vysvětlují i různé názory lidí na tyto změny. Zjišťují, jak lidé dosahují udržitelnosti přírodního prostředí. Vysvětlují své vlastní názory a začínají klást relevantní geografické otázky a zjišťovat sporné body. S nápomocí vyberou a používají vhodné dovednosti a způsoby prezentace informací, které získali ze stupně Key stage 2 a 3, a to takovým způsobem, aby jim to pomohlo ve zkoumání míst a přírodního prostředí. Vybírají informace a zdroje tak, aby získali důkazy, které pak použijí v hodnověrných závěrech, které jsou na konci jejich šetření. Svá zjištění prezentují graficky i písemně.
Úroveň 6
Žáci prokazují vědomosti, dovednosti a porozumění ve studiu širokého rozsahu míst a přírodních prostředí v různých měřítkách, od lokálních po globální, a v různých částech světa. Popisují a vysvětlují řadu přírodních a humánních procesů a zjišťují, že tyto procesy se navzájem ovlivňují tak, že vytvářejí charakteristické rysy určitého místa. Popisují způsoby, jakými fungují přírodní a humánní procesy v různých měřítkách, jak vytvářejí geografické rozmístění a jak vedou na určitých místech ke změnám. Dovedou ohodnotit význam mnoha vazeb a vztahů, které způsobují závislost míst na sobě navzájem. Rozpoznávají, jak mohou vznikat protichůdné požadavky na přírodní prostředí, a srovnávají různé přístupy k zacházení s přírodním prostředím. Hodnotí různé hodnoty a postoje, včetně svých vlastních, které vedou k různým přístupům, které mají různé dopady na lidi a místa. S nápomocí navrhují relevantní geografické otázky a sporné body a navrhují vhodný postup pro zjišťování/výzkum. Vyberou řadu dovedností a zdrojů k získání důkazů, které získali ze stupně Key stage 3, a efektivně je používají ve svém zjišťování. Prezentují svá zjištění v logickém uspořádání. Dosažené závěry jsou ve shodě s důkazy.
Úroveň 7
Žáci prokazují vědomosti, dovednosti a porozumění ve studiu širokého rozsahu místa a přírodních prostředí v různých měřítkách, od lokálních po globální, a pro různé části světa. Popisují vzájemná působení (interakce) uvnitř přírodních a humánních procesů i mezi nimi a ukazují, jak tyto interakce vytvářejí geografické rozmístění a jsou nápomocny změnám míst a přírodních prostředí. Rozumí řadě faktorů, včetně hodnot a postojů lidí, jejich vlivu na rozhodování o místech a o přírodních prostředích. Používají tohoto porozumění k tomu, aby vysvětlili výsledky změn. Vyhodnotí, jak přírodní prostředí určitého místa a v životě lidí, kteří tam žijí, ovlivňuje aktivity lidí a dění v jiných místech. Zjišťují, že lidské aktivity, včetně jejich vlastních, mohou mít nezamýšlené důsledky na prostředí a že tyto změny mohou někdy vést ke konfliktu. Hodnotí, jak uvažování o udržitelném rozvoji ovlivňuje plánování a realizace projektů v přírodním prostředí i s vlivem na zdroje. Jak roste samostatnost žáků ve vědomostech a v porozumění, rozpoznají geografické otázky a sporné body, stanoví vlastní postup pro zjišťování/výzkum. Vyberou a použijí vhodné a rozsáhlé dovednosti ze stupně Key stage 3. Kriticky posuzují zdroje důkazů, prezentují přehledy a svá zjištění s dobrou argumentací a začínají dosahovat závěrů, které jsou podloženy i teoreticky.
Úroveň 8
Žáci prokazují vědomosti, dovednosti a porozumění ve studiu širokého rozsahu místa a přírodních prostředí v různých měřítkách, od lokálních po globální, a pro různé části světa. Nabízejí vysvětlení vzájemných interakcí uvnitř i mezi přírodními a humánními procesy. Vysvětlují změny charakteristik míst v čase a to v rámci umístění (lokalizace), přírodních a humánních procesů a interakcí s jinými místy. Začínají chápat rozdílnost (disparitu) ve vývoji a rozumějí rozsahu a komplexitě faktorů, které přispívají ke kvalitě života v různých místech. Rozpoznají příčiny a následky, které se týkají problémů přírodního prostředí a rozumějí různým názorům na tuto problematiku i různým přístupům, jak je řešit. Rozumějí jak smyslu udržitelného rozvoje, jak může ovlivnit jejich vlastní život, právě tak jako i plánování a realizacím různých projektů v přírodním prostředí i využívaní jejich zdrojů. Pro ilustraci používají příklady. Dovedou samostatně přijít na vhodné geografické otázky a sporné body a používají efektivní postup pro zjišťování/průzkum. Vyberou z široké škály dovedností, které jim nabízí stupeň key stage 3, a přesně a efektivně je využívají. Kriticky hodnotí důkazové zdroje před tím, než je použijí ve zjišťování/průzkumu. Výsledky průzkumu prezentují v ucelených a logicky uspořádaných přehledech, které podpírají argumenty. Dosahují závěrů, které mají oporu v teorii.
Výjimečný výkon
Žáci prokazují znalosti, dovednosti a porozumění ve studiu širokého rozsahu místa a přírodních prostředí v různých měřítcích, od lokálních po globální a ve studiu různých částí světa. Vysvětlují vzájemné interakce uvnitř i mezi přírodními a humánními procesy. Odvolávají se na celou řadu geografických faktorů, aby vysvětlili a předpověděli změny, které jsou v čase příznačné pro zkoumaná místa. Rozumějí alternativním přístupům, které se vztahují k vývoji a k důsledkům těchto přístupů, v kvalitě života na různých místech. Ohodnotí relativní přednosti různých způsobů, jak řešit problémy přírodního prostředí, a chápou/hodnotí své názory vůči těmto různým přístupům. Rozumějí tomu, jak chápat udržitelný rozvoj, který může ovlivnit jejich vlastní život stejně jako plánování a realizace projektů v přírodním prostředí a využívání jejich zdrojů. Pro ilustraci používají celou řadu příkladů. Selektivně vybírají geografické představy a teorie a přesně používají mnoha vhodných dovedností a důkazových zdrojů, které jsou součásti stupně key stage 3. Provádějí samostatně geografická zjišťování/průzkum v různých měřítcích. Kriticky hodnotí zdroje důkazů a prezentují logická uspořádaní argumentů a prezentují je efektivně a přesně v závěrech, které jsou shodné s teoriemi. Svou práci hodnotí s návrhy na zlepšení, pokud jde o přístup a o další informace.
Zdroj:
www.standards.dfes.gov.uk/schemes2/secondary_geography/geo12/?version=1
Cílem této jednotky je zlepšit porozumění žáků o místech. Nápomocné jsou otázky k jejich počátečním dojmům z nějakého státu. Žáci zkoumají jak stereotypy, které se o státech vytvořily, tak také možnost jak tyto stereotypy překonat. Žáci se dozvědí, jak poznat předsudky v různých zdrojích informací, jak analyzovat textové informace, fotografie, filmy a videa.
Tato jednotka ukazuje neobvyklý způsob jak představit nějakou zemi. Může být použita jako příloha k jednotce 11 "Zkoumání Brazílie" nebo i pro jiné místo, na které je celá jednotka zaměřena. Avšak nelze tuto jednotku považovat za kompletní studium nějaké země.
Jednotka má mezipředmětový vztah k občanské nauce: jednotka 17 (Vztahy a vazby školy na místní komunitu) a měla by mít 4 až 7 hodin.
Jednotka je rozdělena na sekce. Každá sekce obsahuje uspořádané aktivity s odpovídajícími konkrétními cíli/úkoly a výstupy.
Žáci by se měli naučit:
Aktivity | Výstupy |
Žáci | |
|
|
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.