Odborné články Gymnaziální vzdělávání S kým byste chtěli bydlet v jednom domě?
Odborný článek

S kým byste chtěli bydlet v jednom domě?

29. 4. 2010
Gymnaziální vzdělávání
Autor
Mgr. Oxana Antošová

Anotace

Aktivita zabývající se předsudky a stereotypy a jejich vlivem na naše jednání.

Úvod

Česká společnost se mění v novou, stává se společností multikulturní, v níž jedinci zažívají nová setkání, která jsou od těch dosavadních odlišná především kvůli jazyku, národnosti, rase, náboženství nebo barvě pleti. Jednou z možností, jak společnost na taková setkání připravit, je multikulturní výchova.

Téma: S kým byste chtěli bydlet v jednom domě?

Účel aktivity:

Hlavní podstatou aktivity je u žáků vyvolat zájem a zamýšlení nad předsudky, stereotypy a jejich vlivem na rozhodování, možnost vytváření pozitivního vztahu k sobě i k ostatním. Při realizaci se účastníci učí vzájemně komunikovat, spolupracovat, prosazovat vlastní názory.

Časová dotace: 45 minut

Počet studentů: 12 a více

Pomůcky: Psací potřeby, papír A4

Cíle:

  • rozvoj vnímání druhých lidí
  • rozvoj sociálních kompetencí
  • pochopení rozdílů ve vnímání a různých úhlech pohledu
  • uvědomění si vlastních předsudků
  • zamyšlení se nad stereotypy

Popis aktivity:

Učitel rozdělí žáky na skupinky. Každá dostane pokyny, seznam a krátkou charakteristiku zájemců o byt (viz příloha). Po jejich přečtení se žáci rozhodují, komu by byt pronajali a komu ne. Po splnění zadání každá skupina postupně prezentuje výsledek svého rozhodnutí a jeho zdůvodnění.

Reflexe:

Reflektivní dialog je založený na vzájemné komunikaci mezi učitelem a žáky.

Žáci mají za úkol se pokusit říct (postupně jeden po druhém), co je překvapilo při této činnosti, co si každý z této činnosti odnesl, do jaké míry si žáci během diskuze všimli nějakých předsudků a do jaké míry si uvědomili, že předsudky mohou ovlivnit jejich budoucí rozhodnutí.

Literatura a použité zdroje

[1] – Sousedé – projekt výchovy k vzájemnému respektování. Český helsinský výbor, 2000.
[2] – Interkulturní vzdělávání I. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2002. 520 s. ISBN ISBN 80-7106-614-1.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
doc
38.09 kB
Dokument
Příloha 1 – Zadání pro skupinovou práci
doc
40.04 kB
Dokument
Příloha 2 – Seznam a krátká charakteristika zájemců o byt

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Oxana Antošová
Komentář recenzenta
Příspěvek přínáší zajímavé podněty k výuce multikulturality. Žáci se k multikulturalitě dostávají prostřednictvím tématu, které je jim blízké, a tím jsou sousedské vztahy.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence sociální a personální
  • odhaduje důsledky vlastního jednání a chování v nejrůznějších situacích, své jednání a chování podle toho koriguje

Průřezová témata:

  • Gymnaziální vzdělávání
  • Multikulturní výchova
  • Základní problémy sociokulturních rozdílů

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Psací potřeby, papír A4.