Environmentální výchova umožňuje kromě tradičního frontálního způsobu výuky využití jiných výukových postupů. Pro zpracování širšího tématu je například velice vhodné použít projektového vyučování. Žáci se naučí sami vyhledávat a zpracovávat informace k dané problematice, vést diskusi, sbírat, zpracovávat a prezentovat data, pracovat samostatně nebo v týmech.
Projektů se zaměřením na environmentální výchovu je a bylo mnoho. Na některých spolupracovaly školy i se zahraničními partnery například v projektech GLOBE nebo Tulipán. Vhodnou inspirací při vymýšlení projektů mohou být nevládní neziskové organizace (např. TEREZA, www.terezanet.cz), které vydávají roční přehled nabídky školních ekologických programů pro základní školy, osmiletá gymnázia a střední školy. Přehled některých dalších nevládních neziskových organizacích uvádí tabulka.Také detašovaná pracoviště Pedagogického centra mívají s environmentální výchovou zkušenosti. Zajímavá je zejména jejich přednášková činnost.
Jiným způsobem, jež lze pro environmentální výchovu vhodně využít, je skupinová výuka. Tato forma výuky učí žáky pracovat v týmu, akceptovat názory druhého a obhajovat vlastní názory. Její velkou předností je vytvoření a upevnění sociálních vztahů mezi žáky a možnost prosazení žáků méně průbojných. Skupině čítající maximálně 5 žáků lze zadat problémovou otázku např. "Vymyslete jakým způsobem ovlivňoval člověk přírodu od počátku své existence až do současnosti a uveďte, která z lidských činností v jednotlivých stoletích nejvíce ovlivňovala životní prostředí." Žáci ve skupině se na základě svých znalostí snaží na otázku odpovědět. Pro skupinovou práci je výhodné vyčlenit delší časovou jednotku (podle charakteru tématu), aby žáci nejprve mohli téma zpracovat, a potom případně své závěry prezentovat.
Také frontální výuka má v environmentální výchově své místo. Vhodná je především při vysvětlování složitějších problémů jako je princip skleníkového efektu nebo ozónové díry.
Jako pomůcku pro výuku lze s výhodou využít naučných filmů, počítačových prezentací nebo výukových počítačových programů, jichž je v současné době velké množství.
Internetové odkazy na některá členská střediska Pavučiny (Sdružení středisek ekologické výchovy) - převzato z materiálů Pavučiny
Název organizace | Kraj | www stránky | |
Sdružení ekologických středisek Pavučina, Praha | Praha | www.pavucina-sev.cz | info@pavucina-sev.cz |
EKOLA Praha | Praha | ekolapraha@volny.cz | |
Toulcův Dvůr - ZČ HB Botič, Praha | Praha | www.toulcuvdvur.cz | botic@enc.cz |
Živá planeta, Praha | Praha | www.zivaplaneta.ecn.cz | planeta@volny.cz |
Křivoklátsko, o.p.s. | Středočeský kraj | www.pvtnet.cz/www/is.krivoklat/ | Is.krivoklat@pvnet.cz |
Podblanické ekocentrum ČSOP, Vlašim | Středočeský kraj | www.csop.cz | vlasim@csop.cz |
TOM Javory Černuc | Středočeský kraj | www.sweb.cz/javory | |
Dřípatka, Prachatice | Jihočeský kraj | www.dripatka.cz | dripatka@cbox.cz |
Centrum ekologické a globální výchovy Cassiopeia, České Budějovice | Jihočeský kraj | cassiopeia.euweb.cz | cassiopeia@volny.cz |
SEVER | Ústecký kraj | www.sever.ecn.cz | severltm@telecom.cz |
Společnost přátel přírody, Liberec | Liberecký kraj | www.cmelak.cz | spp@cmelak.cz |
Ekocentrum Paleta, Pardubice | Pardubický kraj | www.paleta.cz | ekocentrum@paleta.cz |
Chaloupky, Kněžice | Vysočina | www.chaloupky.cz | info@chloupky.cz |
Lipka, Brno | Jihomoravský kraj | www.lipka.cz | lipka@lipka.cz |
Rezekvítek, Brno | Jihomoravský kraj | www.rezekvitek.cz | rezekvitek@rezekvitek.cz |
CEV Pálava, Mikulov | Jihomoravský kraj | www.palava.cz | cev@palava.cz |
VIS Bílé Karpaty, Veselí nad Moravou | Jihomoravský kraj | www.bilekarpaty.cz | visbk@bilekarpaty.cz |
ALCEDO, Vsetín | Zlínský kraj | www.alcedo-vs.cz | alcedo@vs.intex.cz |
SEV Vila Doris, Šumperk | Olomoucký kraj | www.doris.cz | vila@doris.cz |
SluňáKov, Olomouc | Olomoucký kraj | www.olomoucko.cz/slunakov | slunakov@mmol.cz |
Vita, Ostrava | Moravskoslezský kraj | www.vitaova.cz | vitaova@ova.comp.cz |
AREKA, Opava | Moravskoslezský kraj | web.quick.cz/areka_opava/ | areka_opava@quick.cz |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.