1) Úvod a motivace
Uvítáme žáky v hodině, pozdravíme se s nimi. Zkontrolujeme, zda jsou žáci připraveni na hodinu.
→ Přesmyčky na tabuli (ve sloupci):
ZANÍTOK, AKČÁR, KAJOVTČED, ČLOMPAK, ČETKA, VOKUZOVY
„Na začátek hodiny jsem si pro vás nachystala malé šifrovací cvičení. Vaším úkolem je přijít na to, jaká slova jsou v přesmyčkách ukrytá.”
Žáci pracují samostatně do cvičných sešitů. Po dokončení se zeptáme: „Víte, co mají tato slova společného? Jak jim všem říkáme?“ (interpunkční znaménka)
„Která znaménka se nám ukryla na tabuli?“ (otazník, čárka, dvojtečka, pomlčka, tečka, uvozovky)
Proběhne společná kontrola, vyvoláváme žáky, vždy jdou k tabuli, napíší vyluštěné slovo vedle přesmyčky a připíší značku pro dané interpunkční znaménko.
„Co jsou to interpunkční znaménka a k čemu slouží?“ (Jsou to grafické značky, které vyjadřují strukturu a organizaci textu; při čtení a v mluvě se projevují intonací a přestávkami v řeči.)
„A protože text člení a dělí do menších částí, jako jsou například věty, může se jim také říkat členicí znaménka.“
2) Seznámení s básní
„Nyní vám přečtu o báseň, která se jmenuje Rozdělovací znaménka a jejím autorem je polský básník Jan Brzechwa.”
Nejprve předčítá celou báseň sám učitel, abychom zesílili estetický účinek textu. Žáci poslouchají. Po přečtení necháme časový prostor na doznění básně. Následuje hlasité čtení – každý žák čte kousek básně, např. jednu sloku.
Žáci si text ještě jednou přečtou sami potichu. Na žáky nespěcháme, necháme jim dostatek času, aby textu dokonale porozuměli. Jakmile žáci dočtou, přesunou se i s textem básně na koberec a vytvoří kruh. Učitel si přisedne mezi žáky.
3) Orientační rozhovor
Žáci sedí na koberci v kroužku. Klademe otázky, žáci se hlásí:
4) Interpretační část hodiny
→ Rozdělení žáků na 4 skupiny:
Žáků se zeptáme: „Jaké druhy vět znáte?” (oznamovací, tázací, rozkazovací a přací)
Zahrajeme si teď hru. Každý z vás si vylosuje ze sáčku jednu kartičku. Na ní je věta – oznamovací, tázací, rozkazovací či přací. Vaším úkolem je určit druh věty a najít ostatní žáky, kteří mají stejný druh věty. Ale pozor! Musíte to zvládnout naprosto bez mluvení!
Na kartičkách jsou tyto věty:
→ Práce ve skupinách:
Do každé skupiny dáme jeden pracovní list (viz příloha č. 1). Žáci si přečtou úkoly, zamyslí se nad odpověďmi, případně si mohou odpovědi do pracovního listu zapsat.
Jednotlivé skupinky si mohou vybrat místo, kde budou pracovat (v lavicích, na koberci...). Necháme žákům dostatek času na to, aby si otázky promysleli.
Nakonec se všichni žáci přesunou na koberec a společně odpovídají na otázky z pracovního listu (vyvoláváme žáky po skupinách).
Otázky z pracovního listu (+ možné odpovědi):
→ Text bez interpunkčních znamének:
Nakonec žákům položíme otázku: „Jak báseň končí? (bude nová válka) Co by se asi stalo, kdyby opravdu byla válka mezi znaménky? Jak myslíte, že by vypadaly texty, kdyby si každé znaménko dělalo, co chtělo? Byly by srozumitelné?“
„Já tu mám pro vás do dvojic připravené dva texty (viz příloha č. 2). Zkuste si je přečíst.”
Rozdáme žákům texty, necháme čas na přečtení. Poté se zeptáme: „Jak se vám texty četly? Který se vám četl lépe? Kdy myslíte, že asi vznikly?” (Jeden text vznikl když si každé znaménko dělalo, co chtělo. Druhý vznikl po válce znamének, kdy se znaménka vybila a zmizela ze světa). Vidíte, že je důležité používat interpunkční znaménka správně. K čemu nám tedy slouží?“
→ Ilustrace k básni – zadání domácího úkolu:
Ve zbytku času v hodině žáci mohou začít kreslit (malovat) ilustraci k básni.
„Když autor znaménka personifikoval, jak vypadají? Zkuste vytvořit obrázek, který vystihuje děj básně. Vytvořte k ní ilustraci. Začít můžete hned, dodělejte za domácí úkol.”
5) Závěr hodiny
Shrnutí hodiny, zhodnocení práce žáků.
Hodina není odzkoušena v praxi, je možné, že úkolů je více než se dá zvládnout za 45 minut běžné vyučovací hodiny.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.