Projekt byl realizován ve čtvrtém ročníku během jednoho měsíce s 23 žáky, kteří jsou zvyklí pracovat ve skupinách i na projektech. Tematika vaření se prolínala téměř do všech vyučovacích hodin, někdy se jednalo o vícehodinové bloky.
Téma: Nežijeme proto, abychom jedli, ale jíme proto, abychom žili.
První část
1. Motivací byl úryvek z pohádky bratří Grimmů Sladká kaše, do kterého žáci doplňovali vhodná slova, aby text dával smysl. (Příloha 1)
2. Rozdělení do 4–5 členných skupin (kritériem dělení byla oblíbenost určitých druhů jídel), vytvoření názvu a nakreslení loga skupiny.
3. Společná diskuse o náplni projektu (zapsání na velký arch papíru a jeho vyvěšení ve třídě).
4. Každá skupina si vybrala jednu z nabízených činností, kterou realizovala:
- dramatizace pohádky s tematikou vaření
- nakreslení leporela k pohádce s tématikou vaření
- sepsání malé kuchařky
- vytvoření plakátu o vybrané skupině potravin
5. Společné stanovení kritérií, která budou žáci dodržovat, a data prezentace. Vše jsme opět sepsali na velký balící papír a vyvěsili ve třídě.
![]() |
1. výběr skupinové práce |
Druhá část
1. V rámci jednotlivých vyučovacích hodin jsme realizovali tyto činnosti:
matematika:
- řešení slovních úloh s danou tematikou (Příloha 2 – Chystáme oslavu)
- praktické vážení a měření objemu, převody jednotek, odhady
český jazyk a literatura:
- pracovní list Dobrou chuť (Příloha 3)
- vyhledávání informací v knihách (kuchařky) – obsah, rejstřík
- popis pracovního postupu – slohová práce
2. Společné sestavování menu, které budeme vařit
Každá skupina dostala na starost jednu jeho část (předkrm, maso, příloha, zeleninový salát, zákusek). Musela vytvořit popis pracovního postupu, seznam potřebných surovin a cenovou kaukulaci. Jídelníček jsme opět napsali na velký papír, který jsme tentokrát vylepili na dveře třídy, abychom se měli na co těšit.
3. Jídelníček pro mou rodinu
Na závěr této části jsme téměř celý den věnovali tvorbě jídelníčku pro maminku. Po proběhlé diskusi na téma "Co rád jím a co je zdravé" si každý vymyslel svůj vlastní týdenní jídelníček, který si vyzdobil a odnesl domů jako návrh pro svou maminku, co příští týden vařit. (Příloha 4)
Třetí část - vaření
1. Nákup potravin
Společně jsme se vydali do obchodu, kde skupinky podle sestaveného seznamu samy nakupovaly pořebné suroviny. Po návratu do školy žáci museli správně vyúčtovat peníze.
2. Vaření
Celý den jsme prožili ve cvičné kuchyňce školy. Nechybělo ani stylové oblečení a slavnostně prostřené stoly. Žáci pracovali ve skupinkách velmi samostatně a jen občas si chodili pro drobné rady. Na všech připravených jídlech jsme si společně pochutnali.
Čtvrtá část - závěrečný den projektu
1. Prezentace
Každá skupinka předvedla výsledek své celoměsíční práce (dramatizace pohádky Perníkový chlapec, seznámení s vlastní kuchařkou, představení plakátu o vybrané skupině potravin).
2. Hodnocení projektu
Následovalo hodnocení. Žáci oceňovali i kriticky hodnotili práci svých spolužáků. Nechyběly dotazy i spontální potlesk. V příjemné atmosféře jsme se navzájem podělili o své dojmy a zážitky z realizace.
3. Výroba panáčka z vařečky
Celý projekt jsme zakončili výrobou panáčka z vařečky, kterého si každý odnesl domů jako památku na celoměsíční společnou práci ve škole.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.