V roce 2003 se do rukou učitelů základních a středních škol dostala příručka Ochrana člověka za mimořádných událostí. Do obsahu vzdělávání ve školách byla zařazena na základě pokynu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, č. j. 12 050/03-22 ze dne 4. března 2003.
Příručka obsahuje návod, jak žáky připravit na dopad možných následků živelních pohrom a dalších mimořádných událostí. V jedné z kapitol (Téma č. II, Živelní pohromy, písm. D. Požáry) se uvádí, že požáry vznikají v řadě případů z důvodů nedbalosti, neopatrnosti nebo úmyslu člověka, že každoročně způsobují mnohamilionové škody a často ničí lidské životy a zdraví. Ke snížení možnosti vzniku požáru z nedbalosti, neopatrnosti, ale i neznalosti důsledků, které je možné svým jednáním zapříčinit, je důležité působit preventivně zejména na děti školního věku a mládež. Mimořádné situace typu požáru nebo dopravní nehody se stávají každodenní realitou a každý z nás se s ní může kdykoli setkat, ať už jako postižený, nebo ten, kdo poskytuje nezbytnou pomoc.
Výše citovaná kapitola o požárech si zcela jistě zaslouží větší pozornost. V roce 2003 byla proto podrobněji rozpracována v příručce pro učitele základních a speciálních škol Výchova dětí v oblasti požární ochrany, kterou vydalo Ministerstvo vnitra - generální ředitelství Hasičského záchranného sboru. Svým obsahovým zaměřením byla rozdělena na tzv. první cyklus (pro druhou až pátou třídu) a druhý cyklus (pro šestou až osmou třídu), pro každý cyklus byla určena i jedna ze dvou doprovodných videokazet. Publikace Výchova a prevence v oblasti požární ochrany, kterou vám přinášíme, navazuje na příručku pro učitele základních a speciálních škol, její obsahové zaměření a způsoby výkladu však byly přizpůsobeny mládeži na úrovni středního školství (tzv. třetí cyklus). Je rozdělena do sedmi bloků. V šesti z nich je popsáno nebezpečí, vyplývající pro každého z nás při požáru, a jak toto nebezpečí snížit na minimum, co může při vzniku požáru každý udělat do příjezdu hasičů, jak hasit s použitím dostupných hasebních prostředků, jak zachraňovat vlastními silami požárem ohrožené osoby a poskytovat jednoduchou první pomoc nebo co může každý udělat u dopravní nehody. Množství informací, které jednotlivé bloky doprovázejí, včetně popisu psychologických aspektů, působících na člověka při mimořádné události, jsou uvedeny v teoretických přílohách. V sedmém bloku jsou uvedeny způsoby ověřování znalostí, získaných v průběhu výuky.
Příručka je dostatečně obsáhlá, aby si učitel mohl vybranou problematiku a její výklad přizpůsobit časovým možnostem výuky (s využitím doprovodného materiálu na videokazetě).
Všichni, kdo se na zpracování a vydání této příručky podíleli, věří, že její aplikace při výchově dětí a mládeže bude mít pozitivní vliv na snížení počtu jimi způsobovaných požárů a především na snížení jejich následků s újmou na zdraví či ztrátách na životě. Autoři věří, že získané poznatky pozitivně ovlivní chování každého účastníka při požáru, dopravní nehodě nebo jiné mimořádné události, ať ve směru sebezáchrany a sebeochrany, nebo při záchraně jiných ohrožených osob.
![]() |
1. Výchova a prevence v oblasti požární ochrany |
Copyright © |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.