Další díl dlouhodobého projektu "Justýna a slušné chování" vychází ze stejné knihy jako předchozí části. Příběh "Justýna a slavnostní oběd" byl inspirací k bloku zaměřenému nejen na stolování, ale i na hygienické návyky a rozvoj sebeobsluhy. Různorodé tematicky navazující činnosti rozvíjejí děti ve všech vzdělávacích oblastech.
Vést děti k poznávání společenských pravidel při jídle a stolování, jejich postupné dodržování. Znát požadavky na správnou hygienu, pěstování základních hygienických návyků.
Všechny nápady a souvislosti jsem shrnula v myšlenkové mapě (viz příloha).
Před vlastní činností si musí učitelka připravit dostatek pomůcek: stolek a židličky, ubrus, skutečné nádobí – talíře, skleničky, příbory, vázičku s květinami, papírové ubrousky apod. – a rozmístit je na viditelných místech v prostoru.
Vyprávíme nabo čteme dětem začátek příběhu. Vstoupíme do děje ve chvíli, kdy se Majda a Standa dovídají, že půjdou do restaurace. Diskutujeme s dětmi o jejich zkušenostech s návštěvou restauračního zařízení, společně podle názorů dětí (vhodně korigovaných učitelkou) vytvoříme slavnostně prostřený stůl – „jako v restauraci“. Potřebné předměty děti vyhledávají v herně. Předměty pojmenujeme, slovně popisujeme použití a stůl postupně upravujeme, diskutujeme o možnostech, zdůvodňujeme. Ke stolu posadíme panenky – Majdu a Standu.
![]() |
1. Stůl v restauraci |
Autor © Eva Pipková |
Poslech další části příběhu (četba, volné převyprávění nebo CD). Opětovné vstoupení do děje – napodobujeme Standu. Gymnastika mluvidel – mlaskání, srkání, foukání, olizování… Zároveň ověření rozlišování pravé a levé strany na vlastním těle. Po dokončení příběhu společná reflexe. Poslech písně „Slušné stolování“ můžeme spojit s jednoduchým pohybem, např. chůzí v kruhu okolo prostřeného stolu s panenkami – Majdou a Standou.
Děti mohou k příběhu nakreslit ilustrace, nad kterými s dětmi diskutujeme, vedeme děti k souvislému vyprávění vlastních zážitků.
„Ruce" (F. Hrubín, Literární texty pro MŠ, s. 28)
To jsou prsty, to jsou dlaně,
mýdlo s vodou patří na ně.
A po mýdle dobré jídlo
a po jídle zase mýdlo.
"Umývání ručiček" (Veronika Baudyšová)
Byly dvě sestřičky, buclaté ručičky,
vody se nebály, rády se koupaly.
Pak budou jistě – vypadat čistě.
Měly moc bratříčků, malinkých prstíčků,
špinavých čiperů, já je však vyperu.
Pak budou jistě – vypadat čistě.
Dostupné z http://www.predskolaci.cz/?s=um%C3%BDv%C3%A1n%C3%AD
![]() |
2. Moje prostírání |
Autor © Eva Pipková |
- počet v rozmezí 1–6. "Kolik si dáš knedlíků, koláčků?". Děti na talířky nebo tácky dávají zástupné předměty v daném počtu.
- postupné vytváření číselné řady pomocí zvyšování počtu předmětů o jeden. "Maminka si dá 1 koláček, Anička o 1 více než maminka, Kuba o 1 více než Anička" atd. Praktické procvičování se zástupnými předměty, individuální pracovní list "Děti a koláče" (viz DUM).
- porovnávání počtu předmětů přiřazováním, určování více x méně x stejně. "Prostíráme hostům" – využití lžic, talířů, příborů apod.
- orientace v prostoru a ploše, hledání a zaznamenávání možných cest (i s pravidly). Bludiště v prostoru např. mezi stolečky s postupným sbíráním předmětů pro stolování, po procvičení individuální pracovní list (viz DUM "Bludiště – číšník").
![]() |
3. Vymodelované jídlo |
Autor © Eva Pipková |
![]() |
4. Jak na jednohubky |
Autor © Eva Pipková |
Tlusťoch palec sní bednu vajec
(poklepeme na palec, a pak ho necháme jíst "vajíčka"
– bříška prstů druhé ruky – "mňam, mňam"),
šibal ukazováček olizuje máček
(poklepeme na ukazováček a přejíždíme jím dítěti po obočí),
čahoun prostředníček, dá si tvarožníček
(prostředníček poťukává na dětský nosík),
fešák prsteníček dá si chlebíček
(prsteníček "okusuje dítěti ouško"),
a ten malý malíček jenom bumbá čajíček
(ukážeme na malíček, mezi ukazováčkem a palcem
druhé ruky prostrčíme bříško palce jako dudlík pro malíček).
Dostupné z http://www.predskolaci.cz/?s=Tlus%C5%A5och+palec
![]() |
5. Hostina |
Autor © Eva Pipková |
"Deska, čtyři pilíře. Zdá se vám to k nevíře? Smutný jako v plotě kůl bez židlí je každý ..... (STŮL)."
"K příjemnému posezení nic jiného lepší není. Nejlépe se bydlí – tomu, kdo má .... (ŽIDLI)".
"S nožem se vždy popichuje, maso sama napichuje. Kdo přemýšlí chviličku, jistě poznal .... (VIDLIČKU)".
"Jídlo, správné stolování" (PŘIKRYLOVÁ, Dobré ráno, dobrý den. s. 8)
Dobré ráno, dobrý den, ve školce už zase jsem.
Budeme si vyprávět, jak mám s jídlem zacházet.
Vím, že všechno dojíst mám, žádný zbytek nenechám.
Vím, co je nůž, vidlička, budu zdráv jak rybička.
"Talíř polévky" (ČERNÍK, Knížka pro děti od dvou do pěti. s. 14)
Pro polívku, polívčičku, poslala jsem svoji lžičku.
Musela jít desetkrát. Měla velký hlad.
"Oběd" (ČERNÍK, Knížka pro děti od dvou do pěti. s. 15)
K talíři jsou příbory, k řízku zase brambory.
Já se s nimi přátelím, vezmu příbor a už jím.
"Co bude k snídani" (Soubor literárních textů pro MŠ, s. 18)
Co bude k snídani?
"Hrneček mazání." –
Co bude k obědu?"
Hrneček od medu." –
Co bude k večeři?"
Ošatka od peří."
"V kuchyni" (ČERNÍK, Knížka pro děti od dvou do pěti. s. 14)
Maminka dnes vaří, až se z hrnců páří.
Pomáhám a nezlobím, jenom břinkám nádobím.
Vezmi žlutou tužku, namaluj s ní hrušku.
A pod hrušku talíř. Sláva, ty jsi malíř!
Dostupné z http://www.jaknapsat.cz/rikanka-vezmi-zlutou-tuzku/
Máme hrnec veliký, vaříme v něm knedlíky.
Až ten hrnec upadne, knedlík z něho vypadne.
![]() |
6. Hrajeme si venku "Na číšníky" |
Autor © Eva Pipková |
Téma tohoto bloku je dětem velice blízké, mají bohaté zkušenosti jak s vařením a stolováním doma, tak s návštěvou restaurace. Lze jej tedy nadále rozvíjet a obohacovat o další činnosti a příležitosti podle skupiny dětí a aktuální situace.
Celý blok se dětem velice líbil. Téma dokázaly hezky rozvíjet a prožívat, ve třídě vládla velice příjemná atmosféra. Do realizace jsme zapojili i rodiče, kteří přinesli do MŠ některé suroviny pro "vaření", za pomoc byli odměněni ochutnávkou dětských výtvorů. Právě činnosti se skutečnými potravinami děti nejvíce zaujaly (měly radost z podařené práce, nabídnuly s velkou chutí všem zaměstnancům školy i rodičům, užívaly si hostinu). Kladně reagovaly i na štafetové hry "Na číšníky" (často vyžadovaly opakování).
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.