Východiska pro plánování průřezového tématu
1. část - Cíle a podmínky zapracování průřezových témat do ŠVP
2. část - RVP - ŠVP - MKV
3. část - Přínosy průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka
4. část - Klíčové kompetence ve vztahu k přínosům a cílům MKV
5. část - Jak postupovat, chceme-li ve škole zavést ŠVP
6. část - Propojení tematických okruhů MKV s očekávanými výstupy - konkrétně
Následující text je založen na práci mnoha vzdělavatelů, učitelů a ředitelů základních škol zapojených do projektu Varianty pod metodickým vedením O. Hausenblase, H. Košťálové a V. Berana. Přepisy materiálů vzniklých ve vývojových seminářích jsou jen minimálně upravované a je třeba je považovat za surový text. Zveřejňovat ho v této podobě má smysl proto, aby ti, kdo se chtějí inspirovat, byli povzbuzeni. Práce na ŠVP je náročná a první výstupy je třeba dále zpracovávat. Radost nám nemusí přinášet jen skvěle vypilované dílo, ale i to, že jsme objevili možný postup a víme, kudy se do problému pustit. Žádáme proto čtenáře, aby podle toho posuzovali text po obsahové i formální stránce. Vývojové semináře se konaly v době, kdy byla k dispozici teprve 2. verze RVP ZV.
Budeme rádi, když nápady, které z textu vyčtete, využijete pro svou školní práci - v dílnách a seminářích. Upozorňujeme ovšem, že jakékoli jiné využití textu nebo jeho části, včetně práce v dalším vzdělávání dospělých, je povoleno pouze s písemným souhlasem, o které lze požádat vedení projektu.
Každé průřezové téma je kroskurikulární, nemůžeme ho plánovat izolovaně. Musíme ho proplánovat do celého vzdělávacího programu, na všechna vhodná místa (doslovně i přeneseně). O cílech průřezových témat musíme přemýšlet v rámci všech ostatních cílů, které před nás staví RVP i ŠVP.
Promýšlení multikulturní výchovy ve škole se navíc netýká jen vzdělávacího programu, ale celého školního kurikula. Všechno, co se ve škole děje, bychom měli mít promyšleno z hlediska multikulturality společnosti a z ní vyplývajících nároků na multikulturní výchovu. Důsledný multikulturní přístup ve škole by se měl projevit v naplňování dvou základních a vzájemně se doplňujících principů:
1) principu inkluze (včleňování)
2) principu výuky zaměřené na učícího se jedince
Inkluzivní přístup důsledně ruší představy o tom, že ve třídě máme děti běžné a děti výjimečné, odlišné, kterým je třeba věnovat jinou pozornost než těm "normálním". V inkluzivních třídách, o jaké bychom měli usilovat, je každé dítě považováno za unikát, ať je to dítě z majority, kterékoli minoritní skupiny, s handicapem nebo naopak s výjimečným talentem.
Aby učitelka mohla v potřebné míře odhalovat možnosti i potřeby každého svého žáka (a tak si vytvořit podmínky pro naplňování druhého principu, který dobře známe z našeho programu RWCT nebo z programu Začít spolu), musí mu porozumět. Pokud dobře zná zázemí žáků, jejich rodinnou výchovu, prostředí, hodnoty, a pokud rozumí i tomu, co se vymyká její osobní zkušenosti, může pochopitelně mnohem účinněji plánovat žákovo učení a rozvoj. Proto učitelé tak silně volají po informacích o jiných kulturách a dávají jim v kurzech interkulturní výchovy přednost před tréninkem profesních kompetencí nebo před "sebeočistou" od vlastních stereotypních přístupů.
Školnímu vzdělávacímu programu ovšem nestačí pouhý přenos informací o jiných sociokulturních skupinách k tomu, aby se u žáků vypěstovaly žádoucí postoje. Informace jsou pro učitele důležité z výše zmíněného důvodu. Pro práci žáků představují pouhý materiál, který opracovávají, aby tak získali to podstatné - kompetence.
V oblasti multikulturní výchovy se mohou školní vzdělávací programy lišit. Určitě se bude k MKV stavět jinak škola s převahou žáků z majoritní společnosti, jinak škola se směsicí žáků přicházejících z rozmanitých kultur nebo sloužící převážně romské komunitě. Konkrétní situace školy jí dává úplně jiné možnosti. Na druhé straně představuje zcela odlišné výzvy, na které musí reagovat.
Je také třeba počítat s tím, že (multi)kulturní situace se bude v mnohých lokalitách rychle měnit, takže i nároky na aktualizaci ŠVP v oblasti multikulturní výchovy tímto narostou.
Co je potřeba umět, chceme-li zapracovat do ŠVP průřezové téma multikulturní výchovy (obecně)?
V projektu Varianty v modulu základní školy se již delší čas setkávají zástupci škol nad tématem IKV. Dostali jsme se tak až k promýšlení RVP - ŠVP - MKV. Zvolili jsme několik kroků:
1. Pročetli a prodiskutovali jsme (v rámci časových možností semináře) průřezové téma multikulturní výchova v RVP ZV.
2. Identifikovali jsme, co všechno je třeba umět, dělat a znát pro plánování průřezového tématu multikulturní výchova do ŠVP (viz výše).
3. Hledali jsme, co se potřebujeme sami naučit, aby nám plánování průřezového tématu multikulturní výchova ve škole nedělalo obtíže:
4. Mapovali jsme, co už ve škole děláme pro MKV. Hledali jsme, co ve školách děláme systematicky a plánovitě, a co naopak jako jednorázové akce. Dívali jsme se, co realizujeme jako celá škola, a co se naopak týká jednotlivé třídy nebo předmětu.
pravidelně a systematicky | jednorázově | |
celá škola |
|
|
třída |
|
|
předmět |
|
|
5. V dalším kroku jsme promýšleli, zda a kde lze najít styčné body mezi obecnými cíli vzdělávání s cíli MKV.
(Cíle tématu z části Přínos tématu MKV jsme očíslovali.)
6. Vybrali jsme si jeden z přínosů tématu MKV, a to číslo 3:
MKV učí žáky komunikovat a žít ve skupině s příslušníky odlišných sociokulturních skupin, uplatňovat svá práva a respektovat práva druhých, chápat a tolerovat odlišné zájmy, názory i schopnosti druhých.
Řekli jsme si, že toto je obecný popis toho, co by měl umět žák v kterémkoli ročníku, ovšem na odpovídající vývojové úrovni, kterou je třeba konkrétně popsat . Naším učitelským úkolem je podívat se dovnitř tohoto přínosu a formulovat, co přesně to může znamenat - jak se pozná na žákovi, že umí komunikovat a žít ve skupině s příslušníky odlišných sociokulturních skupin? Jak to vypadá u prvňáčka, a co lze očekávat od páťáka, sedmáka?
Neptáme se na to proto, že bychom chtěli unifikovat chování, výkony a projevy žáků a stavět nějaký umělý standard. Víme dobře, že růst kompetencí je velmi individuální, že někdy sedmák předčí deváťáka, nebo že sedmáka s pubertou opustí na čas dovednosti, které jako žák čtvrté třídy bezpečně ovládal. Ale umět alespoň orientačně určit, jaký vývoj může ve svých složkách mít ta která kompetence, je důležité pro systematické plánování a pro to, abychom věděli, kam napřít společně se žákem síly. Máme-li k dispozici takovou pomůcku - popis možného postupného rozvíjení kompetencí, pak se nám snadněji pracuje na rozvoji zvládání kompetencí každého jednotlivého žáka.
Rozplánovat růst kompetencí, to je jeden z nejproblematičtějších úkolů spjatých s plánováním školního vzdělávacího programu. Psychologové nám nepomáhají, je tedy třeba vycházet z učitelské zkušenosti. Tu mohou podat pouze učitelé, kteří již mají za sebou několik let práce s využitím těch metod výuky, které dovednosti a kompetence rozvíjejí. Ale i pro takové učitele je to úkol velmi náročný právě proto, že kompetence představují komplexní jev, který v sobě zahrnuje řadu složek, které se mohou vyvíjet oproti očekávání nerovnoměrně.
Při práci na definování a formulování toho, jak se přínos 3 (nebo kterýkoli jiný) projevuje u žáka různých ročníků, jsme si položili pomocné otázky:
3. ročník | 5. ročník | 7. ročník | absolventi 9. ročníku |
|
|
|
|
Vrátíme se k přínosům tématu k rozvoji osobnosti žáka a jeden po druhém se ho pokusíme přeformulovat v cíle s tím, že budeme hledat takové formulace, které nám pomohou poznat na chování žáka, zda cíle dosáhl nebo ne. Nejlépe bude posuzovat žáka devátého ročníku. Jaký asi může být, když bude naši školu opouštět? Nesmíme ovšem zapomínat na to, že u řady sociálních dovedností může nastat u žáků druhého stupně dočasný vývojový regres nebo stagnace způsobená pubertou.
Při této práci se otevírá možnost pro specifičnost našeho školního programu. Až se budeme pokoušet formulovat cíle pro našeho deváťáka, budeme určitě zohledňovat podmínky, v nichž žák deváté třídy žije (pražské sídliště s přistěhovalci X turisticky lákavá lokalita X malé městečko apod.).
S takto získanými cíli se vrátíme k vývojové tabulce a pokusíme se zjistit, které z cílů jsme schopni vývojově specifikovat a které ne. A vyzkoušíme si to opět pro 3., 5., 7. a 9. ročník. Tentokrát budeme pracovat v týmech napříč stupni.
Nový pokus formulovat jednu složku "MKV přínosu 3" a rozprostřít ji věkově: "- žák před návštěvou zahraničí ví, kde najde informace o zvyklostech, kultuře dané země" Které složky této kompetence máme očekávat v určitých věkových obdobích dítěte: 3. ročník: 5. ročník: 7. ročník: 9. ročník: Celkově nám taková specifikace do věkových období pomůže vyjasnit i ten původně formulovaný cíl obecný: "Žák dokáže sebe sama vidět ve styku s cizími kraji a umí určovat, co je potřebné znát a jak jednat, a umí si získávat potřebné informace." |
Abychom si byli jisti, že se stále pohybujeme v RVP ZV, a abychom si ujasnili, které cíle nám předepisuje jen průřezové téma MKV a které jsou obecné pro celé vzdělávání podle RVP ZV, porovnáme jednotlivé body - "přínosy tématu k rozvoji osobnosti žáka" - s formulacemi klíčových kompetencí uvedenými v úvodních pasážích RVP ZV. Při tom asi zjistíme, že formulace klíčových kompetencí je také třeba konkretizovat.
Někteří tvůrci školních vzdělávacích programů se domnívají, že klíčové kompetence lze z RVP ZV jen přepsat a více se s nimi pracovat nedá. Potom se při plánování učiva přiřadí sloupec na kompetence a k jednotlivému učivu se kompetence dosadí.
Náš způsob vidění a plánování školního vzdělávacího programu je opačný - plánujeme postupný nárůst a vývoj kompetencí a teprve k nim vybíráme nejvhodnější tréninkový materiál a činnosti. Proto není možné kompetence do ŠVP jen převzít tak, jak je nabízí RVP ZV - v něm totiž nejsou nikterak vývojově specifikovány. Abychom mohli alespoň orientačně stanovit, jaká je optimální cesta našeho žáka k ovládnutí kompetencí, musíme rozumět tomu, jaké složky kompetence je třeba trénovat, v jaké míře a v jaké náročnosti a kvalitě.
Pokud bychom průřezové téma MKV plánovali přirozeným způsobem, tedy společně s plánováním celého školního vzdělávacího programu, měli bychom jistě v tuto chvíli už klíčové kompetence rozdělené na jednotlivé složky a patrně i mírně vývojově rozprostřené. Protože v projektu Varianty se zaměřujeme na jediné průřezové téma, budeme muset zůstat jen na povrchu a společně s účastníky si říci, že v tuto chvíli nutně musí jejich práce ve škole zapadnout do kontextu ŠVP.
V dalším kroku plánujeme propojení témat a tematických okruhů předepsaných v průřezovém tématu MKV s jednotlivými obory. Chceme se zaměřit zejména na propojení s očekávanými výstupy oborů.
Například u jazykové výchovy na druhém stupni se nám zdá, že pro realizaci multikulturních přístupů je vhodný očekávaný výstup, který rozliší a příklady v textu doloží nejdůležitější způsoby obohacování slovní zásoby a zásady tvoření českých slov.... Zde se nabízí podle našeho názoru možnost pracovat s problematikou přijímání cizích slov historicky a dnes, zkoumat důvody přejímání, reakce na ni. U bodu samostatně pracuje ... s dalšími slovníky a příručkami je možné využívat literární texty obsahující autentické výrazy z cizích jazyků a učit žáky odhadovat jejich smysl a posléze je vyhledávat v příručkách; nebo pracovat se staršími českými texty a dívat se, jak se společenská a životní realita odráží ve slovníku autorů. Také by bylo možno zabývat se slovníkem dnešní mládeže, našich žáků, jako specifické generační a sociální skupiny.
Pokračování prací na plánování MKV do ŠVP v projektu Varianty - práce s přínosy průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka.
Touto aktivitou jsme udělali krůček zpět, abychom lépe zvládli práci s přínosy průřezového tématu. Jeden přínos po druhém jsme se pokusili přeformulovat v popis cílového stavu žáka. Potřebujeme to proto, abychom mohli do svého školního programu vplánovat postupně se rozvíjející MKV.
Při práci s přínosy hledáme:
To nám velmi dobře ukáže, jaké činnosti a příležitosti máme připravit, aby žáci mohli příslušné dovednosti úspěšně budovat a rozvíjet.
Přínos 1 | |
Cílový stav žáka: | Na čem se to pozná: |
žák má přehled o etnických a kulturních skupinách domácích a evropských |
|
Přínos 2 | |
Cílový stav žáka: | Na čem se to pozná: |
orientuje se v pluralitní společnosti |
|
Přínos 2 - druhá verze |
Orientuje se v pluralitní společnosti = co to znamená? |
Když přijde vietnamské dítě do školy, ví české dítě, že nemůže automaticky očekávat, že jeho vietnamský spolužák bude ovládat češtinu. České dítě z pražského sídliště nepřekvapuje, že potkává v domě ženy v šátcích a nevede ho to k posměškům. Nenabízí muslimským spolužákům alkohol a židovským buřty; nezve židovského kamaráda na oslavu narozenin v pátek... |
Využívá interkulturních kontaktů k obohacení sebe i druhých. |
Jde např. na oslavu laoského Nového roku nebo jiného kulturního svátku (třeba svatby), předem si zjistí, co se asi od něho bude očekávat, je otevřený nezvyklým zážitkům a tomu, že je na něm, aby se do značné míry podřídil rituálům a zvyklostem hostitelů... |
Přínos 3 | |
Cílový stav žáka: | Na čem se to pozná: |
uplatňuje dovednost vhodné komunikace a respektuje rovná práva |
|
Přínos 4 | |
Cílový stav žáka: | Na čem se to pozná: |
projevuje ochotu spolupracovat na základě uvědomění si | přijímá různé role ve skupinách různého složení |
respektuje odlišnosti | v diskusi toleruje odlišné názory, neužívá vulgarit |
jedná dle jednotných pravidel komunikace | neodmítá spolupráci se spolužáky jiného etnika |
uvědomuje si odlišnosti | zjišťuje si (chování, oblečení, zvyky...) |
Přínos 5 | |
Cílový stav žáka: | Na čem se to pozná: |
vyhodnocuje situace a předchází krizovým situacím |
|
je si vědom rizik svého chování (jednání, vizáže) | rizika vyjmenuje |
Přínos 5 (zpracovaný jinou skupinou) | |
Cílový stav žáka: | Na čem se to pozná: |
umí vysvětlit pojmy, orientuje se v jejich obsahu |
|
Přínos 6 | |
Cílový stav žáka: | Na čem se to pozná: |
umí vhodně komunikovat s lidmi |
|
Přínos 7 | |
Cílový stav žáka: | Na čem se to pozná: |
umí vysvětlit pojmy rasová diskriminace a xenofobie | posuzuje rizika |
rozpozná projevy rasové diskriminace a xenofobie | dokáže se rozhodnout |
ví, že ho odlišnost neohrožuje | bez zábran navazuje kontakty s příslušníky jiných etnik |
Vývoj v dovednostech je nerovnoměrný, takže zde uvedené popisy určitých úrovní mohou být jen orientační. Nelze je považovat za standard pro ten či onen ročník. Mají pomáhat učiteli v tom, aby mohl lépe, promyšleněji, systematičtěji vést své žáky k dosahování kýžených dovedností a kompetencí.
Přínos 2:
Rozvíjí dovednost orientovat se. Žák se orientuje v pluralitní společnosti a využívá interkulturních kontaktů.
3. ročník | 5. ročník | 9. ročník |
zjišťuje existenci jiných kultur (umí je identifikovat, když narazí na jejich projevy) | rozlišuje odlišnosti (etnik, postižených...) | rozvíjí poznání jiných kultur (cestování, poznávání, samostudium) |
uvědomuje si a rozlišuje způsob přístupu k různým skupinám (Pozn.: Otázka, kterou jsme diskutovali: má různě přistupovat k různým skupinám? Měl by spíše přistupovat k jednotlivci než ke skupinám - generalizující přístup ke skupinám by mohl posilovat xenofobii. Tady autoři mysleli spíše to, že respektuje zvláštnosti odlišných kultur a tím i to, že se jejich nositelé mohou vymykat některým většinovým normám) |
zvolí vhodný způsob přístupu k různým skupinám (Pozn.: Tentýž komentář jako v levém sloupci - žáci by asi měli vědět, že příslušnost ke skupině znamená něco pro zvyky a chování jedince, že se toto má respektovat, ale neměli by k jednotlivému člověku přistupovat jako k příslušníku nějaké jiné skupiny - měli by v něm vidět lidskou individualitu, která má určité zvyky.) |
|
popíše odlišné styly | popíše, nehodnotí, neodsuzuje a to, s čím se ztotožní, uplatní ve svém životě | |
neposmívá se osobám z jiných etnik (nebo jakkoli odlišným) | pomáhá členům jiných sociokulturních skupin zvládat život v majoritní společnosti | |
zjišťuje rozdílnost původu osob i věcí | rozlišuje rozdílnost původu (běžné zařazuje) | zařazuje podle původu |
Přínos 5:
MKV rozvíjí schopnost poznávat a tolerovat odlišnosti jiných národnostních, etnických, sociálních skupin; spolupracovat s příslušníky jiných sociokulturních skupin.
3. ročník | 5. ročník | 9. ročník |
pojmenuje odlišnosti lidí podle vnějších znaků (barva pleti, tvar očí, řeč, zvyky...) (Pozn.: Dohodli jsme se na tom, že má vnímat vnější odlišnosti proto, aby mohl správně dešifrovat případné nesrozumitelné chování jednotlivců, aby mohl třeba pomáhat apod.) |
vyjmenuje základní rasy, etnické a sociokulturní skupiny a charakterizuje je zná druhy náboženství - a je schopen si najít o nich informace |
zná rasy, etnické a sociokulturní skupiny - ukáže na mapě, kde žijí ukáže centra jednotlivých náboženství |
je schopen spolupracovat se všemi spolužáky ve třídě | vědomě neodmítá spolupráci se žáky z jiných sociokulturních skupin | vědomě neodmítá spolupráci, dokáže zdůvodnit svůj postoj k odmítnutí spolupráce jinak než tím, že spolužák patří k jiné sociokulturní nebo etnické skupině |
vyposlechne trpělivě spolužáka, i když mu z důvodu nedokonalé znalosti češtiny déle trvá, než se vyjádří neskáče do řeči spolužákovi, který neumí dobře česky, posměšně ho neopravuje nedává najevo netrpělivost při nepřesném vyjadřování spolužáka, který neumí tak dobře česky jako on učí se přijmout názor od příslušníků jiné než vlastní skupiny (neříká např. spolužákovi cizinci, aby mlčel, že věci nerozumí, když není Čech) zeptá se spolužáka - příslušníka jiné sociokulturní skupiny, jak by daný problém řešili v jeho zemi nebo v jeho rodině hledá společné řešení (s pomocí učitele) |
řekne v klidu svůj názor vyslechne názor jiných vytvoří kompromis |
zformuluje svůj názor jasně, slušně ho před kolektivem přednese dokáže svůj názor přehodnotit |
Přínos 6:
Uvědomuje si možné dopady svých verbálních i neverbálních projevů. Nese odpovědnost za své chování.
3. ročník | 5. ročník | 9. ročník |
naslouchá druhému (Pozn.: podobné komentáře jako u skupiny výše - komunikaci v MKV musíme vidět ne pouze jako obecnou dovednost, jíž nakonec v životě je, ale pro potřeby MKV se musíme zaměřovat na speciální případy komunikace v multikulturní společnosti) |
||
neskáče do řeči | ||
hodnotí chování druhých | ||
hodnotí své chování při vedení učitelem | hodnotí své chování samostatně | hodnotí své chování kriticky |
chápe následky svého nevhodného projevu | uvědomuje si plně následky svého jednání | přijímá důsledek svého chování |
přijme důsledek svého jednání | ||
hledá pozitivní řešení sporné situace | hledá cesty k řešení daného problému | |
dovede říci svůj názor | ||
poslouchá dospělého | tolerantně přijímá jiné autority | ve vztahu k autoritě respektuje názory dospělého a zároveň vyjadřuje své názory |
přijímá jazykové odlišnosti | příliš mu nevadí odlišnosti | |
úmyslně verbálně či neverbálně nenapadá dítě kvůli jeho odlišnostem | uplatňuje v dané situaci vhodné verbální a neverbální jednání |
Pokračování prací na plánování MKV do ŠVP v projektu Varianty - práce s klíčovými kompetencemi ve vztahu k přínosům a cílům MKV.
Přemýšlejte, čím je vlastně vybaven žák, který má tu či onu klíčovou kompetenci? K šesti klíčovým kompetencím vyjmenovaným v RVP ZV nejprve zformulujte odpověď na výše položenou otázku.
Kam patří zpracovávání informací? Do komunikace? Do celoživotního učení? Jak naložit s vlastenectvím - lze ho zformulovat nějak vhodně do kompetencí nebo jejich složek?
Vyberte si ve dvojici klíčovou kompetenci (jednu, více). Podle skutečné situace své školy zvolte nějakou multikulturní příležitost, jejíž existence a například potřeba řešení vám dávají přirozené příležitosti pro trénink některé kompetence nebo více kompetencí.
Fakta ze školy | Činnosti - využití těchto faktů | Kompetence |
1. dítě z polské rodiny chodí do polské školy v sobotu | vytvoření česko-polského slovníku | K. sociální a personální
|
2. dítě z Vietnamu zůstává doma dva dny, protože slaví Nový rok | slavení Nového roku jindy než u nás | K. občanské
|
3. Švýcar po 4 letech v Česku se stěhuje do Itálie, protože tam má otec práci | pocity, prožitky - stěhování, změny domova | K. komunikativní
|
Pokračování prací na plánování MKV do ŠVP v projektu Varianty - jak postupovat, chceme-li ve škole zavést celý ŠVP (kam zařadit přemýšlení o průřezových tématech)
(Práce ve skupinách)
Podmínky, které musejí být splněny ještě před započetím tvorby ŠVP:
Podmínky, které musí být splněny ještě před započetím tvorby ŠVP:
Speciální úkol pro skupinu Táborská - jaké kroky volit pro lektorování tvorby ŠVP:
Pokračování prací na plánování multikulturní výchovy do ŠVP v projektu Varianty - propojení tematických okruhů MKV s očekávanými výstupy - velice konkrétně
Jazyk a jazyková komunikace
Český jazyka a literatura
Jazyková výchova
Očekávaný výstup týkající se práce se slovníkovými příručkami se jeví jako vhodné místo propojení MKV s jazykovou výchovou. Můžeme sem zařadit tyto typy práce:
Matematika a její aplikace
Závislosti, vztahy a práce s daty
Statistika
Cíl na konci lekce: Grafické zpracování dat
Očekávané výstupy:
Prostředky k dosažení cíle (co se musí dělat, abychom cíle dosáhli):
Člověk a jeho svět
Místo, kde žijeme
1. ročník
2. ročník
3. ročník
Místo, kde žijeme
Lidé kolem nás
Lidé a čas
Výchova k občanství
1 Materiál byl zpracován s využitím výstupů ze seminářů interkulturní výchovy v rámci projektu Varianty. V něm pracují základní školy: 1. ZŠ Příbram; ZŠ Modřanská, Angelovova ul. v Praze 4; ZŠ Zákolany u Kladna; ZŠ Stará Ves; ZŠ Červený vrch, Alžírská ul. v Praze 6; SZŠ Máchovo nám. z Děčína; ZŠ Táborská v Praze 4; ZŠ Špitálská v Praze 9; ZŠ Husova z Liberce; ZŠ Šrámkova z Opavy; ZŠ Norská z Kladna. Metodické vedení O. Hausenblas, H. Košťálová.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.