Odkazy na zajímavé informace k textu:
www.shakuhachi.cz/dilo/cz/rozhlas_porady.htm
world.freemusic.cz
folklor.lincovery.com
Při realizaci tématu v podobě bloku několika hodin nebo projektu žáky seznámíme s možnostmi hodiny muzikoterapie. Doporučujeme (dle zvážení učitele) ponechat maximální možný prostor a nabídnou žákům více variant strukturace hodiny. Je dobré, když můžeme pracovat při muzikoterapii na základě aktivního zájmu, přístupu a chuti žáků. Velkou výhodou v muzikoterapii je, že je „vše dovoleno".
Struktura vyučovací hodiny:
1. Základy Muzikoterapie
Muzikoterapie vychází z poznání, že hudba léčí, harmonizuje tělo i duši, přináší radost.
Muzikoterapie pracuje s prožitkem zvuků a rytmů, využívá relaxační techniky, techniky extáze, imaginaci a mnoho jiných technik, vedoucích např. k uvolnění, soustředění, odpočinku.
Pasivní muzikoterapie se zaměřuje na poslech hudby, kdy si klient všímá vnitřních procesů vyvolaných ukázkou a chápe možnost následného zpracování této látky ve skupinové či individuální psychoterapii. K metodám pasivní muzikoterapie patří např. autogenní trénink, relaxační dýchání, práce s energií těla i ducha v dalších navazujících činnostech.
Aktivní muzikoterapie zapojuje klienta do terapeutického procesu spoluvytvářením zvukového okolí, nabízí možnost seberealizace, uvědomování si vlastní nebo skupinové dynamiky. Hudba a rytmus v tomto případě slouží klientovi jako vyjadřovací prostředek, je nabídkou jiného než slovního vyjádření pocitů a myšlenek. Náplní aktivní muzikoterapie jsou psychodynamické hry s hudbou, výrazový tanec, hra na tělo, rytmická cvičení, dechová cvičení atp. Velmi významnou složkou muzikoterapie je nácvik vnímání přirozených i umělých zvuků krajiny, který klientovi pomáhá pochopit změny nálady způsobené zvukovým působením jeho okolí.
Muzikoterapie:
2. Poslech hudební ukázky
Varianty:
a) poslech hudební audio ukázky
Před poslechem hudební ukázky se doporučuje krátké, ale výrazné procvičení, vydýchání a uvolnění svalů (hlavy, těla a končetin)
b) audiovizuální hudební ukázka
3) Společné sdílení pocitů a emocí po skončení ukázky
a) poslech hudební audio ukázky
b) audiovizuální hudební ukázka
Možnosti použití vizuálních variant hudební ukázky:
http://www.youtube.com/watch?v=gue7ahBOiwQ
http://www.youtube.com/watch?v=PSwg8h5hVCQ
http://www.youtube.com/watch?v=fryuQVAuASs&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=MCzEASlr_i4
Struktura vyučovací hodiny:
Motivace - např. pomocí těchto otázek:
Jakou hudbu posloucháte?
Poslech hudby podporuje vyjádření myšlenek a pocitů, evokuje vzpomínky a asociace a zpřístupňuje zážitky z nevědomí.
Co vám přináší poslech hudby a co pro vás hudba znamená?
Hudba ovlivňuje spoustu faktorů, které umožňují u člověka např. nejen rychleji myslet a reagovat, relaxovat i léčit, ale také rozvíjet ducha a vnímání sebe sama: to napomáhá jedinci lépe porozumět svým pocitům a emocím, které člověk při hudbě cítí a prožívá. Tyto aspekty hudby pak potažmo přispívají k lepšímu porozumění lidí mezi sebou navzájem.
Víte, co je to muzikoterapie?
Muzikoterapie je definována pomocí pojmů hudba a terapie, neboť oba mají v životě specifickou funkci. Je podporovaná všemi druhy zvuků a hudby.
Muzikoterapie je plánovité a kontrolované použití hudby k terapeutickým účelům s dětmi, mládeží a dospělými se zvláštními potřebami na základě sociálních, emocionálních, fyzických nebo duševních omezení.
Muzikoterapie je cílené použití hudby, aby se dosáhlo terapeutických cílů - uvedení do původního stavu a udržení i podpora duševního a tělesného zdraví. Prostřednictvím muzikoterapie by každý člověk měl dostat příležitost lépe porozumět sobě samému a svému okolí, pohybovat se v něm volněji, svobodněji i efektivněji a rozvíjet lepší psychickou a fyzickou stabilitu a flexibilitu.
Slyšeli jste někdy, že hudba léčí?
Muzikoterapie napomáhá ke sdílení pocitů a emocí žáků, které při relaxaci u poslechu hudby měli. Dále také podporuje sebedůvěru, sebevědomí a sebedisciplínu jedince stejně, jako prohlubuje vnímání a uvědomování druhých lidí, jejich pocitů, emocí a způsobu vyjadřování a vnímání.
Hudební vyjádření na základě vnímání hudby odráží vnitřní emoce a pocity, které při relaxaci uvolňují fantazii a rozvíjejí kreativitu při další práci s hudební ukázkou. Jednou z používaných technik v muzikoterapii je také poslech.
Muzikoterapie pomáhá člověku:
Už jste se s ní někdy setkali? Chcete si společně vyzkoušet, jak probíhá muzikoterapie? Jak na vás hudba působí?
Kreativní vyjádření emocí - sebevyjádření:
1) Vymalovávání
2) Umělecké zpracování
3) Brainstorming - vytváření příběhu bez video ukázky
Brainstorming v muzikoterapii
Cíl 1:
Pokuste se společně se žáky rozebrat ukázku a hledejte obsah jejího sdělení - pracujte na základě individuálních emočních prožitků žáků po zhlédnutí ukázky.
Cíl 2:
V rámci této metody je úkolem učitele přimět žáky ke kreativní práci s audiovizuální hudební ukázkou. Žáci mají na základě ukázky dojít k tématu ukázky, rozvíjet jej a vytvořit vlastní příběh na danou hudební ukázku. Smyslem je, aby žáci byli schopni vlastního vyjádření svých pocitů a emocí, zamyšlení se nad tématem, rozborem a analýzou ukázky, zhodnocením, názorem a vlastní prací na základě hudebního prožitku.
Cíl 3:
Před hudební ukázkou a prací s ní se zeptejte žáků, zdali vědí, jaká česká skladba je nejhranější. Více viz http://www.antonin-dvorak.cz/zajimavosti.htm - tato skladba od českého autora je dokonce i hymnou jednoho státu, zazněla na měsíci a dokonce nese i poselství lidstva hlubokému vesmíru na sondách Voyager 1 a Voyager 3. Poté pustíme audiovizuální či jen hudební ukázku, se kterou budeme dále pracovat.
Úkol č. 1:
Učitel vede žáky k tomu, aby dokázali popsat své emoce a pocity, analyzovat ukázku, vyjádřit shodu či rozpor nad jejím sdělením, společně vytvořit vlastní příběh k hudební ukázce.
Příklady otázek pro žáky:
Úkol č. 2:
Vytvořte k hudební ukázce vlastní příběh - žáci mají na základě emočního sdělení a krátké diskuze nad ukázkou vytvořit vlastní příběh k hudební ukázce (forma zpracování je libovolná).
Úkol č. 3:
Na základě hudební ukázky a toho, jak na vás hudba zapůsobila, vytvořte svůj odkaz jiným civilizacím, který by jste poslali za celé lidstvo do vesmíru. Učitel s žáky rozebírá, jak na ně skladba zapůsobila a proč byla vybrána. Žáci mají za úkol na základě hudební ukázky vytvořit vlastní nebo týmovou zprávu lidstva do vesmíru.
Příklady otázek pro žáky:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: