Cílem tohoto bloku více hodin, který je určen žákům druhého stupně základní školy a nižšího stupně víceletého gymnázia, je naučit je strukturovat složitý problém období druhé světové války. Naučit je srozumitelně a co nejnázorněji řetězit stěžejní informace a pojmy. Usnadnit zapamatování a ukotvení období druhé světové války v kontextu dějinného vývoje.
Zadáváme otázky a úkoly, které směřují k tématu druhé světové války.
Příklady:
Proběhne diskuse, argumentace. Učitel nebo žák zapisuje na flipový papír (nebo na tabuli) důležité pojmy, informace, letopočty, které vyplynou z diskuse. Je možné využít i výpočetní techniku, dataprojektor a interaktivní tabuli.
Cílem tohoto kroku je, aby si žáci vybavili, pojmenovali, prodiskutovali a utřídili jednotlivé etapy, osobnosti, události a informace o druhé světové válce. V návaznosti na to pak vizualizovali jejich vzájemnou provázanost.
Postup:
Úkol:
Je nutné jasně vymezit čas na jednotlivé kroky. Takto obrazně vytvořené sítě odpovídají ve velké míře způsobu fungování našeho mozku. Ukládání informací ve velkém mozku se neuskutečňuje lineárně, ale strukturovaně.
Zadáváme otázky a úkoly, které směřují k tématu druhé světové války.
Příklady:
Poznámka:
Kritéria hodnocení je možné upravit či doplnit dle potřeby či aktuální situace.
Kritéria pro hodnocení skupinové práce a pro hodnocení naplnění zadaného úkolu - skupina (k odpovědi dojde každý člen skupiny po diskusi s ostatními)
|
ANO |
ČÁSTEČNĚ |
NE |
Vypracovali jsme před započetím práce jasný plán postupu? |
|
|
|
Přizpůsobovali jsme plán tvorby měnícím se okolnostem? |
|
|
|
Měl každý člen skupiny přidělen konkrétní úkol? |
|
|
|
Řekli jsme si, jak se nám práce podařila? |
|
|
|
Vyhledali jsme to, co jsme nevěděli, v různých zdrojích informací? |
|
|
|
Má naše práce logickou strukturu? |
|
|
|
Dokončili jsme úkol ve stanoveném čase? |
|
|
|
Je naše práce použitelná pro další učení? |
|
|
|
Kritéria pro hodnocení skupinové práce a pro hodnocení naplnění zadaného úkolu - přínos jednotlivce (k odpovědi dojde každý samostatně)
|
ANO |
ČÁSTEČNĚ |
NE |
Sdílel jsem s ostatními své nápady a informace? |
|
|
|
Cítil jsem odpovědnost za výsledek? |
|
|
|
Naslouchal jsem názorům ostatních? |
|
|
|
Byl podíl všech členů na myšlenkové mapě vyrovnaný? |
|
|
|
Naučil jsem se něco nového? |
|
|
|
Zažil jsem pocit úspěchu? |
|
|
|
Ztotožňuji se s výsledkem práce skupiny? |
|
|
|
Je to, co jsem se naučil, pro mne důležité? |
|
|
|
Použitá literatura a zdroje:
KOVALIKOVÁ, S.: Integrovaná tematická výuka, Kroměříž 1995
ŠAMŠULA, P.: Průvodce výtvarným uměním IV, SPL-Práce 1994
KUKLÍK, J.: Dějepis - nejnovější dějiny, SPN 1999
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.