Odborné články Základní vzdělávání Starověké Řecko v datech - hra
Odborný článek

Starověké Řecko v datech - hra

1. 12. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Markéta Krůželová

Anotace

Žáci si formou hry, při které se pohybují po třídě, opakují učivo o starověkém Řecku.

Žáci si formou hry, při které se pohybují po třídě, opakují učivo o starověkém Řecku. Jejich úkolem je nejen zjistit požadované letopočty od spolužáků, ale též jejich zapracování do časové přímky.

Cíl hodiny

Znalosti, schopnosti, dovednosti:
Žák:

  • naučí se použít nabyté znalosti v nové situaci,
  • umí vytvořit časovou osu a přiřadit časové údaje na správné místo,
  • dokáže přiřadit letopočet k vybrané události a přiřadit je k časové ose,
  • chápe kontext a souvislosti jednotlivých událostí.

Hodnoty, postoje:
Žák:

  • uvědomuje si souvislosti evropských kořenů a kontinuity evropského vývoje,
  • chápe nutnost spolupráce k dokončení své práce,
  • buduje si pocit zdravého sebevědomí tím, že celou hodinu pracuje samostatně a dochází sám k hmatatelným výsledkům.

Kroky realizace

1. Časová přímka

  • Všichni žáci si otevřou sešit dějepisu (A5) tak, aby před sebou měli volný dvojlist, tím jim vznikne plocha o velikosti A4, kterou si připraví na výšku.
  • Každý žák si na levý okraj sešitu narýsuje svislou časovou přímku a označí na ní roky 2500 let př. Kr. - 1 př. Kr (100 let = 1 cm) - přímka bude tedy dlouhá cca 25 cm.

2. Pracovní materiál

  • Učitel rozdá každému žákovi jeden lísteček s událostí a letopočtem, každý žák má jiný lísteček (Příloha č. 1).
  • Učitel rozdá každému žákovi pracovní list, na kterém jsou napsány události bez letopočtu, všichni žáci mají stejný pracovní list (Příloha č. 2).
  • Každý žák si svůj pracovní list nastříhá na lístečky.
  • Události na pracovních listech se shodují s událostmi na samostatných lístečcích.

3. Zjišťování letopočtů

  • Žáci se na pokyn učitele začnou pohybovat po třídě a zjišťovat od ostatních spolužáků, kdy se která událost odehrála - každý žák zná jen jeden letopočet, proto se musí setkat každý s každým.
  • Všechny zjištěné letopočty si žáci zapíší k událostem na rozstříhaném pracovním listu.
  • Jejich cílem je doplnit letopočet ke všem událostem.

4. Dotvoření časové přímky

  • Každý žák si do sešitu k časové přímce dolepí události se zjištěnými letopočty.

Hodnocení

Tato hodina je připravena pro 18 žáků - 18 událostí v pracovních listech. Učitel vždy musí dopředu zjistit počet žáků ve třídě a přizpůsobit tomu počet údajů v pracovních listech (ubrat nebo přidat další).

Pro žáky je tento styl výuky zajímavý, klade důraz na jejich samostatnost a schopnost komunikovat s ostatními. Většina z nich zvládla celou práci zcela samostatně, některým pomáhal asistent a pedagog.

Literatura a použité zdroje

[1] – AUGUSTA, P.; HONZÁK, F. Dějiny starověkého Řecka a Říma - učebnice pro základní školy. 1. vydání. Praha : SPN, 1994. 107 s. ISBN 80-208-0314-9.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
20.51 kB
PDF
Příloha č. 1 - Události s letopočtem
pdf
13.67 kB
PDF
Příloha č. 2 - Pracovní list

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Markéta Krůželová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
  • Jsme Evropané

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Dlouhé pravítko, psací potřeby, rozstříhaná Příloha č. 1, nakopírovaná Příloha č. 2, sešity do dějepisu, nůžky, lepidlo