Národní ústav odborného vzdělávání vydal příručku pro učitele základních a středních škol pod názvem „Finanční gramotnost - obsah a příklady z praxe škol", která je nyní k dispozici také online včetně všech příloh. Příručka byla zpracována v rámci resortního projektu MŠMT autorským týmem pod vedením Ing. Petra Klínského (OA Heroldovy sady, Praha) a ve spolupráci se zástupci Výzkumného ústavu pedagogického v Praze. Součástí příručky jsou příklady dobré praxe, které na základě svých zkušeností z výuky zpracovali učitelé z vybraných základních škol, gymnázií a středních odborných škol.
Příručka představuje zatím jediný ucelený koncepční materiál v oblasti finančního vzdělávání, který je určen především učitelům základních a středních škol a poskytovatelům DVPP. Jejím účelem je seznámit širší pedagogickou veřejnost s problematikou finanční gramotnosti a možnostmi její aplikace v prostředí školy.
Text se zaměřuje na vysvětlení finanční problematiky, jejíž jednotlivá témata i jejich didaktické možnosti ilustruje na konkrétních příkladech. Seznamuje učitele a další uživatele z řad širší pedagogické veřejnosti se základními finančními pojmy, pojetím finanční gramotnosti na základních a středních školách a způsoby jejího možného uplatnění ve výuce. Příklady dobré praxe ze škol slouží jako ilustrativní materiál a mohou být využity jako náměty pro metodické zpracování finanční problematiky ve výuce. Příručka se může stát rovněž východiskem pro tvorbu učebnic a dalších metodických materiálů a didaktických pomůcek.
Obsah příručky vychází ze Standardů finanční gramotnosti pro základní a střední vzdělávání (dále Standardy FG), které byly schváleny Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstvem financí a Ministerstvem průmyslu a obchodu v roce 2007. Standardy FG byly v plném rozsahu zapracovány do schválených rámcových vzdělávacích programů pro gymnaziální a střední odborné vzdělávání (RVP G/GSP, RVP SOV). Zapracování Standardů FG do Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) se předpokládá v nejbližším termínu jeho úprav. Do té doby mohou základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií finanční problematiku implementovat do výuky na dobrovolné bázi.
Publikace zahrnuje výkladový text (ve formátu pdf), ukázky možného metodického zpracování finanční problematiky ve výuce a další doplňkové podklady, jako jsou Standard finanční gramotnosti pro základní a střední vzdělávání, modelové příklady z finanční matematiky a odkazy na další prameny (ve formátu zip).
Použitá literatura:
P. Klínský a kol.: Finanční gramotnost - obsah a příklady z praxe škol. Praha: NÚOV, 2008.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.