Odborný článek

Projekt Moře

3. 10. 2008
Předškolní vzdělávání
Autor
Bc. Kateřina Tomášová

Anotace

Jak se žije u moře? A co se dá u moře dělat? Pojďte si to s námi vyzkoušet…

Charakteristika integrovaného bloku Projekt Moře je zaměřen nejen na zdokonalování pohybových dovedností a rozvoj pohybových schopností dětí předškolního věku, ale i získání základních poznatků o moři a životu v něm.
Očekávané výstupy Zdokonalit svoji pohybovou obratnost a lokomoční dovednosti.
Osvojit si elementární poznatky o životě u moře i v něm.
Organizace řízení učební činnosti Skupinová, frontální, individuální
Organizace prostorová Specializovaná učebna – tělocvična, sportovní hřiště, školní třída, herna
Organizace časová 2 týdny
Věková skupina 3 – 6 let

Foto
1. Foto

Oblast, která tvoří jádro projektu:
  • dítě a jeho tělo
Další integrované oblasti:
  • dítě a jeho psychika
  • dítě a ten druhý
  • dítě a společnost
  • dítě a svět
Hlavní cíle projektu:
  • seznámit děti s životem u moře a v moři
  • seznámit děti s životem na ostrově uprostřed moře
  • rozvíjet pohybovou obratnost
  • rozvoj lokomočních dovedností
  • rozvoj tvořivosti a fantazie
Pomůcky:
  • nahrávka se zvuky moře
  • větší pruh nejlépe modré látky - cca 2 x 2 metry, popř. tzv. padák
  • velké kostky (Polykarpova stavebnice, molitany...)
  • předměty související s mořem - mušle, ryby z papíru, kamínky...
  • lavička, žíněnka
  • rytmické nástroje - bubínek, dřívka, tamburína...
Předpokládané činnosti dětí
Úvod-rozehřátí, uvolnění:
  • motivace - blížící se prázdniny, povídání si s dětmi kam pojedeme - mnozí z nás pojedou k moři
  • jak šumí moře - poslech zvukové nahrávky
  • odjezd k moři - nápodoba různých dopravních prostředků (ke všem činnostem vytleskáváme rytmus nebo použijeme básničku či písničku)
    • chůze vzástupu - vlak
    • střídání chůze a běhu skroužkem - auto (vystřídáme rychlosti od nejvyšší po nejnižší, zastavení na smluvený signál...)
    • běh supažením - letadlo
    • jízda „na kole"...
  • příjezd k moři - vydýchání, odpočinek - relaxační hudba, šumění moře...
Hlavní část-soustředění:
  • povídání o moři a o vlnách - vytvoření vln pomocí velké modré látky (možno využít i tzv. padák), všechny děti se drží okraje a podle pokynů učitelky provádějí úkony (vzpaží, dřepnou si..., děti můžeme rozdělit u látky na dvě skupiny, každá může dělat něco jiného);
  • hra na námořníky -1. skupina staví lodě z kostek (Polykarpova stavebnice), 2. skupina aranžování okolí lodi - moře, ryby, vodní rostliny, necháme děti volně se rozhodnout do které skupiny;
  • plavba lodí - po skupinách, ostatní plavbu doprovázejí zpěvem, tancem a hrou na rytmické nástroje, hra na domorodce z mořského ostrova; skupiny dětí se po určité době střídají, můžeme jim zapůjčit různé kostýmy „domorodců" (lze i vytvořit s dětmi v průběhu her ráno);
  • zdravotní cvičení motivované životem na ostrově - lze zařadit jakékoli cviky, k nimž vymyslíme vhodnou motivaci (např. otáčení hlavy ze strany na stranu - rozhlížíme se po ostrově, stoj na špičkách - vzpažit - předklon - trhání kokosových ořechů...) - příklady cviků (viz příloha);
  • podle možností návštěva plaveckého bazénu - hry ve vodě, předplavecká výuka, seznámení se s nebezpečím které hrozí u vody;
  • cvičení motivované životem zvířat z ostrova - písnička Čáry, máry, ententýky, překonávání různých druhů překážek, cvičení s náčiním (drátěnky, houbičky, malé míčky...) - viz příloha;
  • zařazení pohybových her - Na opice, Na kouzelníka, Na žahavé medúzy, Na ostrovy, Na žraloka, Kuba řekl apod. (pravidla v příloze);
  • cesta domů - podobně jako v první části můžeme nechat i děti, aby nějakou cestu vymyslely samy, můžeme využít různé nářadí a udělat cestu těžší díky překážkové dráze - chůze po lavičce, přitahování po lavičce, podlézání různě vysokých překážek, prolézání strachovým pytlem apod.;
  • v průběhu projektu zařazujeme i další činnosti - grafomotorické cviky (vlnky), stříhání (ryby), malování do vlhkého podkladu (barva moře), stavby z písku na pískovišti, sestavování obrázků z mušlí, dle možností návštěva akvária s mořskými rybami nebo ZOO, básničky a písničky o moři apod.;
Závěr, reflexe, hodnocení:
  • zhodnotíme, co se povedlo a co ne, co děti nejvíce bavilo, popřípadě rozšíření projektu
  • hodnocení dětmi - jak se cítily v různých rolích (námořníci, domorodci, zvířata)
  • využijeme dětských nápadů k dalšímu rozšíření projektu
Přílohy

Cvičení bez náčiní
Cvičení s náčiním
Překážková dráha
Pohybové hry

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
28.32 kB
PDF
Cvičení bez náčiní
pdf
27.34 kB
PDF
Cvičení s náčiním
pdf
40.04 kB
PDF
Pohybové hry
pdf
25.39 kB
PDF
Překážková dráha

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Bc. Kateřina Tomášová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje; chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí; poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo dokázalo a zvládlo
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého
  • Předškolní vzdělávání
  • Sociální a personální kompetence
  • ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna