Žáci jsou vedeni k zájmu o naši obec po celý školní rok různými způsoby. Tato vyučovací hodina je zaměřena na práci s textem ve 3. a 4. ročníku.
Žáci 5. ročníku v této hodině pracují převážně samostatně. Jejich práce je zaměřena na procvičování dovedností při práci na PC. Použití elektronické pošty - přečtení zadání samostatné práce, práce v programu PowerPoint, vyhledávání obrázků (Google).
Po celý školní rok se žáci učí, jak rozpoznávat to, co je pro ně v textu nové a co už znají, co je podstatné. (Jsou zvyklí používat značky, které mohou zapisovat přímo do okopírovaného textu.) Připravují si otázky, pokud něčemu neporozuměli, formulují a vyjadřují své myšlenky, naslouchají promluvám druhých, účinně se zapojují do diskuse.
Žáci zjišťují, že shromážděním informací od více lidí se poznání zlepšuje, rozvíjejí mluvený projev. Učí se volit vhodné verbální i nonverbální prostředky.
Ve třídě se třemi ročníky žáci velmi často samostatně řeší problémy vzniklé při samostatné práci, protože zde není možné kdykoliv se obracet s dotazy na učitele. Ale i při takto náročné organizaci vyučování prochází učitel mezi lavicemi a s žáky nonverbálně komunikuje, čímž jim poskytuje zpětnou vazbu. Žáci jsou tak informováni, zda se ve své práci ubírají správným směrem.
Hodnocení učitele dává žákům možnost brát vzniklé problémy jako výzvu, nebát se. Sebehodnocení na konci hodiny je zdrojem vnitřní motivace.
Vyučovací hodina prvouky a vlastivědy ve 3., 4., 5. ročníku ZŠ
(součást projektu Naše obec a okolí)
Poznámky:
Kurziva - přímá práce učitele a učivo
ostatní - samostatná práce žáků
3. ročník 4. ročník 5. ročník
Úvod, Seznámení s dějem místní pověsti, hledání odpovědi na otázku, proč se sousední obec jmenuje Tupadly |
Sestavení rozstříhaného textu známé místní pověsti |
Vytvoření prezentace na PC: Kultura ve druhé polovině 19. století, Svatopluk Čech (žil v dětství v naší obci) |
Křížovkou se procvičuje a opakuje již probrané učivo (světové strany, barvy na mapě, práce s mapami na internetu, letecké snímky) frontální práce |
Společně s 3. ročníkem frontální práce |
Zjišťují úkol na dnešní hodinu přečtením v elektronické poště: Vyhledat v textu v učebnici jména básníků druhé poloviny 19. století, vyhledat na PC jejich foto, vytvořit prezentaci. Připravit odpověď na otázku: Který z básníků pobýval v dětství v naší obci? individuální práce |
Vyhledávají v mapách na internetu (letecké snímky) dům, ve kterém bydlí - zadání úkolu vyšlo v křížovce individuální práce |
Společně s 3. ročníkem individuální práce |
Kontrola žáků, popřípadě individuální pomoc při samostatné práci individuální práce |
Tiché čtení místní pověsti I kdyby mne čert vzal individuální práce v závěru ve dvojicích se 4. ročníkem |
Sestavování textu (rozstříhaná pověst po odstavcích) individuální práce v závěru ve dvojicích s 3. ročníkem |
Práce na PC individuální práce |
Hlasité čtení žáky, práce s textem pověsti, učitel klade otázky, žáci komunikují s učitelem, mezi sebou - reagují jeden na druhého frontální práce |
Kontrola správného sestavení textu Společně s 3. ročníkem frontální práce |
Práce na PC Dokončení práce na PC individuální práce |
Ilustrace pověsti individuální práce |
Zápis individuální práce |
Prohlédnutí prezentací, hledání souvislosti dnešního učiva 5. ročníku s učivem o obci - Svatopluk Čech, připomenutí, ve kterém domku v Bezděkově u Klatov žil, práce s chybou, hledání správného řešení ve skupině počáteční práce ve skupině přechází ve frontální práci |
Závěr, zhodnocení učitelem, pochvaly, sebehodnocení žáky - do připraveného diagramu na magnetické tabuli - nalepením samolepky s vlastním komentářem |
|
|
Závěr
Tato vyučovací hodina byla jen zlomkem projektu Naše obec a okolí. Práce na projektech přináší spoustu činností, které zpestřují školní práci a žáci je vítají. Při práci nejde o zapamatování si faktů, ale o získání dovedností, jak si potřebné informace vyhledat a dále je přehledně zpracovat.
Tento projekt byl zakončen tiskovou konferencí, která se uskutečnila na OÚ. Žáci si zahráli na novináře, na jejich dotazy odpovídal starosta obce a redaktorka Klatovského deníku.
Projekt Naše obec a okolí splnil svůj cíl, poskytl žákům mnoho informací, ale i zajímavých činností. Poučením pro příště je nabídnout více času a prostoru žákům k vyjádření jejich pocitů a zážitků.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.