Odborné články Základní vzdělávání Perdu à Paris! Navigue-moi avec ta voix (A1)
Odborný článek

Perdu à Paris! Navigue-moi avec ta voix (A1)

Anotace

Tato výuková aktivita propojuje reálnou komunikaci s digitální gramotností. Žáci se naučí orientovat ve městě, udílet pokyny k cestě a porozumět jim, to vše v autentickém kontextu mapy města. Pomocí digitální aplikace MapHub si vytvoří interaktivní mapu fiktivního (nebo skutečného) města a nahrávají hlasové pokyny pro svého spolužáka, který „něco hledá ve městě“. Aktivita rozvíjí nejen jazykové dovednosti, ale i orientaci v prostoru a schopnost pracovat s digitální mapou.

Úvod

Stupeň vzdělávání: ZŠ / SŠ

Věková skupina: 12–18 let

Tematický okruh: Město a pohyb v něm

Časová dotace: 45 minut

Příprava: 10 minut (registrace a seznámení s mapovým nástrojem)

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

Oborové: Žáci a žákyně znají základní budovy ve městě: la boulangerie, la gare, la banque, le parc, le supermarché, l’école… Tvoří jednoduché věty s předložkami místa: à droite, à gauche, tout droit, derrière, en face de…

Digitální: Žáci a žákyně pracují s webovým prohlížečem, vkládají body do digitální mapy. Uloží, sdílí a zobrazí interaktivní mapu.

Přínos využití digitálních technologií:

Díky této aktivitě žáci a žákyně rozvíjejí svou digitální gramotnost tím, že aktivně pracují s online mapami (v tomto případě s MapHub), učí se vkládat body zájmu, popisky a orientovat se v digitálním prostoru. Zároveň vytvářejí vlastní multimediální výstup – nahrávají hlasové pokyny ve francouzštině pomocí nástrojů jako Vocaroo, generují QR kódy a propojují je s mapou. Digitální technologie tak nejsou pouhým doplňkem, ale přirozeně podporují jazykové dovednosti a umožňují žákům funkčně využít francouzštinu v realistickém, interaktivním kontextu.

Cíl

Žáci si osvojí slovní zásobu a fráze pro orientaci ve městě a procvičí porozumění pokynům. Vytvoří vlastní digitální mapu města s vyznačenými trasami a nahranými hlasovými instrukcemi ve francouzštině.

Žáci a žákyně:

  • odpoví na otázky typu: Où est? Comment aller à…?
  • vytvoří interaktivní mapu s trasou městem.
  • zaznamenají hlasové pokyny pro cestu z bodu A do bodu B.
  • použijí správné výrazy pro směr, orientaci a určení místa.

POPIS VZDĚLÁVACÍ AKTIVITY

EVOKACE (15 minut) – „C'est une ville!“

1. Opakování budov ve městě – Učitel ukazuje karty s budovami typickými pro město (zdroj v Canvě ZDE) a společně se žáky pojmenovávají: la gare, le café, la piscine, l’école, la pharmacie, le musée, la mairie…

2. Interaktivní kvíz (Wordwall – zdroj ZDE) – Tématem je význam budov + předložky místa.

3. Ukázka základních směrů:  Allez tout droit. Tournez à droite. Prenez la première rue à gauche…

Rozestavte žáky po třídě a „navigujte je“. Toto krátké pantomimické cvičení (učitel říká – žáci se pohybují) jim pomůže začít uvažovat o směrech ve francouzštině. Na lavice umístěte karty s obrázkami budov, aby "navigování" žáků mělo i konkrétní vizuální cíl. 

UVĚDOMĚNÍ (25 minut) – „Navigue-moi!“

Žáci vytvoří dvojice: Jeden je navigátor, druhý ztracený turista.

Učitel ukáže krátkou ukázku práce s Google My Maps nebo MapHub:

  1. Jak vložit body do mapy.

  2. Jak přidat trasy.

  3. Jak nahrát krátké hlasové poznámky (přes Vocaroo, AudioNote nebo přímo do mapy).

Zadání pro dvojici: 

  1. Vytipujte 4–5 míst ve městě, která si chcete vyznačit (např. od hotelu k muzeu).
  2. Navigátor vytvoří trasu v mapě a nahraje hlasové pokyny ve francouzštině (min. tři směrovací věty).
  3. Turista dostane pouze odkaz na mapu – má dojít do cílového místa podle hlasových pokynů.

Práce s jazykem:

Podporujeme žáky v tom, aby při načítání zvukových navigačních pokynů využívali modelových vět:

Tu es à la gare. Prends la première rue à droite. Où tu arrive?

Traverse la place, puis tourne à gauche… Où tu arrive?

Hotové pokyny pak nahrávají v aplikaci Vocaroo. Vygenerovaný QR kód poté umístí na mapu a pošlou spolužákovi na e-mail.

Ukázka výstupu:

Zadání:

Kam dojdeš?  Načti si QR kód a odpověz na otázku podle zvukové stopy, kterou ti připravil „navigátor“.

Řešení: Où tu arrive? – Je sors du musée du Louvre et je vais à la poste.

Reflexe – Est-ce que j’ai bien compris? (10 minut)

Všichni na závěr společně diskutují: Est-ce que c’était facile de suivre la voix? Qu’est-ce que tu as appris aujourd’hui? Quels mots ont été nouveaux ou difficiles?

Metodická poznámka:

Pokud nejsou k dispozici počítače, lze aktivitu realizovat offline s tištěnou mapou (nebo mapou v učebnici) a nahrávkou pořízenou na telefon. Pokročilejší žáci mohou místo nahrávky napsat i krátký text s pokyny (pro čtení s porozuměním).

Reflexe

Zkušenosti s ověřováním ve výuce: Dnešní hodina byla přesně ten případ, kdy se učitel nemusí ptát: „Bavilo vás to?“ – Odpověď byla vidět i slyšet. Žáci šli do aktivity naplno, smáli se, chtěli pokračovat. Zopakovali jsme názvy městských budov (la poste, le musée, l’aéroport…), oživili směry pomocí pantomimy (à gauche, tout droit, tourne à droite) a díky Wordwallu si ověřili, co umí a kde mají ještě mezery. Největší hit byl ale MapHub. Každá dvojice vytvořila vlastní mapu města, nahrála hlasovou navigaci a poslala ji spolužákovi. Bylo to živé, kreativní a naprosto autentické. Jeden tým přidal zvuk tramvaje, jiný začal navigaci slovy „Mesdames et messieurs, attention…“ jako v pařížském metru. Skvělá energie, skvělé výkony. A opět se mi potvrdilo, že mí žáci jsou mnohem více digitálně zdatní, než jsem si myslela.

Zdroje:

  • SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada, 2019. ISBN isbn9788027122547.
  • HLADÍK, Petr. Tipy a triky pro výuku cizích jazyků: inspirace pro všechny jazykáře. Praha: Grada, 2021. ISBN 978-80-271-3194-5
  • https://elcondefr.blogspot.com/
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
12.74 MB
PDF
Výukové karty - budovy ve městě
Autor
Mgr. Pavlína Jurzykowská, DEA

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Revidované RVP od 2025

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít
  • Gymnázium
  • Kompetence digitální
  • ovládá potřebnou sadu digitálních zařízení, aplikací a služeb, využívá je při školní práci i při zapojení do veřejného života; digitální technologie a způsob jejich použití nastavuje a mění podle toho, jak se vyvíjejí dostupné možnosti a jak se mění jeho vlastní potřeby;

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

PC nebo tablety s připojením k internetu

Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.

Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/