Stupeň vzdělávání: ZŠ / SŠ
Věková skupina: 12–18 let
Tematický okruh: Město a pohyb v něm
Časová dotace: 45 minut
Příprava: 10 minut (registrace a seznámení s mapovým nástrojem)
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové: Žáci a žákyně znají základní budovy ve městě: la boulangerie, la gare, la banque, le parc, le supermarché, l’école… Tvoří jednoduché věty s předložkami místa: à droite, à gauche, tout droit, derrière, en face de…
Digitální: Žáci a žákyně pracují s webovým prohlížečem, vkládají body do digitální mapy. Uloží, sdílí a zobrazí interaktivní mapu.
Přínos využití digitálních technologií:
Díky této aktivitě žáci a žákyně rozvíjejí svou digitální gramotnost tím, že aktivně pracují s online mapami (v tomto případě s MapHub), učí se vkládat body zájmu, popisky a orientovat se v digitálním prostoru. Zároveň vytvářejí vlastní multimediální výstup – nahrávají hlasové pokyny ve francouzštině pomocí nástrojů jako Vocaroo, generují QR kódy a propojují je s mapou. Digitální technologie tak nejsou pouhým doplňkem, ale přirozeně podporují jazykové dovednosti a umožňují žákům funkčně využít francouzštinu v realistickém, interaktivním kontextu.
Žáci si osvojí slovní zásobu a fráze pro orientaci ve městě a procvičí porozumění pokynům. Vytvoří vlastní digitální mapu města s vyznačenými trasami a nahranými hlasovými instrukcemi ve francouzštině.
Žáci a žákyně:
1. Opakování budov ve městě – Učitel ukazuje karty s budovami typickými pro město (zdroj v Canvě ZDE) a společně se žáky pojmenovávají: la gare, le café, la piscine, l’école, la pharmacie, le musée, la mairie…
2. Interaktivní kvíz (Wordwall – zdroj ZDE) – Tématem je význam budov + předložky místa.
3. Ukázka základních směrů: Allez tout droit. Tournez à droite. Prenez la première rue à gauche…
Rozestavte žáky po třídě a „navigujte je“. Toto krátké pantomimické cvičení (učitel říká – žáci se pohybují) jim pomůže začít uvažovat o směrech ve francouzštině. Na lavice umístěte karty s obrázkami budov, aby "navigování" žáků mělo i konkrétní vizuální cíl.
Žáci vytvoří dvojice: Jeden je navigátor, druhý ztracený turista.
Učitel ukáže krátkou ukázku práce s Google My Maps nebo MapHub:
Jak vložit body do mapy.
Jak přidat trasy.
Zadání pro dvojici:
Práce s jazykem:
Podporujeme žáky v tom, aby při načítání zvukových navigačních pokynů využívali modelových vět:
Tu es à la gare. Prends la première rue à droite. Où tu arrive?
Traverse la place, puis tourne à gauche… Où tu arrive?
Hotové pokyny pak nahrávají v aplikaci Vocaroo. Vygenerovaný QR kód poté umístí na mapu a pošlou spolužákovi na e-mail.
Ukázka výstupu:
Zadání:
Kam dojdeš? Načti si QR kód a odpověz na otázku podle zvukové stopy, kterou ti připravil „navigátor“.
Řešení: Où tu arrive? – Je sors du musée du Louvre et je vais à la poste.
Všichni na závěr společně diskutují: Est-ce que c’était facile de suivre la voix? Qu’est-ce que tu as appris aujourd’hui? Quels mots ont été nouveaux ou difficiles?
Pokud nejsou k dispozici počítače, lze aktivitu realizovat offline s tištěnou mapou (nebo mapou v učebnici) a nahrávkou pořízenou na telefon. Pokročilejší žáci mohou místo nahrávky napsat i krátký text s pokyny (pro čtení s porozuměním).
Zkušenosti s ověřováním ve výuce: Dnešní hodina byla přesně ten případ, kdy se učitel nemusí ptát: „Bavilo vás to?“ – Odpověď byla vidět i slyšet. Žáci šli do aktivity naplno, smáli se, chtěli pokračovat. Zopakovali jsme názvy městských budov (la poste, le musée, l’aéroport…), oživili směry pomocí pantomimy (à gauche, tout droit, tourne à droite) a díky Wordwallu si ověřili, co umí a kde mají ještě mezery. Největší hit byl ale MapHub. Každá dvojice vytvořila vlastní mapu města, nahrála hlasovou navigaci a poslala ji spolužákovi. Bylo to živé, kreativní a naprosto autentické. Jeden tým přidal zvuk tramvaje, jiný začal navigaci slovy „Mesdames et messieurs, attention…“ jako v pařížském metru. Skvělá energie, skvělé výkony. A opět se mi potvrdilo, že mí žáci jsou mnohem více digitálně zdatní, než jsem si myslela.
Zdroje:
Článek je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 4.0 .
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.
Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/

Národní pedagogický institut České republiky © 2025