Stupeň vzdělávání: Základní vzdělávání – 2. stupeň
Věková skupina: 13–15 let
Vzdělávací obor: další cizí jazyk – francouzský jazyk
Tematický okruh: pokyny a instrukce, psaní krátkého návodu, mediace
Časová dotace:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové:
Digitální:
Přínos využití digitálních technologií:
Hlavní cíl:
Žák/žákyně pomocí mediačních strategií sepíše a poté ústně sdělí jednoduché pokyny ve francouzštině v digitální podobě. Vytvoří krátký smysluplný výstup s využitím digitální technologie (Vocaroo).
Dílčí cíle:
Učitel nejprve vymezí situaci – probere s žáky, kdo z nich má doma nějakého zvířecího kamaráda, jak o něj pečuje, jaké jsou jeho povinnosti a co vše zahrnuje péče o zvíře (možno využít brainstorming nebo obrázkový slovník). Aktivita je vhodná i pro párovou nebo skupinovou práci.
Zadání: Odjíždíš na dovolenou a požádáš francouzsky mluvícího souseda, aby se postaral o tvou kartouzskou kočku. Vycházej z návodu, který si ale musíš sám vyhledat na francouzských internetových stránkách. Nalezený text si důkladně přečti a ověř jeho zdroje. Případně informace ověř hned na několika stránkách zaměřených na chov koček. Připrav si podle něj zjednodušený návod pro souseda – pět krátkých vět ve francouzštině s pokyny (např. krmení, voda, pohyb, kontakt, zdraví).
Metodická poznámka: Tuto metodiku lze jednoduše upravit také pro žáky se specifickými vzdělávacími potřebami – učitel si může v Canvě nebo v jiném editoru snadno připravit pseudo-autentický zjednodušený materiál (viz příloha). Ukázka je zde:
Autor: Pavlína Jurzykowská
Lze využít v rámci REFLEXE.
Zadání:
Ukázka výstupu:
Zde: https://voca.ro/1jfSv8XuQNJ4
(Autroka nahrávky: Aneta J., třetí rok výuky FRJ)
Transkripce výstupu:
Bonjour, Marc. Merci de t’occuper de ma chatte Minette. Donne-lui à manger le matin et le soir. Change son eau tous les jours. Laisse-la sortir, mais rentre-la le soir. Joue un peu avec elle. Vérifie si elle n´a pas de tiques. Merci beaucoup!
Metodická poznámka:
Doporučuji začít krátkým rozhovorem o tom, co všechno péče o zvíře obnáší – formou brainstormingu nebo s vizuální oporou (obrázky, piktogramy). Poté žákům nabídněte jazykovou oporu – vzorové věty nebo slovníček.
Je vhodné žákům nejprve umožnit sepsat si text nanečisto. V případě technických problémů lze využít i záznam přes mobilní diktafon.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce: Žáci aktivitu vnímali jako smysluplnou, protože kombinovala péči o zvíře a cizí jazyk v reálné situaci. Práce s Vocaroo byla pro ně jednoduchá, i méně digitálně zdatní žáci úkol s pomocí zvládli. Doporučuji připravit jazykové vzory dopředu – výrazně to pomohlo sebedůvěře žáků i kvalitě výstupů. Jedna hodina na aktivitu stačila, ale pokud chcete víc prostoru na reflexi, lze ji rozdělit na dvě části.
Zdroje:
Pedagogická fakulta MUNI. (2024, February 15). Jazyková mediace – užitečná kompetence ve výuce cizích jazyků od samých počátků – Pavla Marečková [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=mBF4E4-BMUY
Článek je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 4.0 .
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.
Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/

Národní pedagogický institut České republiky © 2025