Odborné články Základní vzdělávání Mediace ve FRJ – Un chat heureux (A1)
Odborný článek

Mediace ve FRJ – Un chat heureux (A1)

Anotace

Aktivita rozvíjí schopnost žáků formulovat jednoduché pokyny ve francouzštině v kontextu každodenního života. Zadání je zasazeno do realistické situace, kdy žák předává péči o své domácí zvíře sousedovi, který mluví francouzsky. Aktivita propojuje jazykové učení s občanskou klíčovou kompetencí, jež rozvíjí respektující vztah k životu – žáci se zamýšlejí nad odpovědným přístupem ke zvířatům. Zároveň využívají digitální nástroj Vocaroo k nahrání a sdílení svého ústního projevu.

Úvod

Stupeň vzdělávání: Základní vzdělávání – 2. stupeň

Věková skupina: 13–15 let

Vzdělávací obor: další cizí jazyk – francouzský jazyk

Tematický okruh: pokyny a instrukce, psaní krátkého návodu, mediace

Časová dotace:

  • Výuka: 45 minut 
  • Příprava: 15 minut 

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti: 

Oborové:

  • Základní slovní zásoba spojená s každodenními činnostmi a péčí o zvířata
  • Jednoduché věty v přítomném čase
  • Znalost formulovat pokyny

Digitální:

  • Práce s otevřenými daty, veřejnými databázemi a s informačními zdroji
  • Schopnost použít základní online aplikaci Vocaroo (nahrávání a sdílení audiozáznamu)
  • Práce s prohlížečem a posílání odkazů

Přínos využití digitálních technologií:

  • Aktivita rozvíjí komunikační schopnosti žáka formou jazykové mediace a také digitální kompetenci pro získávání dat, informací a obsahu.
  • Žák získává potřebná digitální data, informace či obsah na základě vlastních kritérií pro vyhledávání a/nebo vhodně formulovaných dotazů. Informace poté upravuje v jednoduchý výstup (vytvořený ze složitějšího textu) a sdělí (nebo sdílí formou zvukové nahrávky) druhému ve dvojici či učiteli.

Cíl

Hlavní cíl:

Žák/žákyně pomocí mediačních strategií sepíše a poté ústně sdělí jednoduché pokyny ve francouzštině v digitální podobě. Vytvoří krátký smysluplný výstup s využitím digitální technologie (Vocaroo).

Dílčí cíle:

  • Žák pojmenuje základní činnosti spojené s péčí o domácí zvíře.
  • Žák si uvědomuje význam ohleduplného přístupu ke zvířatům.

Popis vzdělávací aktivity

Evokace

Učitel nejprve vymezí situaci – probere s žáky, kdo z nich má doma nějakého zvířecího kamaráda, jak o něj pečuje, jaké jsou jeho povinnosti a co vše zahrnuje péče o zvíře (možno využít brainstorming nebo obrázkový slovník). Aktivita je vhodná i pro párovou nebo skupinovou práci. 

Uvědomění

Zadání: Odjíždíš na dovolenou a požádáš francouzsky mluvícího souseda, aby se postaral o tvou kartouzskou kočku. Vycházej z návodu, který si ale musíš sám vyhledat na francouzských internetových stránkách. Nalezený text si důkladně přečti a ověř jeho zdroje. Případně informace ověř hned na několika stránkách zaměřených na chov koček. Připrav si podle něj zjednodušený návod pro souseda – pět krátkých vět ve francouzštině s pokyny (např. krmení, voda, pohyb, kontakt, zdraví).

Metodická poznámka: Tuto metodiku lze jednoduše upravit také pro žáky se specifickými vzdělávacími potřebami – učitel si může v Canvě nebo v jiném editoru snadno připravit pseudo-autentický zjednodušený materiál (viz příloha). Ukázka je zde:

Autor: Pavlína Jurzykowská

Aktivita navíc

Lze využít v rámci REFLEXE.

Zadání:

  1. Připrav pět krátkých vět ve francouzštině s pokyny k péči o kočku (např. krmení, voda, pohyb, kontakt, zdraví).
  2. Nahraj svůj hlas do aplikace Vocaroo.
  3. Odešli odkaz učiteli (např. přes e-mail nebo školní platformu).

Ukázka výstupu: 

Zde: https://voca.ro/1jfSv8XuQNJ4 

(Autroka nahrávky: Aneta J., třetí rok výuky FRJ)

 Transkripce výstupu:

Bonjour, Marc. Merci de t’occuper de ma chatte Minette. Donne-lui à manger le matin et le soir. Change son eau tous les jours. Laisse-la sortir, mais rentre-la le soir. Joue un peu avec elle. Vérifie si elle n´a pas de tiques. Merci beaucoup! 

Metodická poznámka:

Doporučuji začít krátkým rozhovorem o tom, co všechno péče o zvíře obnáší – formou brainstormingu nebo s vizuální oporou (obrázky, piktogramy). Poté žákům nabídněte jazykovou oporu – vzorové věty nebo slovníček.

Je vhodné žákům nejprve umožnit sepsat si text nanečisto. V případě technických problémů lze využít i záznam přes mobilní diktafon.

Reflexe

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce: Žáci aktivitu vnímali jako smysluplnou, protože kombinovala péči o zvíře a cizí jazyk v reálné situaci. Práce s Vocaroo byla pro ně jednoduchá, i méně digitálně zdatní žáci úkol s pomocí zvládli. Doporučuji připravit jazykové vzory dopředu – výrazně to pomohlo sebedůvěře žáků i kvalitě výstupů. Jedna hodina na aktivitu stačila, ale pokud chcete víc prostoru na reflexi, lze ji rozdělit na dvě části.

Zdroje: 

Pedagogická fakulta MUNI. (2024, February 15). Jazyková mediace – užitečná kompetence ve výuce cizích jazyků od samých počátků – Pavla Marečková [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=mBF4E4-BMUY

Autor
Mgr. Pavlína Jurzykowská, DEA

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Revidované RVP od 2025

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Pro žáka: zařízení s přístupem na internet, sluchátka (dle možností) Pro učitele: ukázka francouzského návodu k péči o kočku

Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.

Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/