Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ
Vzdělávací obor: Cizí jazyk – francouzský jazyk
Tematický okruh: volný čas, cestování, kulturní památky, UNESCO
Časová dotace: 45 minut
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Žáci a žákyně znají základní slovesa v passé composé a umí tvořit jednoduché věty s použitím základní slovní zásoby (hodiny, měsíce, číslovky).
Přínos využití digitálních technologií:
Žáci pracují s autentickým online materiálem a na jeho základě vytvářejí krátký příspěvek určený k propagaci zámku Telč na sociálních sítích.
Žáci porozumí hlavním informacím v didakticky upraveném autentickém textu o zámku Telč (receptivní dovednosti) a dokážou z něj vyvozovat základní údaje a ty poté sdílet. Při jednoduché interakci a mediaci v modelové situaci turistického rozhovoru využívají známé jazykové prostředky k výměně informací, kladení a zodpovídání otázek a reagování na partnera v komunikaci. Při vyjadřování používají jednoduché věty v minulém čase (passé composé) v souladu s úrovní A1–A2 podle SERR.
Opakování minulého času složeného (10 min)
Vyučující napíše na tabuli: „Pendant les vacances, j’ai…“
Žáci ve dvojicích doplní jednoduchou větu (např. j’ai visité Prague, j’ai mangé une pizza, j’ai regardé un film). Pokud žáci princip tvorby minulého času složeného zapomněli, vyučující jeho tvorbu připomene. Pro rychlé zopakování lze využít i video ZDE.
Vyučující ukáže na sdílené ploše fotografii zámku v Telči.
Otázky: Qu’est-ce que c’est ? Où est-ce ? C’est en France ou en République tchèque ?
Žáci hádají a spojují brainstorming s vlastními zážitky.
Autorka fotografie: Pavlína Jurzykowská, vlastní archiv.
Vyučující rozdá žákům kopie upraveného letáku o zámku Telč (viz příloha). Text vychází z autentického materiálu, ale je zjednodušený tak, aby odpovídal jazykové úrovni A1.
Autorka: Pavlína Jurzykowská (Canva). Inspirováno oficiálním letákem Národního památkového ústavu.
Zadání:
Podtrhněte slova, kterým rozumíte (názvy měsíců, číslovky, otevírací doba, slova jako château, …). Ve dvojicích odpovídejte na jednoduché otázky:
1. Où se trouve le château de Telč?
2. C’est inscrit à l’UNESCO, oui ou non?
3. Quels mois peut-on visiter le château?
4. Combien coûte l’entrée? (Tato informace v letáku schválně chybí, je potřeba ji vyhledat na internetových stránkách zámku ZDE).
Role play: Žáci si ve dvojicích zahrají, že je jeden z nich průvodce francouzské skupiny návštěvníků a druhý turista z této skupiny:
Zadání:
Průvodce představí zámek – podívá se do letáku a řekne alespoň tři věty.
Například:
Francouzský turista chce jít na zámek, nechce se dívat pouze zvenčí, a tak se ptá na detaily návštěvy.
Například:
Pak se role otočí.
Zámek v Telči patří na sociální sítě (5 min)
Zadání: V Canvě navrhni grafickou a obsahovou podobu francouzského příspěvku na sociální sítě.
Metodická poznámka: Návod na to, kde najdete vhodné šablony, se nachází v printscreenu obrazovky Canvy níže:
Autorka printscreenu: Pavlína Jurzykowská
Ukázka výstupu:
Autor: A. V., Střední škola Futurum, 2. rok výuky FRJ
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce: Aktivita byla ve třídě velmi úspěšná – žáky zaujala především část, ve které se vžívají do rolí průvodce a turisty. Tato mediační část je podle mé zkušenosti nejzábavnější a zároveň nejpřínosnější, protože nutí žáky přirozeně používat francouzštinu, aniž by se soustředili jen na gramatiku. Mnozí si dokonce přidávali vlastní otázky a spontánně reagovali, což přispělo k autenticitě komunikace.
Zdroje:
Článek je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 4.0 .
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.
Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/

Národní pedagogický institut České republiky © 2025