Hasiči radí – ucelený soubor příruček pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Jak se připravit na mimořádné události a jak na ně při jejich vzniku správně reagovat? Vzdělávacích materiálů, které se věnují dané problematice, existuje v současné době již dostatečné množství. Mezeru na trhu ale dosud představovaly materiály pro některé specifické cílové skupiny. Jednu z nich tvořili žáci s poruchami zraku, a proto se pražští profesionální hasiči rozhodli vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami podpořit. V roce 2017 připravili a vydali první díl příručky pro slabozraké žáky základní školy (ZŠ) s názvem „Hasiči radí“ určené žákům prvního stupně ZŠ. V dalších letech následovaly díly pro jednotlivé ročníky druhého stupně ZŠ. V roce 2025 vyšel poslední díl příručky, a to pro 9. ročník ZŠ.
Tento ucelený soubor je vzhledem k typu a velikosti písma vhodný nejenom pro žáky slabozraké, ale rovněž dyslektické, příp. žáky s dalšími specifickými poruchami ve speciálním školství. Příručky jsou postupně předávány především žákům s poruchami zraku, disponují jimi všechny Hasičské záchranné sbory krajů. Materiál je zdarma ke stažení v příloze u tohoto článku, dále na webových stránkách Ministerstva vnitra – generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR (https://hzscr.gov.cz/clanek/podklady-a-ucebnice.aspx?q=Y2hudW09Mw%3d%3d). Je také možné si ho zdarma stáhnout z webových stránek OČMU (https://www.ocmu.cz), což je portál poskytující na jednom místě všechny dostupné materiály a pomůcky pro učitele a žáky ZŠ a SŠ k výuce OČMU.
Soubor obsahově koresponduje s interaktivním digitálním výukovým materiálem Hasičského záchranného sboru ČR „Hasiči pro školy“ (https://www.hasiciproskoly.cz), který je více popsán v samostatném článku.
Soubor vydal Hasičský záchranný sbor hl. m. Prahy s finanční podporou Institutu ochrany obyvatelstva Ministerstva vnitra – generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR.
Krátké představení jednotlivých dílů:
Úvodní příručka seznamuje žáky s hasiči a jejich prací, s pojmy jako nebezpečná situace, mimořádná událost a proč je důležité se v takových chvílích zachovat správně. Dále rozebírá volání na tísňové linky, problematiku ohně, požáru a opuštění nebezpečného prostoru při požáru. Poslední kapitola je věnována varování – varovnému signálu a chování po jeho zaznění. V závěru každé kapitoly je ústní opakování a didaktický text k probranému tématu.
Příručka pro slabozraké žáky ZŠ pro 6. ročník v úvodní kapitole objasňuje pojmy mimořádná událost, krizová situace a krizový stav. Následující kapitola se věnuje vysvětlení pojmu integrovaný záchranný systém, jeho fungování a jednotlivým složkám. Ve třetí kapitole se žáci dozvědí o volání na tísňové linky, od tísňových čísel po správné nahlášení mimořádné události včetně orientačních bodů, které pomohou se správnou lokalizací místa. Čtvrtá, nejobsáhlejší kapitola se věnuje běžným rizikům v domácnosti a v přírodě. V závěru každé kapitoly jsou úkoly k zamyšlení a hledání souvislostí a také didaktický text k probranému tématu.
Příručka pro slabozraké žáky ZŠ pro 7. ročník se v úvodu věnuje ochraně obyvatelstva – jejímu vývoji a základním opatřením. Dalším tématem je varování – sirény, signály a obecné zásady ukrytí. Následuje kapitola věnovaná evakuaci, evakuačnímu zavazadlu a zásadám opuštění bytu. Čtvrtá kapitola se věnuje ukrytí a individuální ochraně. Poslední část příručky obsahuje vše podstatné z laické resuscitace. Opět jsou v závěru každé kapitoly úkoly k zamyšlení a hledání souvislostí a také didaktický text k probranému tématu.
Příručka pro slabozraké žáky ZŠ pro 8. ročník se celá věnuje tématu požár. V jednotlivých kapitolách jsou zde rozebrána témata jako oheň a podmínky hoření, požár a příčiny jeho vzniku, nejčastější druhy požárů. Významná část je věnována problematice hašení požáru, požárům v uzavřeném prostoru a v přírodě. Poslední kapitola se zabývá poraněním kůže včetně tepelných poranění a základů laické první pomoci. Tradičně jsou v závěru každé kapitoly úkoly k zamyšlení a hledání souvislostí a také didaktický text k probranému tématu.
Příručka pro slabozraké žáky ZŠ pro 9. ročník se v úvodu věnuje živelním pohromám (povodně, sucho, atmosférické poruchy apod.), následuje kapitola o haváriích nebezpečných látek a správném chování při jejich úniku. Třetí kapitola obsahuje popisy bezpečného chování v různých situacích a lokalitách. Následuje kapitola o dopravních nehodách. Ta závěrečná se pak zabývá život ohrožujícími stavy jako cévní mozková příhoda, epileptický či astmatický záchvat a akutní infarkt myokardu. Opět v závěru každé kapitoly nechybí úkoly k zamyšlení a hledání souvislostí a také didaktický text k probranému tématu.
Za Vaši zpětnou vazbu budu velmi ráda, prosím neváhejte se na mne obrátit. Odpovím na Vaše případné dotazy či připomínky z oblasti OČMU.
kpt. Mgr. Martina Buchtová
Odbor ochrany obyvatelstva a krizového řízení, oddělení preventivně výchovné činnosti
generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR
e-mail: martina.buchtova@hzscr.cz
www. hzscr.cz
Článek je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 4.0 .
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Cyklus článků Ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí.
Ostatní články seriálu:

Národní pedagogický institut České republiky © 2025