Současné modelové školní vzdělávací programy volí určité zpracování učebního plánu, charakteristik vyučovacích předmětů a rozpracování jejich obsahu.
Možné jsou i jiné způsoby zpracování, především vzdělávacího obsahu. Předkládaný ucelený příklad s komentáři (v příloze) přináší horizontální rozpracování obsahu. Základem je rozpracování jednotlivých oborových OVU Tělesné výchovy do podoby školních OVU ve všech ročnících najednou (vedle sebe). To umožňuje vymezit školní OVU v návazné lince vývoje žáka a požadavků na jeho předpokládané výsledky v jednotlivých ročnících či obdobích. Zároveň umožňuje hned pod dané školní OVU vkládat konkrétní učivo, vazby na OVU klíčových kompetencí (včetně výběru vzdělávacích strategií učitele a projevů žáka), na OVU průřezových témat a jejich rozpracování do školních OVU, na OVU základních gramotností a OVU souvisejících vzdělávacích oborů.
Kódy všech uvedených OVU jsou v modelovém materiálu propojeny s elektronickou verzí Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a umožňují dostat se proklikem na dané OVU a příslušnou metodickou podporu. Čtenář tak může porovnat, které vzdělávací strategie učitele a projevy žáka byly vybrány a jak byly upraveny pro potřeby tělesné výchovy.
Použité postupy a některé komentáře lze využít i pro modelové (nebo konkrétní) zpracování obsahu jiných vyučovacích předmětů.
Příloha obsahuje dva materiály. První shrnuje metodické poznámky a komentáře k rozpracování vzdělávacího obsahu tělesné výchovy v ŠVP. Druhá příloha je uceleným příkladem rozpracování obsahu vyučovacího předmětu tělesná výchova na 1. a 2. stupni základního vzdělávání podle revidovaného RVP ZV (2025).
Článek je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 4.0 .
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.

Národní pedagogický institut České republiky © 2025