Příspěvek vznikl v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.
Počet účastníků | 5 - 40 |
Věkové kategorie | odhad: od 9 let, testováno: od 13 let |
Pomůcky | provazové smyčky v počtu jedna smyčka na jednoho účastníka |
Potřebný čas | 20 minut |
Prostor | větší třída, tělocvična, volný prostor venku |
Instruktor (při velkém počtu s pomocníkem) po každém ohlášení změny odebere co největší počet smyček. Vyhlíží si k tomu přednostně malé smyčky. Důsledně čeká, až budou všichni znovu umístěni. Ptá se, zda a jak jsou všichni spokojeni s plněním cíle (zvládání změny), zejména pokud se někdo zdá být po zbytek hry vyřazen, případně vyzývá k řešení pro všechny. V určitém okamžiku je nutno použít kreativní řešení: rozvázat dva provazy a spojit (není zakázáno), nebo se zorganizovat tak, aby účastníci seděli v kruhu s chodidly uvnitř smyčky. Instruktor neporadí, co udělat.
Cíl - posilování důvěry a důvěryhodnosti
Rozdělte se do trojic. Stoupněte si za sebe, poslední člen trojice se otočí čelem ke zbývajícím dvěma, jako když hrajete s míčem na třetího. Zpočátku si stoupnete velmi blízko, tak, aby se prostřední člen mohl mezi krajními kácet jako prkno a ti ho mohli zcela bezpečně zachytávat. Postoj zachytávajících musí být stabilní a dovolovat pérování - jednou nohou je třeba nakročit, druhou opřít pevně dozadu, nastavit dlaně vstřícně proti padajícímu členovi. Tato aktivita je nebezpečná. Pokud nejste připraveni dodržet pravidla, neúčastněte se jí.
Než dáme pokyn k aktivitě, zkontrolujeme postoje účastníků. Zdůrazníme cíl, vztah důvěry a důvěryhodnosti (provedeme určitý rozbor před aktivitou). Padajícího vždy zachytíme a jemně odpérujeme zpět. Po chvíli lze vzdálenost zvětšit, ale vždy jen tak, abyste si byli zachycením jisti. V roli padajícího by se měli postupně všichni vystřídat.
Počet účastníků | 6 - 42 |
Věkové kategorie | odhad: od 9 let, testováno: od 13 let |
Pomůcky | žádné, případně žíněnky (podle stupně ukázněnosti účastníků |
Potřebný čas | 10 minut |
Prostor | větší třída, tělocvična, volný prostor venku |
Reflexe
Cíl - získat pro svůj tým co nejvíce svislých, vodorovných nebo šikmých řad koleček či křížků, složených z alespoň pěti shodných prvků.
Vedoucí oznámí, že se bude hrát hra o prohrách a výhrách a popíše ji jako týmové piškvorky, nepoužije však tohoto označení. Pokud někdo z účastníků řekne, že jsou to vlastně piškvorky, potvrdí vedoucí určitou omezenou podobnost s touto hrou.
Počet účastníků | 5 - 40 |
Věkové kategorie | odhad: od 10 let, testováno: od 13 let |
Pomůcky | tabule/flipchart; dvě křídy/fixy (raději různých barev, ale není to podmínkou), 6 malých krabiček lentilek |
Potřebný čas | 15 minut |
Prostor | třída s prostorem u tabule/flipchartu |
Reflexe
Cíl - vytvoření týmové odpovědi z dílčích znalostí členů týmu.
Vedoucí odhadne, nebo si ověří, jakou odpověď je vhodné hledat. Musí to být taková odpověď, k níž mají všichni jen částečný klíč. Odpovědí bude uspořádání účastníků podle nějakého parametru. Pokud se účastníci neznají dobře křestními jmény (např. u skupiny, která se nově sešla), budou se na židlích řadit abecedně podle křestního jména; jinak je možno zvolit např. datum narození bez ohledu na rok, pouze měsíc narození bez ohledu na rok a podobně. Pro těžko odhadnutelný parametr (např. znalost měsíce narození) bývá vhodné se zeptat, kolik účastníků jej zná. Pokud je hodně souhlasných reakcí na tuto otázku, není měsíc narození vhodný. Pokud se nepřihlásí nikdo, je vhodné provést seznamovací kolečko.
Vedoucí hry vyhlásí, podle čeho se mají účastníci řadit a kde je začátek (písmeno A, měsíc leden apod.). Když se pohyb zastaví, dá hlasovat o názoru na ukončení úkolu a vyzve k prodloužení nebo nechá účastníky po řadě vyslovit části odpovědi. Skupina (tým) si vystoupí na řadu židlí srovnaných těsně vedle sebe do řady nebo lomené čáry (podle podmínek místnosti). Od té chvíle až do odvolání bude zakázáno ze židlí sestoupit.
Po sdělení konkrétní požadované odpovědi je zakázáno mluvit nebo používat prstovou abecedu.
Počet účastníků | 6 - 40 |
Věkové kategorie | odhad: od 10 let, testováno: od 13 let |
Pomůcky | židle - lépe polstrované než hladké dřevěné |
Potřebný čas | 20 minut |
Prostor | třída normální velikosti |
Reflexe
Aktivity pro naplňování inkluzívních a kooperativních strategií - úvod
Aktivity pro naplňování inkluzívních a kooperativních strategií I.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.