Odborné články Základní vzdělávání Aktivity pro naplňování inkluzívních a kooperativních strategií – úvod
Odborný článek

Aktivity pro naplňování inkluzívních a kooperativních strategií – úvod

4. 7. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Aisis o.s.

Anotace

Článek je úvodním textem pro dva praktické příspěvky, které obsahují aktivity zaměřené na inkluzívní a kooperativní strategie – začleňování žáků různých kultur a etnik do kolektivu třídy.

Příspěvek vznikl v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.


Soubor kooperativních her pochází ze studie Pavly Polechové - Inkluzívní a kooperativní strategie - přehled. Autorka se v ní zabývá tématem včleňování dětí různých kultur a etnik do kolektivu třídy. Ačkoli toto téma náleží též do multikulturní výchovy, uvádíme vybrané aktivity vzhledem k jejich možnému využití při práci s tématem OSV „kooperace".

Úvod

Podmínkou týmové práce je pozitivní vzájemné propojení. Ve struktuře cílů, metod a technik stojí nejvýše - je základním principem a předpokladem efektivní spolupráce. Možností, jak podpořit pozitivní vzájemné propojení, je celá řada. Patří k nim rozdělení úkolu mezi členy týmu, rolí, sdílení materiálů a pomůcek, hodnocení obsahující osobní a týmovou složku.

Část předkládaných technik tvoří kooperativní hry, které jsou založeny na pravidle "pokud budeme soutěžit, prohrajeme všichni, pokud budeme spolupracovat, všichni budeme úspěšní".

V reflexích se obvykle věnujeme těmto tématům:

  • vzájemná podpora, smysl pro humor
  • uznávání kvality druhých
  • nesmějeme se někomu, ale smějeme se s někým
  • žádné ponižování
  • povzbuzování k účasti
  • vzájemné jištění
  • poskytování pomůcek, podílení se o pomůcky
  • sledování procesu i cíle
  • dodržování pravidel
  • kritika nápadu, ne osoby
  • přispívání nápady

Použitá literatura:

Zlaté aktivity. Kladno: Aisis, 2000.

Další články na dané téma

Aktivity pro naplňování inkluzívních a kooperativních strategií I.
Aktivity pro naplňování inkluzívních a kooperativních strategií II.

Autor
Aisis o.s.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Komunikace

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Téma článku:

Osobnostní a sociální výchova