Stupeň vzdělávání: ZŠ/SŠ (úroveň A1)
Věková skupina: 14–18 let
Vzdělávací obor: španělský jazyk
Tematický okruh: jídlo, typické pokrmy španělsky mluvících zemí
Časová dotace:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové:
Žáci
Digitální:
Žáci
Vzdělávací cíle:
Žáci:
Metodická poznámka:
Učitel zopakuje se žáky jazykové prostředky, které budou k aktivitě potřebovat.
Pokud se žáci teprve seznamují s typickými jídly ve Španělsku, ale již umí názvy pokrmů, doporučuji zhlédnout video od Tio Spanish: https://www.youtube.com/watch?v=61HGYCWn_X8
Je možné je vyzvat, aby poté popsali každé jídlo – co to je, jaké ingredience asi obsahuje, a to za použití myšlenkové mapy. Žáci si během videa mohou dělat poznámky.
1. Myšlenková mapa:
Žáky rozdělíme ideálně do čtyř skupin. Počet skupin lze přizpůsobit počtu žáků ve třídě. Na tabuli napíšeme otázky, jimiž se ptáme, jaká jídla viděli na videu: Qué es/Qué ingredientes lleva…? Dónde se come…?
Výsledky žáci zaznamenají ve skupině do myšlenkové mapy za pomoci některé z aplikací, např. https://coggle.it/. Vedeme žáky ke kreativní tvorbě, k použití barev a obrázků tak, aby byla mapa vizuálně zajímavá.
Coggle je online nástroj pro tvorbu myšlenkových map, který umožňuje snadno vizualizovat a organizovat myšlenky. Zde je návod, jak vytvořit myšlenkovou mapu v aplikaci Coggle:
Další inspiraci pro práci s myšlenkovou mapou můžete najít pod následujícím odkazem:
https://kisk.phil.muni.cz/kreativita/temata/myslenkove-mapy/jak-tvorit-myslenkove-mapy
Ukázka výstupu:
2. Hledání informací:
Žáci zůstávají ve svých skupinách. Ke španělským státům přidají pokrmy z Latinské Ameriky tak, že každá skupina si vylosuje jednu zemi: např. Mexiko, Kolumbie, Peru, Argentina.
Žáci pracují s mapou https://www.tasteatlas.com/. Tato webová stránka nabízí skvělý přehled jídel typických pro jednotlivé země světa. Z mapy vyberou ve skupině 4–6 pokrmů, které je nejvíce zaujmou. Webová stránka je v angličtině, žáci si pomáhají překladačem. Informace mohou ale vyhledávat i na jiných, ideálně španělských webových portálech. Např.: https://storymaps.arcgis.com/stories/80f93eb4b45549698f6cc71864918498
3. Fotokoláž
Na základě získaných informací žáci vytvoří fotokoláž. Sami si zvolí, se kterou aplikací chtějí pracovat, vhodná je např. Canva, Pixlr, PicCollage nebo Layout.
Canva je online nástroj pro grafický design, který umožňuje snadno vytvářet fotokoláže. Následující kroky vám ukážou, jak vytvořit fotokoláž v aplikaci Canva:
Ukázka výstupu:
4. Prezentace
Aktivita 1 (5 minut)
Dříve než se pustíme do vlastní prezentace, můžeme s žáky zopakovat výrazy sloužící k vyjádření toho, že mi něco chutná, případně že bych si něco dal/dala, např. formou pexesa: https://learningapps.org/display?v=pjtc10kxc25
Aktivita 2 – prezentace (30 minut)
Poté jednotlivé skupiny představí ostatním pokrmy, které si pro svou prezentaci vybraly.
Ostatní řeknou, který pokrm by chtěli ochutnat (používají slovní zásobu jako: me gustaría probar, es delicioso, me gusta mucho).
Mohou také u každé země hlasovat o nejchutnější pokrm.
Využívám „výstupní lístek“ ze třídy. Žák musí písemně zodpovědět otázku a odevzdat lístek učiteli při odchodu ze třídy, jinak prostě neodejde. Jen je pak ale potřeba lístky pročíst a ideálně se odpovědím věnovat na začátku následující hodiny.
Otázka může znít například takto: Cuáles son 3 platos típicos de América Latina?
Protože se mi dříve stávalo, že žáci někdy volili zbytečně složité konstrukce nebo slova, kterým pak ostatní při prezentaci nerozuměli, naučili jsme se věty zjednodušovat.
Zdroje: Jak tvořit myšlenkové mapy. KISK 2023. Dostupný z WWW: [//https://kisk.phil.muni.cz/kreativita/temata/myslenkove-mapy/jak-tvorit-myslenkove-mapy].
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.
Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/
Národní pedagogický institut České republiky © 2025