Odborné články Základní vzdělávání Tropická cyklonální bouře – práce s aplikací Windy
Odborný článek

Tropická cyklonální bouře – práce s aplikací Windy

Anotace

Žáci se seznámí s tropickými cyklonálními bouřemi, jejich vznikem, charakteristikou a dopady na život člověka. Prostřednictvím práce s aplikací Windy a Školním atlasem světa si osvojí dovednosti potřebné k analýze a interpretaci geografických dat.

Věková skupina

  • 11–16 let

Vzdělávací obor

  • Člověk a příroda 

Tematický okruh

  • Zeměpis

Časová dotace

  • Příprava: 1 vyučovací hodina (45 minut)
  • Provedení: 1 vyučovací hodina (45 minut)

Pomůcky

  • Hardware: počítač, tablet nebo smartphone s přístupem k internetu
  • Software: internetový prohlížeč

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti

  • Oborové: Základní znalosti o atmosférických jevech, čtení map a práce se školním atlasem.
  • Digitální: Základy práce s webovými aplikacemi, schopnost vyhledávat informace na internetu.

Vzdělávací cíle

  • Žák porozumí fenoménu tropických cyklonálních bouří a jejich vlivu na životní prostředí.
  • Žák se naučí používat aplikaci Windy k analýze aktuálních atmosférických jevů.
  • Žák si osvojí dovednosti práce s geografickými daty, jako je měření rychlosti větru, tlaku a dešťových srážek.

Přínos využití digitálních technologií

Žák rozvíjí své digitální kompetence tím, že:

  • Vyhledává a analyzuje aktuální data o počasí.
  • Pracuje s aplikací Windy a jejími funkcemi (měření rychlosti větru, sledování tlaku a srážek).
  • Aplikuje získané informace při analýze a interpretaci geografických jevů.

Zdroje

Metodické poznámky

  • Před hodinou ověřte funkčnost aplikace Windy na školních zařízeních.

Popis vzdělávací aktivity

  1. Úvod (10 min)
  • Zopakování pojmu tropická cyklonální bouře (hurikán, tajfun, cyklon).
  • Učitel nastavuje podmínky hodnocení budoucí práce (formativní nebo normativní – dle uvážení).
  • Hlavní část (25 min)
    • Žáci dostanou pracovní list (viz Příloha 1 a 2), počítač nebo tablet s připojením na internet a školní atlas   a pustí se do práce.
    • Předem znají čas vyhrazený pro vyplnění pracovního listu (25 min.).
    • Na konci práce žáci odevzdají pracovní list k vyhodnocení učiteli.
    • Během samostatné práce žáků učitel obchází třídu a individuálně pomáhá řešit případné obtíže.
  • Závěr (10 min)
    • Učitel projde jednotlivé odpovědi a stručně shrne výsledky.
    • Žáci diskutují o dalších možnostech využití aplikace Windy.

    Ověření aktivity ve výuce:

    Výuka tématu tropických cyklonálních bouří byla úspěšná a žáci se do ní aktivně zapojili.

    Při používání aplikace Windy se neobjevily žádné obtíže. Aplikace se žákům velmi líbila a našli v ní spoustu užitečných funkcí a map, které mohou využít v osobním životě.

    Žáci pracovali ve skupinách a analyzovali aktuální data o tropických cyklonálních bouřích. Někteří žáci měli potíže s porozuměním prvnímu úkolu v pracovním listu, ale učitel jim poskytl potřebné rady.

    Aktivitu pak obecně hodnotili jako zajímavou a přínosnou.

    Soubory materiálu
    Typ
     
    Název
     
    pdf
    553.71 kB
    PDF
    Pracovní list
    pdf
    1.24 MB
    PDF
    Vypracovaný pracovní list

    Licence

    Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND .

    Hodnocení uživatelů

    Článek nebyl prozatím komentován.

    Váš komentář

    Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

    Článek není zařazen do žádného seriálu.

    Revidované RVP od 2025

    RVP do 2024

    Klíčové kompetence:

    • Základní vzdělávání
    • Kompetence digitální
    • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít
    • Základní vzdělávání
    • Kompetence digitální
    • získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu