Odborné články Základní vzdělávání Showroom – školní online galerie
Odborný článek

Showroom – školní online galerie

Anotace

Tento výukový materiál má sloužit k inspiraci při tvorbě školních online galerií. Žáci během návštěvy galerie či muzea pořizují vlastní fotografie, které ukládají na školní online nástěnku (například Padlet, Lino, Canva, aj.). Zde uložené dílo pojmenují, doplní informace o autorovi, rok vzniku a další zajímavosti. Ve škole dále žáci píší komentáře k příspěvkům, které je oslovily. Následně o nich diskutují a k vybraným dílům vyhledávají další informace, které potom prezentují. Na závěr žáci vysvětlí, v čem spatřují význam daného autora či uměleckého díla.

Vzdělávací cíle:

Žáci:

  • V galerii či muzeu si na základě vlastního zájmu vyberou umělecký objekt, rok zjistí jeden jeho název, autor, pořídí a pořídí jeho fotografii.
  • Tvoří spolu s ostatními skupinový projekt „Školní online galerie“, a to vkládání svých fotografií na online nástěnku (např. Padlet).
  • Sdílejí se svými spolužáky svůj názor na umělecká díla v online galerii i během následné diskuze, respektují názory druhých.
  • Vyhledají další informace o autorovi a jeho díle, přidají internetový odkaz k danému uměleckému dílu do sdílené online galerie.
  • Prezentují zjištěné informace a vysvětlují ostatním žákům, v čem spatřují význam daného autora či jeho díla.

Věková skupina: žáci 2. stupně, SŠ

Vzdělávací obor: Umění a kultura

Tematický okruh: Rozvoj digitálních kompetencí ve výtvarné výchově 

Časová dotace: 

  • Výuka: 2 + 2 vyučovací hodiny
  • Příprava: Je vhodné připomenout žákům zásady fotografování objektů v interiéru. Žáci také předem prozkoumají webové stránky dané galerie či muzea a mohou si prohlédnout expozice, které navštívíte Mnoho institucí dnes sdílí své sbírky nebo jejich části online. Pedagog také seznámí žáky s pravidly autorských práv a licencí.

Pomůcky: 

  • pro žáka: mobilní telefony nebo digitální fotoaparáty
  • pro učitele: PC / notebook, mobilní telefon, projektor, plátno / tabule, online nástěnka (Padlet), online učebna či QR kód s odkazem na nástěnku, připojení k internetu

Zdroje:

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti: 

  • Oborové: Fotografování objektů v interiéru
  • Digitální: Fotografování digitálním fotoaparátem či mobilním telefonem

Přínos využití digitálních technologií/ komentář z pohledu rozvoje DK: 

Žáci spolupracují v online prostředí na tvorbě jedné online nástěnky obrazů, na kterou průběžně průběžně vkládat své komentáře a zároveň sledují komentáře spolužáků. Případně mohou galerii (její vzhled i obsah) průběžně upravovat. Dále se vyhledávat a zpracovávat informace z reálného prostředí iz internetu.

Metodická poznámka: Před návštěvou galerií samotných se nám vyplatilo zopakovat si s žáky nejprve pravidla chování v galerii. Některé zahraniční instituce mají přísnější pravidla, proto je dobré si je předem pročíst a seznámit se s nimi i žáky. Dále některé instituce vyplnit vyplněný vstupní formulář, jako například zde: Albertina .

Popis vzdělávací aktivity: 

Příprava:

Učitel naplánuje návštěvu galerie či muzea umění. 

Pozn.: V současnosti je možné využít pro tuto aktivitu financování z Šablon OP JAK, inovace. Některé instituce také nabízejí vstup pro žáky s pedagogickým dohledem zdarma, včetně těch zahraničních.

Dále je třeba předem připravit online nástěnku, například v Padletu. Po registraci lze bezplatně vytvořit a užívat tři nástěnky. Případně Padlet nabízí již předpřipravené šablony , které obsahují i ​​konkrétní pokyny pro práci v tomto prostředí: 

Návštěva galerie či muzea:

Před vstupem učitel nasdílí do online učebny odkaz na online nástěnku , případně rozdá žákům QR kódy s odkazem na Padlet či jinou online nástěnku. V Padletu může být přímo zadaná práce nebo příklad, podle nichž žáci tvoří vlastní příspěvky:

Lze zde uvést i informace o místě, které navštívíte, žáci si mohou nastudovat. 

Každý žák by si měl během prohlídky galerie vybrat jeden nebo dva obrazy či objekty, které ji zaujmou. Ty vyfotografuje, zapíše si jméno autora, rok vzniku a název vybraného díla. 

Setkal. pozn.: Před fotografováním jednotlivých uměleckých děl je důležité si ujasnit, jak budou zachycena (je třeba vyfotit celý objekt, možná i více stran, a zvážit, z jakého úhlu mají být fotografie řízeny). Je třeba si zapsat jméno autora, jeho díla a rok jeho vzniku.  

Fotografie a údaje o díle žák nasdílí na online nástěnku. Přidá také vlastní komentář , proč si dané dílo vybral. Můžete rovněž hodnotit příspěvky svých spolužáků.

Takto vytvořená sbírka obrazů slouží k dalšímu studiu autorů a pro práci s jejich jednotlivými tvorbou.

Setkal. pozn.: Během prohlídky galerie vznikly autentické fotografie dokumentující i umístění obrazů a objektů v galerii. Pokud budete chtít dále obrazy upravovat, doporučuji si s žáky předem ujasnit, jak mají vypadat jejich výstupy. 

Reflexe a datum práce:

Následná diskuze a zpracování online výstavy: Další dvě hodiny ve škole věnujeme promítání a diskuzi nad tím, co žáci v galerii vyfotografovali, a nad hodnocením zachycených děl. Žáci si ve dvojicích vyberou jedno dílo, zařadí jej do uměleckého slohu, vyhledají a přidají internetový odkaz k výtvarnému dílu do sdílené online galerie a doplní v jedné větě další zajímavosti k dílu či k jeho autorům. 

Ve druhé hodině získané informace žáci prezentují a vysvětlují, v čem spatřují význam daného díla či autora.

Setkal. pozn.: Před reflexí a prezentacemi je vhodné zopakovat diskuzní pravidla, zejména nutnost respektovat názory druhých. 

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce: 

Pro samotnou práci v Padletu je třeba počítat s dostatkem času i pro dodatečné dohledávání informací, např. názvu a roku vzniku jednotlivých děl. Pozor, v bezplatné verzi je omezeno množství dat v jedné nástěnce.

Některé děti si do galerie vzaly skicáky a vybraná díla si skicovaly.

Zde je ukázka jedné online školní galerie .

Další související materiály: 

Zde uvádím pro inspiraci pár odkazů a článků se online sbírka různých galerií:

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Ing.Bc. Michaela Rejnová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Revidované RVP od 2025

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co druzí lidé myslí, říkají a dělají

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Exkurze