Vzdělávací cíle:
Žáci:
Věková skupina: žáci 2. stupně, SŠ
Vzdělávací obor: Umění a kultura
Tematický okruh: Rozvoj digitálních kompetencí ve výtvarné výchově
Časová dotace:
Pomůcky:
Zdroje:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Přínos využití digitálních technologií/ komentář z pohledu rozvoje DK:
Žáci spolupracují v online prostředí na tvorbě jedné online nástěnky obrazů, na kterou průběžně průběžně vkládat své komentáře a zároveň sledují komentáře spolužáků. Případně mohou galerii (její vzhled i obsah) průběžně upravovat. Dále se vyhledávat a zpracovávat informace z reálného prostředí iz internetu.
Metodická poznámka: Před návštěvou galerií samotných se nám vyplatilo zopakovat si s žáky nejprve pravidla chování v galerii. Některé zahraniční instituce mají přísnější pravidla, proto je dobré si je předem pročíst a seznámit se s nimi i žáky. Dále některé instituce vyplnit vyplněný vstupní formulář, jako například zde: Albertina .
Popis vzdělávací aktivity:
Příprava:
Učitel naplánuje návštěvu galerie či muzea umění.
Pozn.: V současnosti je možné využít pro tuto aktivitu financování z Šablon OP JAK, inovace. Některé instituce také nabízejí vstup pro žáky s pedagogickým dohledem zdarma, včetně těch zahraničních.
Dále je třeba předem připravit online nástěnku, například v Padletu. Po registraci lze bezplatně vytvořit a užívat tři nástěnky. Případně Padlet nabízí již předpřipravené šablony , které obsahují i konkrétní pokyny pro práci v tomto prostředí:
Návštěva galerie či muzea:
Před vstupem učitel nasdílí do online učebny odkaz na online nástěnku , případně rozdá žákům QR kódy s odkazem na Padlet či jinou online nástěnku. V Padletu může být přímo zadaná práce nebo příklad, podle nichž žáci tvoří vlastní příspěvky:
Lze zde uvést i informace o místě, které navštívíte, žáci si mohou nastudovat.
Každý žák by si měl během prohlídky galerie vybrat jeden nebo dva obrazy či objekty, které ji zaujmou. Ty vyfotografuje, zapíše si jméno autora, rok vzniku a název vybraného díla.
Setkal. pozn.: Před fotografováním jednotlivých uměleckých děl je důležité si ujasnit, jak budou zachycena (je třeba vyfotit celý objekt, možná i více stran, a zvážit, z jakého úhlu mají být fotografie řízeny). Je třeba si zapsat jméno autora, jeho díla a rok jeho vzniku.
Fotografie a údaje o díle žák nasdílí na online nástěnku. Přidá také vlastní komentář , proč si dané dílo vybral. Můžete rovněž hodnotit příspěvky svých spolužáků.
Takto vytvořená sbírka obrazů slouží k dalšímu studiu autorů a pro práci s jejich jednotlivými tvorbou.
Setkal. pozn.: Během prohlídky galerie vznikly autentické fotografie dokumentující i umístění obrazů a objektů v galerii. Pokud budete chtít dále obrazy upravovat, doporučuji si s žáky předem ujasnit, jak mají vypadat jejich výstupy.
Reflexe a datum práce:
Následná diskuze a zpracování online výstavy: Další dvě hodiny ve škole věnujeme promítání a diskuzi nad tím, co žáci v galerii vyfotografovali, a nad hodnocením zachycených děl. Žáci si ve dvojicích vyberou jedno dílo, zařadí jej do uměleckého slohu, vyhledají a přidají internetový odkaz k výtvarnému dílu do sdílené online galerie a doplní v jedné větě další zajímavosti k dílu či k jeho autorům.
Ve druhé hodině získané informace žáci prezentují a vysvětlují, v čem spatřují význam daného díla či autora.
Setkal. pozn.: Před reflexí a prezentacemi je vhodné zopakovat diskuzní pravidla, zejména nutnost respektovat názory druhých.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Pro samotnou práci v Padletu je třeba počítat s dostatkem času i pro dodatečné dohledávání informací, např. názvu a roku vzniku jednotlivých děl. Pozor, v bezplatné verzi je omezeno množství dat v jedné nástěnce.
Některé děti si do galerie vzaly skicáky a vybraná díla si skicovaly.
Zde je ukázka jedné online školní galerie .
Další související materiály:
Zde uvádím pro inspiraci pár odkazů a článků se online sbírka různých galerií:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025