Věková skupina: 12 -18 let
Vzdělávací obor: další cizí jazyk
Tematický okruh: rodina
Časová dotace:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
● Oborové: Žáci a žákyně ovládají základní pravidla tvorby vět ve francouzštině. Umí používat členy (le, la, les, un, une) a osobní zájmena (je, tu, il, elle, nous, vous, ils, elles). Mají povědomí o časech, hlavně o přítomném čase (le présent). Umí časovat základní pravidelná slovesa (-er, -ir, -re). Používají nepravidelná slovesa být a mít.
● Digitální: Žáci a žákyně ovládají základní práci s textem, jako je jeho vložení, úprava velikosti, barvy či fontu, a jsou vhodné přidat nový obsah na stránku. Další klíčové dovednosti pro tvorbu rodinného digitálního alba je také práce s obrázky. Žáci by měli umět nahrát vhodné fotografie z galerie zařízení nebo vyhledat a vložit obrázky z knihovny v aplikaci. Měli bychom být schopni obrázky umístit na stránku, přizpůsobit jejich velikost a rozložení podle potřeb.
Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:
Žáci a žákyně
● samostatně pořizují a upravují digitální fotografie;
● v prostředí virtuální rodinné alba využijí multimediální prvky: nahrávání zvuku nebo přidávání grafických doplňků, které jsou nejvhodnější interaktivitou jejich; navíc se naučí projekt ukládat, exportovat a sdílet.
Tato výuková aktivita kombinuje poslech, čtení, mluvení a digitální dovednosti. Žáci zdokonalují nejen jazykové dovednosti, ale také rozvíjejí důležité digitální kompetence a učí se ve spolupráci ve znalostech.
Dílčím cílem je aktivovat slovní zásobu na téma rodina.
Ilustrativní obrázek, autor: Pavlína Jurzykowská
Vzorový popis rodiny (vaší nebo neznámé) musí splňovat tato kritéria: |
● Obsah: splnění požadovaných popisů jednotlivých členů (jméno, věk, povolání, bydliště), minimálně 4 osoby ● Jazyk: Správné používání slovní zásoby a gramatiky ● Kreativita: originalita a vizuální zpracování alba |
Např.: Voici ma mère. Elle s’appelle Sophie. Elle a 40 ans. Elle est infirmière et elle adore cuisiner.
Párová práce: Žáci si ve dvojicích mohou informace navzájem sdělovat a upravovat podle zadání – nacvičují jednoduché popisy.
Ukázka výstupu (E. H., Střední škola Futurum, Praha – 1. rok výuky FRJ). Autorka printscreenu: Pavlína Jurzykowská
Doporučené rozšíření aktivity – v aplikaci BookCreator lze popisky i přečíst, žáci tedy mohou obrazový materiál (fotografie s popisky podle zadaných kritérií) obohatit o zvukové nahrávky (žáci nahrají svůj hlas při popisu).
Tuto výukovou aktivitu jsem využila v rámci kombinované výuky, naše škola využívá zhruba jednou za čtvrtletí. Část hodiny tedy proběhla ve škole (práce se slovní zásobou a přivlastňovacími zájmeny) a část výuky studenti dokončili doma (následující hodinu). Digitální rodinná alba tedy tvořili v domácích podmínkách – kde měli po ruce ty nejlepší zdroje rodinných fotografií: buď papírová rodinná alba, nebo (ještě lépe) své příbuzné, které tak stačilo vyfotit.
Středoškolákům je práce s digitálními technologiemi blízká, ai když aplikace BookCreator neznali, poradili si se zadaným úkolem velice dobře. Důležité je zadat jim přesně stanovená kritéria – nejlépe formou vzorové ukázky (já jsem žákům zadala kritéria a poskytla i ukázku digitální alba vlastní rodiny).
Dokončená alba si žáci nahráli do svých digitálních portfolií, která si vedou od svého prvního dne s francouzštinou. Alba lze také sdílet rodičům a podělit se tak s nimi o své pokroky ve francouzštině.
Zdroje:
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025