Odborné články Základní vzdělávání Můj oblíbený interpret: popularizační plakát
Odborný článek

Můj oblíbený interpret: popularizační plakát

10. 3. 2025
Základní vzdělávání
Autor
Petr Mikuláš

Anotace

Aktivita pro žáky ve věku jedenácti až třinácti let základní školy. V této aktivitě žáci tvoří plakát, ve kterém představí svého oblíbeného interpreta, nebo kapelu. Plakát vytváří v programu Canva. Tato aktivita podporuje kreativitu, grafické dovednosti a schopnost propojit vizuální a hudební umění.

Cíl

  • Žák během jedné vyučovací hodiny vytvoří plakát v Canvě ve formátu A4.
  • Žák vytvořený plakát stáhne a uloží na školní uložené zařízení (místní disk nebo cloud apod.).
  • Žák si vybere jednoho hudebního interpreta ze současnosti či minulosti, pro kterého vytvoří plakát, a svůj výběr si dokáže obhájit.
  • Žák zná základní informace o životě a díle interpreta, kterého si vybral.
  1. Rešerše zdrojů a výběr interpreta
  • Každý žák si sám nejprve rozmyslí, jakého interpreta bude zpracovávat, a na internetu si vyhledá zdroje – je vhodné diskutovat také o vhodnosti internetových zdrojů.
  • Učitel vysvětlí cíl aktivity a základní principy tvorby plakátu. Je třeba, aby plakát byl popularizační, tedy aby se žáci snažili zatraktivnit osobnost pro ostatní.
  • Návrh a plánování
    • Žáci naplánují, jaké informace a obrázky na plakát umístí a jaký výtvarný styl použijí, aby odpovídal stylu hudby interpreta.
    1. Tvorba plakátu
    • Žáci začnou pracovat v programu Canva a vytvářet svůj plakát.
    • Učitel poskytuje podporu a radu, pokud je potřeba.
    • Žáci průběžně kontrolují, zda jejich plakát odpovídá stylu hudby interpreta.
  • Dokončení plakátu a prezentace
    • Žáci dokončí své plakáty a provedou finální úpravy.
    • Každý plakát obsahuje:
    • úvodní snímek s názvem interpreta a jménem;
    • obrázky a informace ze života a tvorby interpreta;
    • krátké vysvětlení, proč si vybrali daného interpreta a jaký styl plakátu zvolili.
      • Žáci prezentují své plakáty před třídou.
      • Ostatní žáci mohou klást otázky a diskutovat o prezentovaných plakátech.

      Výstava plakátů

      Vytvořené plakáty mohou být umístěny na třídní nástěnce na Padletu.

      Reflexe

      Žáci sedmého ročníku měli za úkol vytvořit plakát v programu Canva o svém oblíbeném hudebním interpretovi. Nejprve jsme s žáky vytvořili v Canvě registraci, někteří žáci měli problém s opisem ověřovacího kódu, jelikož špatně zadali e-mailové adresy. Jako e-mailovu adresu měli uvést školní e-mail. Následně jsem jim nechal pět minut čas na seznámení s programem, měli si projít jednotlivé ikony, načež jsme základní funkce k tvorbě plakátu prošli společně. Následujících přibližně dvacet minut od konce vyučovací hodiny si žáci vyhledávali informace na internetu, většina používala jako zdroj Wikipedii. Někteří žáci, odhadem jedna pětina, neměli žádného oblíbeného hudebního interpreta, proto jsem jim řekl, že mohou zpracovávat plakát o populárním hudebním interpretovi, kterého sami znají, i když ho třeba často neposlouchají.

      Žáci byli obeznámeni, že v Canvě svou práci nemusí ukládat, protože k tomu dochází automaticky. Další vyučovací hodinu svůj plakát dokončili. Nebyl žádný výrazný technický problém kromě toho, že někteří žáci v úvodu vybrali špatný formát pro tvorbu plakátu a ten jim nešel stáhnout ve formátu JPG. Doporučoval bych příště na začátku pohlídat, aby všichni vybrali plakát, a žáky zkontrolovat.

      Licence

      Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

      Hodnocení od uživatelů

      Článek nebyl prozatím komentován.

      Váš komentář

      Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

      Článek není zařazen do žádného seriálu.

      RVP do 2024

      Klíčové kompetence:

      • Základní vzdělávání
      • Kompetence digitální
      • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít