Odborné články Základní vzdělávání Makroživiny a kalorické tabulky
Odborný článek

Makroživiny a kalorické tabulky

Anotace

Aktivita navazuje na předchozí hodinu, ve které se žáci zaměřovali na důležité makroživiny (sacharidy, tuky, bílkoviny, minerální látky a vitamíny). V návaznosti na získané znalosti si žáci pomocí kalorických tabulek vytvářejí vlastní jídelníček s vyváženým obsahem důležitých živin. Jídelníček si přitom upravují tak, aby odpovídal doporučenému dennímu příjmu energie a živin.

Stupeň vzdělávání: 2. stupeň

Věková skupina: 8. ročník

Vzdělávací obor: přírodopis, chemie

Tematický okruh: biologie člověka (přírodopis), organické sloučeniny (chemie)

Očekávané výstupy:

  • Žák rozlišuje příčiny, případně příznaky běžných nemocí a uplatňuje zásady jejich prevence a léčby (přírodopis).
  • Žák uvede příklady zdrojů bílkovin, tuků, sacharidů a vitamínů (chemie).

Časová dotace: 1 vyučovací hodina

  • Výuka: 1 vyučovací hodina
  • Příprava: bez času na přípravu

Pomůcky: mobilní telefon / tablet pro každého žáka

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti: základní znalosti důležitých makroživin (sacharidů, tuků, bílkovin, vitamínů a minerálních látek) a jejich významu pro výživu člověka

  • Oborové: makroživiny (sacharidy, tuky, bílkoviny, vitamíny a minerální látky)
  • Digitální: –

Vzdělávací cíle:

  • Žák si navrhne vlastní jídelníček odpovídající doporučenému dennímu příjmu energie a důležitých makroživin (sacharidů, tuků, bílkovin a vlákniny) z potravy.
  • Žák vlastními slovy objasní, proč je důležité ve svém jídelníčku kombinovat různá jídla a zabývat se v nich energetickou hodnotou a obsahem živin potřebných pro tělo.

Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK: Žáci využívají digitální technologie ve školní práci a svém osobním životě pro řešení problému souvisejícího se zdravým životním stylem a zdravým stravováním. Informace k vyřešení úkolu získávají z různých digitálních zdrojů na základě vlastních kritérií pro vyhledávání. Získané informace posuzují z hlediska souladu s již známými informacemi o výživě a zdravém životním stylu.

Metodická poznámka: Práce s kalorickými tabulkami při navrhování jídelníčku vyváženého na živiny je pro žáky osmého ročníku poměrně složitá. Proto je potřeba s žáky postupovat krok za krokem a dílčí úkoly s nimi postupně vypracovávat s jejich zobrazením na tabuli. Zároveň je důležité si průběžně ověřovat, že se žáci v zadaných dílčích úkolech orientují.

Popis vzdělávací aktivity:

1. Úvodní brainstorming

Zahajte hodinu krátkým brainstormingem, ve kterém se žáků zeptáte, co už vědí o makroživinách a o zdravé výživě. Zapište jejich nápady na tabuli a využijte je k přechodu k tématu kalorických tabulek a zdravého stravování.

2. Živiny v jednom jídle

Zobrazte žákům kalorické tabulky na webu https://www.kaloricketabulky.cz/. Na ukázkovém jídle žákům popište, s čím vším budou v rámci kalorických tabulek pracovat (energetická hodnota jídla, procenta doporučeného denního příjmu, vlastní profil – pohlaví, váha, věk, výška, denní aktivita, výživová potřeba), skutečný příjem bílkovin, sacharidů, tuků a vlákniny z daného jídla, doporučený denní příjem pro danou živinu.

Řekněte žákům, že si na základě uvedených hodnot sestaví ideální denní jídelníček.

3. Příjem živin z jednoho druhu jídla

Rozdejte žákům prázdné papíry. Požádejte je, aby si vybrali jedno jídlo, u kterého si umí představit, že by jej jedli celý den. Pro vybrané jídlo si v kalorických tabulkách nastaví množství, které by jim stačilo na jeden den. Na tabuli jim uveďte konkrétní příklad. Důležité je, aby si ve webové aplikaci zvolili množství jídla, které odpovídá 90–110 % z doporučeného denního příjmu, a v cíli nastavili „chci být fit“.

Obr. 1: Ukázka kalorických tabulek pro jeden typ jídla – šunková pizza

Zeptejte se žáků, zda při příjmu jednoho druhu jídla získají doporučený denní příjem živin – bílkovin, sacharidů, tuků a vlákniny. Okomentujte výše uvedený příklad k šunkové pizze (bílkoviny – nedosahují doporučený denní příjem; sacharidy – nedosahují doporučený denní příjem; tuky – přesahují doporučený denní příjem; vláknina – nedosahuje doporučený denní příjem).

Nechte žáky zapsat si na papír:

  • název jejich oblíbeného jídla a jeho množství;
  • energetickou hodnotu jídla a procenta doporučeného denního příjmu;
  • reálné množství živin z jejich jídla (bílkovin, sacharidů, tuků, vlákniny);
  • doporučený denní příjem pro dané živiny.

Obr. 2: Ukázka kalorických tabulek pro jeden typ jídla s vyznačením informací pro zápis do pracovního listu

Položte žákům otázku: Co musíme udělat, abychom snížili množství tuků a doplnili potřebné množství dalších živin na doporučenou denní dávku živin a doporučený denní příjem energie? Žáci nejspíš přijdou na to, že je potřeba snížit množství jejich oblíbeného jídla a doplnit jej o další potraviny s obsahem potřebných živin. Na příkladu pizzy lze snížit množství pizzy (tím dostat tuky na doporučené množství) a doplnit jídelníček potravinami bohatými na zdroj chybějících bílkovin, sacharidů a vlákniny.

4. Tvorba vyváženého jídelníčku

Položte žákům otázku: Co musíme udělat, abychom snížili množství tuků a doplnili potřebné množství dalších živin na doporučenou denní dávku živin a doporučený denní příjem energie? Žáci nejspíš přijdou na to, že je potřeba snížit množství jejich oblíbeného jídla a doplnit jej o další potraviny s obsahem potřebných živin. Na příkladu pizzy lze snížit množství pizzy (tím dostat tuky na doporučené množství) a doplnit jídelníček potravinami bohatými na zdroj chybějících bílkovin, sacharidů a vlákniny.

Dejte žákům úkol, aby na základě hodnot živin z jejich oblíbeného jídla navrhli aktualizovaný jídelníček, ze kterého získají doporučený denní příjem důležitých živin a který bude odpovídat doporučenému dennímu příjmu energie v rozmezí 90–110 % energie. U všech potravin si přitom dopočítají množství bílkovin, sacharidů, tuků a vlákniny, které odpovídá doporučenému dennímu příjmu. Žáci si upravený návrh jídelníčku včetně potřebných hodnot makroživin zapisují do pracovního listu.

5. Sdílení vybraných jídelníčků a reflexe

Nechte dobrovolníky s pomocí vizualizéru prezentovat jimi navržený jídelníček ostatním spolužákům.

V závěru můžete žákům položit uvedené otázky pro reflexi aktivity:

  • Co nového jste se dnes dozvěděli o důležitých živinách a jejich významu pro naše tělo?
  • Který zdroj určité živiny (bílkovin, sacharidů, tuků) vás překvapil a proč?
  • Co bylo nejtěžší při sestavování vyváženého jídelníčku podle kalorických tabulek?
  • Které konkrétní potraviny nebo jídla plánujete nově zařadit do svého jídelníčku na základě dnešních poznatků?

6. Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

S žáky jsme pracovali s webovou aplikací https://www.kaloricketabulky.cz/. Žáci pracovali s aplikací bez předchozí registrace. Výhodou bylo, že nemuseli zadávat své osobní údaje, nevýhodou, že při doplňování jídelníčku o nové potraviny museli při každé změně potraviny znovu zadávat informace o svém roku narození, výšce, hmotnosti atd. Nicméně žáci měli za úkol si kalorické hodnoty zaznamenávat na papír. K jednotlivým potravinám si dopočítali doporučené denní množství živin. Pro cíl hodiny bylo využití aplikace i bez předchozí registrace dostačující.

Obr. 3: Ukázka jídelníčku zpracovaného žákem včetně množství obsažených živin odpovídajícího doporučenému dennímu příjmu

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída