Odborné články Základní vzdělávání Makroživiny a kalorické tabulky
Odborný článek

Makroživiny a kalorické tabulky

Anotace

Aktivita navazuje na předchozí hodinu, ve které se žáci zaměřovali na důležité makroživiny (sacharidy, tuky, bílkoviny, minerální látky a vitamíny). V návaznosti na získané znalosti si žáci pomocí kalorických tabulek vytvářejí vlastní jídelníček s vyváženým obsahem důležitých živin. Jídelníček si přitom upravují tak, aby odpovídal doporučenému dennímu příjmu energie a živin.

Stupeň vzdělávání: 2. stupeň

Věková skupina: 8. ročník

Vzdělávací obor: přírodopis, chemie

Tematický okruh: biologie člověka (přírodopis), organické sloučeniny (chemie)

Očekávané výstupy:

  • Žák rozlišuje příčiny, případně příznaky běžných nemocí a uplatňuje zásady jejich prevence a léčby (přírodopis).
  • Žák uvede příklady zdrojů bílkovin, tuků, sacharidů a vitamínů (chemie).

Časová dotace: 1 vyučovací hodina

  • Výuka: 1 vyučovací hodina
  • Příprava: bez času na přípravu

Pomůcky: mobilní telefon / tablet pro každého žáka

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti: základní znalosti důležitých makroživin (sacharidů, tuků, bílkovin, vitamínů a minerálních látek) a jejich významu pro výživu člověka

  • Oborové: makroživiny (sacharidy, tuky, bílkoviny, vitamíny a minerální látky)
  • Digitální: –

Vzdělávací cíle:

  • Žák si navrhne vlastní jídelníček odpovídající doporučenému dennímu příjmu energie a důležitých makroživin (sacharidů, tuků, bílkovin a vlákniny) z potravy.
  • Žák vlastními slovy objasní, proč je důležité ve svém jídelníčku kombinovat různá jídla a zabývat se v nich energetickou hodnotou a obsahem živin potřebných pro tělo.

Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK: Žáci využívají digitální technologie ve školní práci a svém osobním životě pro řešení problému souvisejícího se zdravým životním stylem a zdravým stravováním. Informace k vyřešení úkolu získávají z různých digitálních zdrojů na základě vlastních kritérií pro vyhledávání. Získané informace posuzují z hlediska souladu s již známými informacemi o výživě a zdravém životním stylu.

Metodická poznámka: Práce s kalorickými tabulkami při navrhování jídelníčku vyváženého na živiny je pro žáky osmého ročníku poměrně složitá. Proto je potřeba s žáky postupovat krok za krokem a dílčí úkoly s nimi postupně vypracovávat s jejich zobrazením na tabuli. Zároveň je důležité si průběžně ověřovat, že se žáci v zadaných dílčích úkolech orientují.

Popis vzdělávací aktivity:

1. Úvodní brainstorming

Zahajte hodinu krátkým brainstormingem, ve kterém se žáků zeptáte, co už vědí o makroživinách a o zdravé výživě. Zapište jejich nápady na tabuli a využijte je k přechodu k tématu kalorických tabulek a zdravého stravování.

2. Živiny v jednom jídle

Zobrazte žákům kalorické tabulky na webu https://www.kaloricketabulky.cz/. Na ukázkovém jídle žákům popište, s čím vším budou v rámci kalorických tabulek pracovat (energetická hodnota jídla, procenta doporučeného denního příjmu, vlastní profil – pohlaví, váha, věk, výška, denní aktivita, výživová potřeba), skutečný příjem bílkovin, sacharidů, tuků a vlákniny z daného jídla, doporučený denní příjem pro danou živinu.

Řekněte žákům, že si na základě uvedených hodnot sestaví ideální denní jídelníček.

3. Příjem živin z jednoho druhu jídla

Rozdejte žákům prázdné papíry. Požádejte je, aby si vybrali jedno jídlo, u kterého si umí představit, že by jej jedli celý den. Pro vybrané jídlo si v kalorických tabulkách nastaví množství, které by jim stačilo na jeden den. Na tabuli jim uveďte konkrétní příklad. Důležité je, aby si ve webové aplikaci zvolili množství jídla, které odpovídá 90–110 % z doporučeného denního příjmu, a v cíli nastavili „chci být fit“.

Obr. 1: Ukázka kalorických tabulek pro jeden typ jídla – šunková pizza

Zeptejte se žáků, zda při příjmu jednoho druhu jídla získají doporučený denní příjem živin – bílkovin, sacharidů, tuků a vlákniny. Okomentujte výše uvedený příklad k šunkové pizze (bílkoviny – nedosahují doporučený denní příjem; sacharidy – nedosahují doporučený denní příjem; tuky – přesahují doporučený denní příjem; vláknina – nedosahuje doporučený denní příjem).

Nechte žáky zapsat si na papír:

  • název jejich oblíbeného jídla a jeho množství;
  • energetickou hodnotu jídla a procenta doporučeného denního příjmu;
  • reálné množství živin z jejich jídla (bílkovin, sacharidů, tuků, vlákniny);
  • doporučený denní příjem pro dané živiny.

Obr. 2: Ukázka kalorických tabulek pro jeden typ jídla s vyznačením informací pro zápis do pracovního listu

Položte žákům otázku: Co musíme udělat, abychom snížili množství tuků a doplnili potřebné množství dalších živin na doporučenou denní dávku živin a doporučený denní příjem energie? Žáci nejspíš přijdou na to, že je potřeba snížit množství jejich oblíbeného jídla a doplnit jej o další potraviny s obsahem potřebných živin. Na příkladu pizzy lze snížit množství pizzy (tím dostat tuky na doporučené množství) a doplnit jídelníček potravinami bohatými na zdroj chybějících bílkovin, sacharidů a vlákniny.

4. Tvorba vyváženého jídelníčku

Položte žákům otázku: Co musíme udělat, abychom snížili množství tuků a doplnili potřebné množství dalších živin na doporučenou denní dávku živin a doporučený denní příjem energie? Žáci nejspíš přijdou na to, že je potřeba snížit množství jejich oblíbeného jídla a doplnit jej o další potraviny s obsahem potřebných živin. Na příkladu pizzy lze snížit množství pizzy (tím dostat tuky na doporučené množství) a doplnit jídelníček potravinami bohatými na zdroj chybějících bílkovin, sacharidů a vlákniny.

Dejte žákům úkol, aby na základě hodnot živin z jejich oblíbeného jídla navrhli aktualizovaný jídelníček, ze kterého získají doporučený denní příjem důležitých živin a který bude odpovídat doporučenému dennímu příjmu energie v rozmezí 90–110 % energie. U všech potravin si přitom dopočítají množství bílkovin, sacharidů, tuků a vlákniny, které odpovídá doporučenému dennímu příjmu. Žáci si upravený návrh jídelníčku včetně potřebných hodnot makroživin zapisují do pracovního listu.

5. Sdílení vybraných jídelníčků a reflexe

Nechte dobrovolníky s pomocí vizualizéru prezentovat jimi navržený jídelníček ostatním spolužákům.

V závěru můžete žákům položit uvedené otázky pro reflexi aktivity:

  • Co nového jste se dnes dozvěděli o důležitých živinách a jejich významu pro naše tělo?
  • Který zdroj určité živiny (bílkovin, sacharidů, tuků) vás překvapil a proč?
  • Co bylo nejtěžší při sestavování vyváženého jídelníčku podle kalorických tabulek?
  • Které konkrétní potraviny nebo jídla plánujete nově zařadit do svého jídelníčku na základě dnešních poznatků?

6. Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

S žáky jsme pracovali s webovou aplikací https://www.kaloricketabulky.cz/. Žáci pracovali s aplikací bez předchozí registrace. Výhodou bylo, že nemuseli zadávat své osobní údaje, nevýhodou, že při doplňování jídelníčku o nové potraviny museli při každé změně potraviny znovu zadávat informace o svém roku narození, výšce, hmotnosti atd. Nicméně žáci měli za úkol si kalorické hodnoty zaznamenávat na papír. K jednotlivým potravinám si dopočítali doporučené denní množství živin. Pro cíl hodiny bylo využití aplikace i bez předchozí registrace dostačující.

Obr. 3: Ukázka jídelníčku zpracovaného žákem včetně množství obsažených živin odpovídajícího doporučenému dennímu příjmu

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída

Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.

Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/