Stupeň vzdělávání: 2. stupeň
Věková skupina: 8. ročník
Vzdělávací obor: přírodopis, chemie
Tematický okruh: biologie člověka (přírodopis), organické sloučeniny (chemie)
Očekávané výstupy:
Časová dotace: 1 vyučovací hodina
Pomůcky: mobilní telefon / tablet pro každého žáka
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti: základní znalosti důležitých makroživin (sacharidů, tuků, bílkovin, vitamínů a minerálních látek) a jejich významu pro výživu člověka
Vzdělávací cíle:
Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK: Žáci využívají digitální technologie ve školní práci a svém osobním životě pro řešení problému souvisejícího se zdravým životním stylem a zdravým stravováním. Informace k vyřešení úkolu získávají z různých digitálních zdrojů na základě vlastních kritérií pro vyhledávání. Získané informace posuzují z hlediska souladu s již známými informacemi o výživě a zdravém životním stylu.
Metodická poznámka: Práce s kalorickými tabulkami při navrhování jídelníčku vyváženého na živiny je pro žáky osmého ročníku poměrně složitá. Proto je potřeba s žáky postupovat krok za krokem a dílčí úkoly s nimi postupně vypracovávat s jejich zobrazením na tabuli. Zároveň je důležité si průběžně ověřovat, že se žáci v zadaných dílčích úkolech orientují.
Popis vzdělávací aktivity:
1. Úvodní brainstorming
Zahajte hodinu krátkým brainstormingem, ve kterém se žáků zeptáte, co už vědí o makroživinách a o zdravé výživě. Zapište jejich nápady na tabuli a využijte je k přechodu k tématu kalorických tabulek a zdravého stravování.
2. Živiny v jednom jídle
Zobrazte žákům kalorické tabulky na webu https://www.kaloricketabulky.cz/. Na ukázkovém jídle žákům popište, s čím vším budou v rámci kalorických tabulek pracovat (energetická hodnota jídla, procenta doporučeného denního příjmu, vlastní profil – pohlaví, váha, věk, výška, denní aktivita, výživová potřeba), skutečný příjem bílkovin, sacharidů, tuků a vlákniny z daného jídla, doporučený denní příjem pro danou živinu.
Řekněte žákům, že si na základě uvedených hodnot sestaví ideální denní jídelníček.
3. Příjem živin z jednoho druhu jídla
Rozdejte žákům prázdné papíry. Požádejte je, aby si vybrali jedno jídlo, u kterého si umí představit, že by jej jedli celý den. Pro vybrané jídlo si v kalorických tabulkách nastaví množství, které by jim stačilo na jeden den. Na tabuli jim uveďte konkrétní příklad. Důležité je, aby si ve webové aplikaci zvolili množství jídla, které odpovídá 90–110 % z doporučeného denního příjmu, a v cíli nastavili „chci být fit“.
Obr. 1: Ukázka kalorických tabulek pro jeden typ jídla – šunková pizza
Zeptejte se žáků, zda při příjmu jednoho druhu jídla získají doporučený denní příjem živin – bílkovin, sacharidů, tuků a vlákniny. Okomentujte výše uvedený příklad k šunkové pizze (bílkoviny – nedosahují doporučený denní příjem; sacharidy – nedosahují doporučený denní příjem; tuky – přesahují doporučený denní příjem; vláknina – nedosahuje doporučený denní příjem).
Nechte žáky zapsat si na papír:
Obr. 2: Ukázka kalorických tabulek pro jeden typ jídla s vyznačením informací pro zápis do pracovního listu
Položte žákům otázku: Co musíme udělat, abychom snížili množství tuků a doplnili potřebné množství dalších živin na doporučenou denní dávku živin a doporučený denní příjem energie? Žáci nejspíš přijdou na to, že je potřeba snížit množství jejich oblíbeného jídla a doplnit jej o další potraviny s obsahem potřebných živin. Na příkladu pizzy lze snížit množství pizzy (tím dostat tuky na doporučené množství) a doplnit jídelníček potravinami bohatými na zdroj chybějících bílkovin, sacharidů a vlákniny.
4. Tvorba vyváženého jídelníčku
Položte žákům otázku: Co musíme udělat, abychom snížili množství tuků a doplnili potřebné množství dalších živin na doporučenou denní dávku živin a doporučený denní příjem energie? Žáci nejspíš přijdou na to, že je potřeba snížit množství jejich oblíbeného jídla a doplnit jej o další potraviny s obsahem potřebných živin. Na příkladu pizzy lze snížit množství pizzy (tím dostat tuky na doporučené množství) a doplnit jídelníček potravinami bohatými na zdroj chybějících bílkovin, sacharidů a vlákniny.
Dejte žákům úkol, aby na základě hodnot živin z jejich oblíbeného jídla navrhli aktualizovaný jídelníček, ze kterého získají doporučený denní příjem důležitých živin a který bude odpovídat doporučenému dennímu příjmu energie v rozmezí 90–110 % energie. U všech potravin si přitom dopočítají množství bílkovin, sacharidů, tuků a vlákniny, které odpovídá doporučenému dennímu příjmu. Žáci si upravený návrh jídelníčku včetně potřebných hodnot makroživin zapisují do pracovního listu.
5. Sdílení vybraných jídelníčků a reflexe
Nechte dobrovolníky s pomocí vizualizéru prezentovat jimi navržený jídelníček ostatním spolužákům.
V závěru můžete žákům položit uvedené otázky pro reflexi aktivity:
6. Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
S žáky jsme pracovali s webovou aplikací https://www.kaloricketabulky.cz/. Žáci pracovali s aplikací bez předchozí registrace. Výhodou bylo, že nemuseli zadávat své osobní údaje, nevýhodou, že při doplňování jídelníčku o nové potraviny museli při každé změně potraviny znovu zadávat informace o svém roku narození, výšce, hmotnosti atd. Nicméně žáci měli za úkol si kalorické hodnoty zaznamenávat na papír. K jednotlivým potravinám si dopočítali doporučené denní množství živin. Pro cíl hodiny bylo využití aplikace i bez předchozí registrace dostačující.
Obr. 3: Ukázka jídelníčku zpracovaného žákem včetně množství obsažených živin odpovídajícího doporučenému dennímu příjmu
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025