Odborné články Gymnaziální vzdělávání Mixing Game v aplikaci Unreal Chemist
Odborný článek

Mixing Game v aplikaci Unreal Chemist

29. 1. 2025
Gymnaziální vzdělávání
Autor
Mgr. Hana Mahnelová Ph.D.

Anotace

Součástí aplikace Unreal Chemist (která existuje ve verzích pro Android a iOS) je také herní mód, ve kterém uživatel řeší praktické úkoly. Článek čtenáře seznámí s podrobnostmi bezplatné verze a s českým překladem části zadaných úkolů.
Obrázek 1 - Ikona herního módu Unreal Chemist

 

Herní mód aplikace je rozdělen do čtyř úrovní: Apprentice (učeň), Beginner (začátečník), Master (mistr) a nejvyšší, Legend (legenda – používaný termín v počítačových hrách, můžeme chápat též jako machr). První tři obsahují 18 úkolů, poslední, nevyšší úroveň, 20. V nezpoplatněné verzi uživatel musí poprvé procházet všechny úlohy postupně. Každá je limitovaná časem 60 nebo 90 sekund a součástí hodnocení je rychlost plnění úkolu, případně počet použitých činidel. Při správném řešení hry obdrží určitý počet (maximálně 5) hvězdiček, ty se přepočítávají v poměru 1:1 na body (obrázek 2). K již řešeným úlohám je možné se vrátit a sbírat opakovaně další body. V případě verze bez poplatku je třeba počítat s tím, že se po ukončení hry občas objeví reklama, kterou lze ukončit po uplynutí 30 sekund. Počet reklam lze snížit odpojením zařízení od internetu. 

 

Obrázek 2 - Zobrazení herního módu první úrovně

Někdy se na displeji zobrazí dvě obchodní nabídky (obrázek 3). První poskytne časově omezený přístup ke všem prémiovým funkcím zdarma (je ale nutné být připojen na internet a zhlédnout reklamu). Druhá vybízí k jednorázovému nákupu.

Obrázek 3 - Zobrazení obchodních nabídek

 

Při plnění úkolu se uživatelům v horní části obrazovky zobrazuje odpočítávající časovač a ikona s kádinkou (obrázek 4), ve které je možné sledovat odpočet povoleného počtu použitých látek. Ikona s vykřičníkem skrývá v případě potřeby stručnou nápovědu. Pod ikonami je informační tabulka, kde sledujeme seznam reaktantů v kádince, hodnotu látkového množství (v mol), objem látek (v ml) a celkový objem roztoku (v ml). Na levé straně displeje jsou pod sebou umístěna dvě ovládací tlačítka, s jejichž pomocí lze například urychlit simulaci průběhu děje a zvýšit teplotu směsi v kádince. Výběr konkrétních látek provádíme z nabídek v dolní části obrazovky. 

Obrázek 4 - Laboratorní panel při plnění úkolu

Splnění úkolu potvrdíme pomocí tlačítka Check . Při správném výsledku je uživatel odměněn zvukovým signálem a slavnostní grafikou (obrázek 5).

Obrázek 5 - Ukázka slavnostní grafiky

 

Zadání úkolů směřuje k přípravě roztoků a experimentování s nimi. Jsou v nich zahrnuty úlohy kvalitativní i kvantitativní, jedná se především o:

  • přípravu roztoku dané látky
  • přípravu známé látky dané koncentrace
  • přípravu roztoku dané barvy
  • neutralizaci známeho roztoku
  • neutralizaci neznámého roztoku
  • přípravu daného objemu a daného látkového množství roztoku známé látky
  • identifikaci neznámé látky

Při přípravách roztoků využíváme ředění kyselin, rozpouštění pevných látek a titraci. Potřebné množství látky dávkujeme ovladačem na pravé straně obrazovky. Ikona s nakloněnou kádinkou umožní v případě potřeby odebírat roztok z kádinky.

Častým z úkolů je rozpoznat (identifikovat) neznámou látku. Na obrazovce se nejdříve zobrazí základní aparatura s neznámou látkou. Neznámou kapalinou je naplněna byreta (pozor, i v případě bezbarvé kapaliny), neznámá pevná látka je umístěna nad kádinkou a pro případ plynu se nejspíš předpokládá, že je přítomen v kádince. S neznámou látkou v tomto zobrazeném okně není možné jakkoliv manipulovat. Uvedené zobrazení je uživateli určeno pouze k pozorování a promýšlení postupu. Stiskneme-li libovolnou volbu v nabídce dolního panelu, ukázka neznámé látky zmizí, objeví se základní laboratorní obrazovka a započne odpočítávání časového limitu. Uživatel provádí různé jednoduché experimenty (např. přidává vodu, kyselinu, zásadu, indikátor, zahřívá apod.) tak, aby látku rozpoznal. Můžeme navyšovat teplotu směsi či urychlit simulaci děje, sledovat změny a případně vnímat zvukové efekty. Odpověď pak zapíšeme ve formě vzorce do aktivního pole, které se automaticky objeví po uplynutí časovém limitu, nebo jej kdykoliv otevřeme tlačítkem Check . Potřebný čas pro zápis odpovědi se do stanoveného časového limitu nezapočítává.

Ve volně dostupné verzi jsme bez potíží postupně prošli zadání všech úkolů úrovní ApprenticeBeginner . A to i tehdy, když jsme nevyřešili úlohu správně nebo v daném limitu. Problém nastal až v úloze označené číslem 45 úrovně Master . Ani v jednom z operačních systémů (Android, iOS) se nepodařilo odeslat jakoukoliv odpověď. Aplikace „zamrzne“ a nereaguje. Vzhledem k postupné návaznosti odkrývání následných úloh jsme se k dalším již nedostali. Přesto se domníváme, že čtenáři ocení překlad alespoň níže uvedených. U každého úkolu je v závorce uveden požadovaný časový limit.

Apprentice

1. Připravte zředěný roztok kyseliny sírové (H2SO4) ředěním koncentrované kyseliny sírové. (60 s)
2. Neutralizujte daný roztok kyseliny dusičné (HNO3). (60 s)
3. Neutralizujte daný roztok hydroxidu lithného (LiOH). (90 s)
4. Připravte roztok červenorůžové barvy (uvedena ukázka výsledné barvy.) (60 s)
5. Připravte roztok hydroxidu sodného (NaOH) rozpuštěním pevného NaOH. (60 s)
6. Neutralizujte daný (neznámý) roztok. (90 s)
7. Vytvořte roztok kyseliny borité (H3BO3) rozpuštěním pevné H3BO3 . (60 s)
8. Neutralizujte danou kyselinu octovou (CH3COOH) zásadou. (60 s)
9. Neutralizujte daný (neznámý) roztok. (60 s)
10. Neutralizujte roztok kyseliny sírové (H2SO4) zásadou. (60 s)
11. Připravte zředěný roztok kyseliny dusičné (HNO3). (60 s)
12. Připravte roztok modré barvy (zobrazen odstín požadované barvy). (60 s)
13. Neutralizujte daný (neznámý) připravený roztok. (60 s)
14. Připravte zředěný roztok kyseliny chloristé (HClO4). (60 s)
15. Připravte 200 ml zředěného roztoku kyseliny fosforečné (H3PO4) o koncentraci H3PO4 menší než 0,2 mol/l. (60 s)
16. Neutralizujte daný roztok. (60 s)
17. Neutralizujte daný roztok. (60 s)
18. Neutralizujte hydroxid barnatý Ba(OH)2 kyselinou. (60 s)

Beginner

19. Připravte 300 ml zředěné kyseliny selenové (H2SeO4) obsahující aspoň 0,5 mol/l H2SeO4 . (60 s)
20. Připravte 250 ml zředěného roztoku kyseliny octové (CH3COOH) obsahujícího 1 mol CH3COOH. (60 s)
21. Připravte roztok zelené barvy (ukázka výsledné barvy). (60 s)
22. Identifikujte (určete, rozpoznejte) rozpuštěnou látku. (60 s)
23. Připravte 300 ml roztoku octanu kobaltnatého (Co(CH3COO)2), který obsahuje 0,4 mol Co(CH3COO)2 . (60 s)
24. Identifikujte rozpuštěnou látku. (60 s)
25. Identifikujte rozpuštěnou látku. (60 s)
26. Neutralizujte daný roztok. (60 s)
27. Připravte 300 ml roztoku tetrahydroxozinečnatanu barnatého (BaZn(OH)4), který obsahuje aspoň 0,04 mol (BaZn(OH)4). (60 s)
28. Identifikujte rozpuštěnou látku. (60 s)
29. Identifikujte látku v kádince. (60 s)
30. Připravte 250 ml roztoku dusičnanu železnatého (Fe(NO3)2), který obsahuje 0,4 mol Fe(NO3)2.
31. Připravte aspoň 0,02 mol oxidu zinečnatého (ZnO).
32. Připravte 200 ml roztoku, který obsahuje aspoň 0,5 mol bromidu vápenatého.
33. Připravte 250 ml roztoku chloristanu sodného (NaClO4), který obsahuje 0,8 mol NaClO4 .
34. Identifikujte látku v kádince. (60 s)
35. Připravte aspoň 0,4 molární roztok amoniaku. (60 s)
36. Identifikujte rozpuštěnou látku. (60 s)

Master

37. Identifikujte rozpuštěnou látku. (60 s)
38. Připravte 300 ml roztoku octanu měďnatého (Cu(CH3COO)2) s obsahem 0,05 mol Cu(CH3COO)2. (60 s)
39. Identifikujte látku v kádince. (60 s)
40. Připravte 300 ml roztoku obsahujícího 0,05 mol zinečnatanu draselného. (150 s)
41. Identifikujte rozpuštěnou látku. (60 s)
42. Připravte 300 ml roztoku, který obsahuje aspoň 0,05 mol bromidu olovnatého (PbBr2). (60 s)
43. Identifikujte látku v kádince. (60 s)
44. Připravte roztok hnědé barvy. (60 s)
45. Zjistěte látkové množství (v molech) rozpuštěné H2SO4. (60 s) 

Mnohá ​​z uvedených zadání herních úkolů (bez ohledu na časový limit) vyřeší žáci základních nebo středních škol. V každém případě, je potřeba se předem seznámit s prostředím a ovládáním virtuální minilaboratoře, a s konkrétní nabídkou látek. Více informací se čtenáři dozvědí v článku Možnosti aplikace Unreal Chemist .

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Hana Mahnelová Ph.D.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Vazby na další články:

Navazuje na téma článku:

RVP do 2024